4679
Sök

5,ans växel hoppar ur på m90 låda.

351 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Har en 945 ltt -95,a och den har nu de senaste börjat krångla i växellådan. Förra veckan fick jag inte i 5,ans växel. Den funka dan efter igen och idag var det ytterligare problem. Jag får nu i femman men så fort jag släpper upp kopplingen så hoppar den ur.
Backen går inte få i om bilen är varm och står på tomgång. Tex: efter långkörning, går dock få i igen nästa gång man startar bilen.
Till saken hör att något under bilen låter också tror det kan vara stödlagret. Sen är även motorkuddarna sletna. Kan det göra så att detta krånglar eller är det nått annat fel. smile

Våga Köra Sänkt

1 062 Inlägg
21 oktober 2009
jo visst skulle det kunna vara det om kuddarna e så slitna att motorn hamnar snett så blir ju även spakstället fukkat å då kan säkert växlarna knasa sig

så byt dem låter nog vettigast (även stödlagret då om det va dåligt)

mvh

Team Björkeryd

351 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Har nu beställt kuddar till motorn, stödlager har ja hemma även lagerhållaren.

Våga Köra Sänkt

-utan 940
1 728 Inlägg
22 oktober 2009
Glappar det mycket i spaken? Kan vara bussningarna i länkaget som är slut.
Det är inte bra att köra så iaf, sliter på synkringarna.

351 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Ne den glappar inget. Är bara lite svårt och få i backen och att femman hoppar ur.

Våga Köra Sänkt

-utan 940
1 728 Inlägg
23 oktober 2009
740tjejen skrev:
Ne den glappar inget. Är bara lite svårt och få i backen och att femman hoppar ur.

Ok, det kan ju vara så illa att den är utsliten, hur långt har bilen gått?
Att växlar går tungt att få i kan oftast avhjälpas med ny olja men växlar som hoppar ur tyder på att den är utsliten.

351 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
den har gått mellan 25000-30000 mil han vi köpte bilen av sa att allt i lådan var nytt och 1-3 växlar var förstärkta. ny koppling och lamell.

Våga Köra Sänkt

Sök