7712
Sök

Hjälp med låda - Kenwood KFC-W3011 2x12" / Hur beräknar jag volymen? Akut!

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Skulle vilja ha hjälp med att beräkna en låda till 2st basar. Musiken som dom mestadels kommer spela är rock och musik med snabb kick, men vill även ha möjlighet till en del djupbas. Basarna ska sitta i en Audi 100 kombi, och som det ser ut just nu så kommer basarna drivas av ett Mds Tourqe T3 eller T5.

Lite specar till basarna här:
Subwoofer Parameters
Nominal impedance (Z)    4Ω
DC resistance (Re)    3.0Ω
Resonant frequency (FSO)    45Hz
Mechanical Q factor (QMS)    3.839
Electrical Q factor (QES)    1.519
Total Q factor (QTS)    1.088
Voice coil inductance (LBM)    1.26mH
Voice coil diameter (d)    65mm
Force factor (BL)    10.1T/m
Peak excursion Xmax    11.3mm
Moving mass (MMS)    171.9gr.
Volume accoustic compliance (VAS)    26.6liter
Piston Area (SD)    0.05m²
Displacement    6495cc

Om det är passande så körs dom helst i en portad låda.
Tack på förhand /Marcus

Edit: Skulle vilja ha volymen med basarnas och portens volym inräknad om det går att ordna smile
Senast redigerat av _DamnIt (26 oktober 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa? smile

21 761 Inlägg
17 augusti 2009
De där basarna har väldigt högt Qts, sluten låda behövs om de ska spela någorlunda "fint" och tajt. 105 liter totalt för båda basarna tillsammans, mycket dämpull. Mängden ull kan du sedan labba med och även lådvolymen. smile

Jag räknade ut en basreflexlåda till en kille som har dessa basar, den gav tydligen "gött bastryck" men hatthyllan "skramlade och levde jäveln" så att det gjorde nog att ljudintrycket förstördes.

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
De där basarna har väldigt högt Qts, sluten låda behövs om de ska spela någorlunda "fint" och tajt. 105 liter totalt för båda basarna tillsammans, mycket dämpull. Mängden ull kan du sedan labba med och även lådvolymen. smile

Jag räknade ut en basreflexlåda till en kille som har dessa basar, den gav tydligen "gött bastryck" men hatthyllan "skramlade och levde jäveln" så att det gjorde nog att ljudintrycket förstördes.

Okej, då får det bli sluten smile Jag tackar så jätte mycket för hjälpen!

Du har möjligtvis inte lite tips inför lådbygge? Är första lådan för mig, så kanske några bra att tänka på saker? Vet att den måste bli 100% tät iaf! smile
Tack / Marcus

21 761 Inlägg
17 augusti 2009
Kolla den här tråden: www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146818  där kan du nog få några tips. Kommer säkert fler tips, tråden är ju ganska ny. smile

Satt för någon dag sedan och räknade litegrann på hur stor plats vissa trädimensioner tar upp, tex om man skulle vilja ändra lådans volym på ett enkelt sätt och stoppa in träklotsar.

45x45 mm regelvirke:
25 cm lång = 0,5 liter 
50 cm lång =1 liter

"tvåtumfyra" (45x95 mm):
12 cm lång = 0,5 liter
24 cm lång = 1 liter

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Okej, kan va bra att veta! Tackar så mycket för hjälpen dröne! smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Idag ska lådan som Dröni hjälpte mig att beräkna byggas. Men jag har dålig koll på hur jag beräknar volymen.. Vi kommer mäta hur bred och hög den kan bli, men hur räknar jag enklast ut hur djup den måste va för att bli rätt volym?
Tacksam för snabba svar, med enkla förklaringar smile
Mvh Marcus

...!!!???
257 Inlägg
26 oktober 2009
Du ville ha 105 liter totalt?

För att få fram volymen i liter mäter du först dina max-mått i decimeter, sen använder du denna formel:

H x B x D= V

Säg att du får ett max-mått i bredd på 7 decimeter och i höjd på 4 decimeter, då blir det som sådant:

4 x 7 x D= 105

Från detta använder du vanlig enkel matte och räknar fram ditt djup, i detta fall blir det:

D= 105/(4x7)
D= 3,75

Observera dock att detta blir innermått, så du måste även ha detta i åtanke när du bygger själva lådan.

Lycka till med ditt bygge! smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Tack smile Då har jag fått 2 liknande förklaringar nu smile Och kom även på det, så jag får räkna bort 22mm när jag mäter hur brett och högt det får va! Men tack så mycket för hjälpen m8 smile

Sök