Tjena!
Till sommaren 2010 vill jag uppdatera ljudet i bilen! För det första är jag ingen sån som vill bygga om bildörrarna och bagageutrymmet för att trycka i 300 högtalare, även om det är ganska fränt, hehe.

för det andra så KAN JAG INTE MYCKET OM BILLJUD, va gärna tydliga.

Det jag vill göra är att byta ut de sex befintliga högtalarna och huvudenheten. Som huvudenhet vill jag ha en "Pioneer FH-P80BT" (länk:
http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=31096).
Min 9-3:a har den stora stereon "AS3" som innehåller 6 högtalare:
-3,5” högtalare monterade i instrumentpanelens ovansida
-6*9” högtalare monterade på var sin sida om hatthyllan.
-6,5” bashögtalare monterade i framdörrarna.
De vill jag alltså byta ut mot nya bra och fräscha högtalare. Behöver jag ett slutsteg till detta? Förra ägaren till min bil har nog varit och pillat lite när det gäller ljudet, de bakre högtalarna är från Infity, original är Harman Kardon. Där slutsteget ska sitta finns inget slutsteg, där sitter 2 svarta små saker där det står "Reference filter" tor jag det var, de också från Infity. Varför har man bytt till dom?
Det är nämligen så att när jag tex växlar eller växlar ner till ettan, då det märks mest, så sprakar ljudet till.. Vet inte om det är batteriet, generatorn eller ljudet (det där med de svarta sakerna) som är spökar?
Skriv gärna förslag och fråga om det är något! Har tänkt mig en budget på max ca 9 000kr, inkl. huvudenhet - den lär dock sjukna i pris till ca 3000 till nästa sommar. Är bara 18 år så pengar är inte lika självklart..

Tacksam för svar!

//Fabian