4786
Sök

Alpine M450 eller Sinus Live A1500V2?

407 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Nu har jag bestämmt mig sånär på grejerna jag ska beställa till billjudet men jag har en liten fundering kvar och det är vilket steg jag skall välja. Så vilket tycker ni är mest prisvärt av ett Alpine M450 och ett SLA1500-v2? Just för tillfället så skall det bara driva min nuvarande bas som får duga så länge, det är en JVC, 12:a, på 1400W. Ser man till specifikationerna så är ju SL steget ledande men frågan är hur det är i verkligheten så att säga. Sen är ju det en kostnadsfråga också eftersom SL steget kostar nästan en tusing mer än Alpine. Något som egentligen inte är relevant är att allt det andra jag köper nytt blir Alpine grejer så det steget "matchar" ju det övriga i bilen mer:).

Sitter och funderar på om Sinus steget kanske är lite väl kraftigt för mina ändamål? Fast visst, alltid bra att ha i framtiden om man vill sätta in fler basar. Så är det ingen som övertalar mig så att säga riktigt mycket så blir det nog Alpine slutsteget.
Senast redigerat av Vallås Locos (7 november 2009)

407 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
Bump...

Ingen som har något matnyttigt att säga? Jag själv börjar bli lite tveksam mot Sinus slutsteget med tanke på att jag sett deras produkter på många sidor som säljer de här "no-mane" stegen som är specade till 3000W och så vidare.

4 693 Inlägg
8 november 2009
Jag har ett SL-A1500 och det är absolut inget fel på det. För kraftigt steg är det nog inte.

Sen kan jag passa på att tala om att man inte får bumpa trådar.

Booyakasha!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
8 november 2009
Vet inget om stegen och inte hört något ifrån någon av dem. bara läst lite om tidigare sinuslive steg.

Jag skulle valt alpine steg alla dagar i veckan då jag TROR att det håller bättre kvalitet och även att det är mer finljud i det.

Som sagt. vet inget om stegen men bara min magkännsla

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

407 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Jag har ett SL-A1500 och det är absolut inget fel på det. För kraftigt steg är det nog inte.

Sen kan jag passa på att tala om att man inte får bumpa trådar.

Sorry för bumpen men jag skrev ändå något matnyttigt där...

Men blir där något välljud med det steget? Du verkar, om jag inte är ute och cyklar, efter decibel. Jag är mer ute efter lite bas som förhöjer ljudet från framsystemet. Det jag har kommit fram till verkar vara att Sinus steget i alla fall kan kräma på ganska bra. Alpine steget känns mer tryggt på något sätt. Men med tanke på att Sinus steget krämar ute nästan dubbelt så mycket rms och på grund av att det är stabilt ner till 1ohm så blir man ju lite sugen på det.

2 914 Inlägg
8 november 2009
skulle då lägga pengar på alpinesteget iaf
Senast redigerat av kalle_kalle (8 november 2009)

407 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:

Jo, jag får se hur jag gör, just nu är jag otroligt velig. Jag tycker Alpine steget ser lite plastigt ut och inte så snyggt heller. Men med tanke på att jag ska ha Alpine på resten av grejerna känns det just bäst med ett Alpine steg också. Fast å andra sidan vill man ha det steget som är just bäst också...

Har bett om lite offerter på grejerna jag ska köpa nu så priset kommer spela en rätt avgörande roll nu när jag velar om vilket steg jag skall välja.

2 914 Inlägg
8 november 2009
Vallås Locos skrev:
kalle_kalle skrev:

Jo, jag får se hur jag gör, just nu är jag otroligt velig. Jag tycker Alpine steget ser lite plastigt ut och inte så snyggt heller. Men med tanke på att jag ska ha Alpine på resten av grejerna känns det just bäst med ett Alpine steg också. Fast å andra sidan vill man ha det steget som är just bäst också...

Har bett om lite offerter på grejerna jag ska köpa nu så priset kommer spela en rätt avgörande roll nu när jag velar om vilket steg jag skall välja.

vad ska du driva och vad har du för budget? smile vilken ohm ska du driva i och så vidare smile

407 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Vallås Locos skrev:
kalle_kalle skrev:

vad ska du driva och vad har du för budget? smile vilken ohm ska du driva i och så vidare smile

Det jag skall driva är den här basen enligt länken nedan. Den är väl inte världens bästa men budgeten gör att det blir den här i alla fall ska börja med eftersom jag har en sådan här hemma. Bättre att lägga pengarna på det andra och i så fall byta basen senare, så resonerar jag. Därför gör det inget om steget är lite överdimensionerat för framtida uppgraderingar.

Basen: http://www.dooyoo.co.uk/car-audio-speakers/jvc-cs-dx30/

Hur jag skall driva den är en bra fråga, jag är lite dålig på det här hur man kopplar. Innan har jag bryggat basen på ett fyrkanaligt steg och om jag inte är helt fel ute var det i 4ohm då. Basen är ju med dubbla talspolar. Grejen är att jag inte har instruktionsboken här nu så jag vet inte hur stabil den är i de olika ohm talen, för jag antar att basen likt stegen också måste klara en viss belasting.

Som lite rookie på området så antar jag det är bäst att koppla in basen på så lågt ohm tal som möjligt? Men jag antar det negativa är att man belaster steget och basen mer vid lågt ohm tal? Hur blir det med ljudet, låter det bättre vid exempelvis 4ohm?

2 914 Inlägg
9 november 2009
vi leker med tanken att du köpt ett steg (t.ex. alpine m450) osm är stabilt ner till 2 ohm. då ska du komma så nära 2 ohm som möjligt (om det inte går så ska du ta "nästa steg" dvs 4 ohm, aldrig under 2 ohm för det pallar inte steget med) om det är dubbla 2 ohms talspolar så kopplar du i serie. sen är det dubbla 4 ohms talspolar så parallellkopplar du basarna smile (gå in på http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status= för att sedan välja en flik vid namn wiring wizard) där ser du vad som händer)

t.ex. talspole 1 drar du pluskabel från steget till plus på talspole 1
från talspole 1 minus till talspole 2 plus från talspole 2 minus till minus på steget.   dvs du kopplar talspolarna i serie med varandra

för att paralellkoppla så kopplar du plus från steget till plus på båda talspolarna. och detsamma på minus.

det viss säga du kopplar talspolarna parallellt med varandra.

men få fram wiring wizard från rockfords sida så förklarar det bättre än vad jag förklarar smile

och du tänker precis rätt. man ska köpa rejält direkt och inte små små uppgraderingar flera stycken,
och den basen är nog inte dålig, bättre finns det alltid och kommer alltid finnas, köper du bästa basen nu så kommer det en bättre i morgon wink
Senast redigerat av kalle_kalle (9 november 2009)

Sök