Vad krävs för att driva 6 högtalare?

mx-tommi
9 november 2009 · 16 Inlägg

Tjabba!

Jag har en bil där det sitter 2st 180 watt högtalare och 2st 150 watt , men jag hade tänkt skaffa 2 st till på 200 watt men jag vet inte direkt vad som krävs för att det ska funka utan att stereon ger sig. Det är helt vanliga högtalare och ingen baslåsa jag snackar om men jag hade tänkt skaffa stereon JVC KD-R401 men vågar inte köpa den innan jag vet vad som behövs göras för att allt ska funka..


PS, hoppas rubriken var bättre nu. annars vet jag inte vad jag tar till mig^^



Mvh Tommi

Senast redigerat av mx-tommi (9 november 2009)

michieff ljudfantast
9 november 2009 · 1 372 Inlägg

när du snackar watt bör du prata rmswatt alltså den kontinuerliga watten som dina högtalare klarar av, inte maxwatten.

bottom line, du ska INTE driva alla dessa högtalare på stereon, stereon ger ut kankse 20-30 rmswatt som max till alla högtalare vilket är på tok för lite och det kommer bara låta förjävligt när du skruvar upp volymen. Så köp ett vettigt steg med antal kanaler som du kan koppla högtalarna till istället.

Jiimpa
9 november 2009 · 767 Inlägg

Du behöver ett slutsteg för att det ska bli bra.
skulle räcka med ett 2kanals som du kopplar dom nya högtalarna på.

Senast redigerat av Jiimpa (9 november 2009)

christofer_k Vorsprung durch Technik
9 november 2009 · 2 432 Inlägg

michieff skrev:
när du snackar watt bör du prata rmswatt alltså den kontinuerliga watten som dina högtalare klarar av, inte maxwatten.

bottom line, du ska INTE driva alla dessa högtalare på stereon, stereon ger ut kankse 20-30 rmswatt som max till alla högtalare vilket är på tok för lite och det kommer bara låta förjävligt när du skruvar upp volymen. Så köp ett vettigt steg med antal kanaler som du kan koppla högtalarna till istället.

inte enns 20-30 rms  snarare 10-15

mx-tommi
9 november 2009 · 16 Inlägg

Jiimpa skrev:
Du behöver ett slutsteg för att det ska bli bra.
skulle räcka med ett 2kanals som du kopplar dom nya högtalarna på.

http://www.testfreaks.se/bilslutsteg/jvc-ks-ax4302/

Är det något att satsa på? Ifall inte kom gärna med förslag big_smile





Mvh Tommi

michieff ljudfantast
9 november 2009 · 1 372 Inlägg

2 kanaler med 100wrms per kanal i 4ohm, helt ok faktiskt. Jag driver ett kit 6,5 plus diskant specat till 80wrms på ett impact lk602 som ger 2*60 wrms men det driver på som bara fanken. Kan tänka mig att watten är lite olika också, men det där steget kommer kunna driva ett bra kitsystem eller ett par koaxer väldigt bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang