9221
Sök

Koppla ihop 3 basar - serie eller paralell?

309 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Är nybörjare inom detta och har försökt läsa mig till vad som är det ultimata sättet att koppla samman mitt system,men blir bara mer förvirrad känns det som, och vill inte ha sönder sakerna så lika bra att fråga innan jag gör något förhastat.

Jag har ett mds audiophile pro aph1dd slutsteg (http://www.mds.se/?artnr=173001)  tillsammans med tre stycken mds x-max 10 tums basar  (http://www.mds.se/?artnr=107010) i en basreflex låda. Till detta så har jag två kondensatorer på vardera 1 farad.

Borde jag koppla basarna (4ohm var) i serie så det blir 12ohm eller är det bättre att parallellkoppla och få 1 ohm? Och stämmer dessa beräkningar, att 3 st 4 ohm blir 12 ohm i serie och 1 ohm i paralell? Har hittat skisser på seriekopplingen så den verkar stämma men ej på paralell med tre basar...

Och så försökte jag räkna ut kabelarea för detta, och kopplar jag för 1 ohm så hamnar jag alltså på 1250watt, då blir beräkningen för kabelarea 1250/13=96,  med en kabel på 5 meter = 27-35mm
Men om jag kopplar detta på 12ohm (som jag inte har några siffror på vad steget ger då) så kommer ju beräkning bli en helt annan och en mycket mindre kabel behövas, eller tänker jag helt fel?

Steget går ner till 1 ohm står det på det

Läser och släcker felkoder. pm för info

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 november 2009
koppla ihop alla plus o alla minus, alltså paralellkoppla dem, men det blir 1,33ohm i teorin inte 1ohm 4/3=1,3333

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

6 851 Inlägg
9 november 2009
Paralellkoppla dem så får du 1.33ohm last. Detta funkar bra till steget. Alla + på basarna till + på steget, lika med - och sedan är det klart.

*va vist lite sen där, Frippe_L va visst snabbare*
Senast redigerat av TT-Avant (9 november 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 november 2009
Parallellkoppla dom så får du en belastning på 1,33Ohm, det är det bästa för att få ut mycket effekt från steget. Blir något lite effekt till basarna då dom tillsammans tål 1200Wrms och steget kommer ge ut gissningsvis ca 1000Wrms.

Ang kabel så kör på så grov som möjligt, men minst 35mm2 om du ska köra steget i 1,33Ohm. 50mm2 är dock ingen nackdel då spänningsförlusten blir lägre samt att du kan mata ett till, mindre steg med samma kabel.

*Och jag var ännu segare, får skylla på långt inlägg wink*
Senast redigerat av ChriZtoffer (9 november 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

309 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
tackar för snabba och bra svar=) blir det någon skillnad om dom kopplas i paralell i lådan för att bara dra ut en sladd  gentemot att dra alla tre separat till steget? (förutom att det blir trångt att få i tre sladdar i samma kontakt på steget)
Senast redigerat av jonas_ahman (9 november 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
9 november 2009
du ska ju koppla ihop plus och minus så löd ihop kablarna i lådan och dra en 4kvmmkabel för plus respektive minus ut ur lådan?

309 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
michieff skrev:
du ska ju koppla ihop plus och minus så löd ihop kablarna i lådan och dra en 4kvmmkabel för plus respektive minus ut ur lådan?

ja då ska det inte vara annat än batteri och generator som kan ställa till det sen, får köra på det. tackar!

Sök