8313
Sök

V40 1.8 Kamremsinställning, Moment till ventilkåpa?!?

3 259 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Hej! Kompisen har en V40 1.8 2001 den med variabel kamaxeljustering och den knackade väldans mycket i toppen!

Vi lyfte av ventilkåpan o såg att nästan alla nockar på kammarna var spetsiga, (bilen har gått med samma olja väldigt länge), så kammarna får bytas ut. Hoppas att det var dom som gjorde så att det knackade, dom såg inte så väldans slitna ut men lite iaf.. Nån som har nåt mer tips på vad som kan knacka i dessa toppar?

Hur som helst så upptäckte jag att ena kamdrevet(det med variabelt på) går ju att sätta hur som helst på kamaxel?!?!?!? Det är ju liksom inget spår eller nåt att skruva fast drevet i kammen efter.. hur gör man då?

MVH/Jon

EDIT: Byte rubrik
Senast redigerat av JonR (10 november 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

739 Inlägg
9 november 2009
byt olja först till ny o fin så ska du se att tickande minskar om du nu säger att det inte är bytt på länge

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2009
Du riktar in kammarna efter spåren bak på kammarna (lås dem med ett specialverktyg som du antingen lånar på volvo eller bygger själv) sedan monterar du kamremmen, när den är monterad och spännd så drar du åt den stora torxen som håller VVT-drevet på plats, 110Nm, samt de tre 10mm skruvarna på andra drevet (avgaskammen är det på sugisar va?!) till 20Nm.   klart!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 259 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
torpis skrev:
Du riktar in kammarna efter spåren bak på kammarna (lås dem med ett specialverktyg som du antingen lånar på volvo eller bygger själv) sedan monterar du kamremmen, när den är monterad och spännd så drar du åt den stora torxen som håller VVT-drevet på plats, 110Nm, samt de tre 10mm skruvarna på avgaskammen (är det på sugisar va?!) till 20Nm.   klart!

Okej! Kalas! Jag tog den enkla vägen när jag monterade isär allt och bara gjorde märken på alla drev och på remmen utan att nolla motorn, men när jag sedan märkte att drevet kunde sitta hur som helst så fick man ju igen för att man var lat där istället!

Är det i detta spår som en passbit ska i? Ska passbiten gå från bakkanten på den ena kammen till bakkanten på den andra och på så sätt få spåret exakt vågrätt? Har jag fattat rätt då eller ska man stoppa en passbit på varje kam? vilka spår ska man isåfall sikta på?(hittar inga nämligen)

Spåret är ju inte exakt i mitten på kammen så om spåret står vågrätt, ska spåret vara upptill eller nertill?

MVH/Jon

visst är det rent o fint?big_smile
http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/091120093611.jpg
Senast redigerat av JonR (9 november 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2009
herre gud...  är det inte enklare att byta hela motorn? dendär var ju tokslut!!!  PM:a i så fall...

Ena spåret skall vara neråt det andra uppåt (vågrät då)  vilket som är vad på sugmotor vet jag inte. Motorn är nollad när alla kolvar står i linje, kontrolleras mot mandrev/oljepump eller indikatorklocka mot kolvarna.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 259 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
torpis skrev:
herre gud...  är det inte enklare att byta hela motorn? dendär var ju tokslut!!!  PM:a i så fall...

Ena spåret skall vara neråt det andra uppåt (vågrät då)  vilket som är vad på sugmotor vet jag inte. Motorn är nollad när alla kolvar står i linje, kontrolleras mot mandrev/oljepump eller indikatorklocka mot kolvarna.

Enklare o byta motor än att byta kammar?!?smile nja... Ett säkrare kort är det ju o byta hela motorn men pengarna och orken finns inte så kammarna får bytas först sen en invändig motortvätt så får vi se vart det slutar!

Okej då får jag slå en pling till volvo imorgon o höra om dom kan ge mig svar på det! Vilket som ska vara upp och vilket som ska vara ner alltså!

Finns det markeringar på drevet på veven och oljepumpen som ska stämma överens eller är det inte så enkelt?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

3 259 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
vofloo skrev:
byt olja först till ny o fin så ska du se att tickande minskar om du nu säger att det inte är bytt på länge

Oljan är bytt några gånger efter att den gått sådär långt med oljan men knackandet försvann inte!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

VD :=)
90 Inlägg
9 november 2009
ett hett tips till dig e nog ändå ventiltryckarna, brukar ge sig när man kört med dålig/gammal/sketen olja eller mycket kallstarter. skulle nog bytt dem istället för kammarna. känns lite långsökt med att kammarna skulle va slut...pm:a o du har frågor tongue

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

3 259 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Nazse89 skrev:
ett hett tips till dig e nog ändå ventiltryckarna, brukar ge sig när man kört med dålig/gammal/sketen olja eller mycket kallstarter. skulle nog bytt dem istället för kammarna. känns lite långsökt med att kammarna skulle va slut...pm:a o du har frågor tongue

Jo dom tas från samma motor som kammarna tas ifrån! Dom gamla törs man ju inte lita på!smile

Tack ändå för tipset!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

739 Inlägg
9 november 2009
JonR skrev:
Nazse89 skrev:

Jo dom tas från samma motor som kammarna tas ifrån! Dom gamla törs man ju inte lita på!smile

Tack ändå för tipset!

MVH/Jon

tickar den när den blir varm då ? min golf 3 tickar vid kall och till bilen blitt redigt varm ska själv byta motor billigast . men lycka till

VD :=)
90 Inlägg
9 november 2009
vofloo skrev:
JonR skrev:
Nazse89 skrev:

Jo dom tas från Tack ändå för tipset!
skulle ändå ge mig på helt NYA ventiltryckare då begagnade är alltid slitna, dyrt att byta kostar vell runt 100-150 styck men skulle inte köra på begagnade tryckare, som att hälla i gammal olja.. man gör det ara inte MVH

MVH/Jon

tickar den när den blir varm då ? min golf 3 tickar vid kall och till bilen blitt redigt varm ska själv byta motor billigast . men lycka till

golf treor har inte ventiltryckare så vitt jag vet (hydrauliska ventiler) utan justerbrickor skulle kontrollera spelet innan du byter till en annan motor, kan en normalt händig kille göra och bladmått e vell enda (specialverktyg) som behövs har du frågor skicka pm vill inte gå för mycket off
MVH

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 november 2009
mekaniska tryckare på Fas2-bilar...   tror inte dem är felet.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 november 2009
VVT systemet är ju inte det bästa på dom motorerna, det är inte så att det tickar för att det har ballat ur ?
Det kan ge en del missljud.

Autotech

3 259 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Busgrabb skrev:
VVT systemet är ju inte det bästa på dom motorerna, det är inte så att det tickar för att det har ballat ur ?

Jo jag har läst det nånstans! Därför så byts det ut samtidigt som kammarna då det ändå sitter fast på ena kammen...
Och jag kan lova att det inte är nåt "tickande", här pratar vi knack!smile låter ungefär som ett vevlagerknack fast från toppen då.. Och då är det ofta VVT enheten som för livet vad jag har förstått...

Ingen som vet hur kammarna ska stå?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
10 november 2009
JonR skrev:
Busgrabb skrev:

MVH/Jon

Tolka dem i bakkant med te.x volvos special verktyg 999 5452.
Sen kollar du märket på oljepumpen mot vevaxelns drev, så att det stämmer.

Annars skrev torpis lite längre upp i tråden ett bra svar smile

Mvh

3 259 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
JonR skrev:
Busgrabb skrev:

MVH/Jon

Mvh

Tänkte jag skulle slippa åka 5mil o hämta ett specialverktyg och att köpa ett är ju rätt så uteslutet då det är en grej man använder en gång och ofta är dom så simpelt konstruerade att man kan göra ett själv så jag gjorde ett själv av ett vanligt plattjärn som funkade kalas... Sen har ju ingen kunnat svara på hur kammarna ska stå... Torpis visste ju inte vilket spår som skulle vara hur.. Så det gav ju inte så mycket...

Har iaf fått reda på(ringde en mekaniker på volvo) att lilla halvmånen på insugskammen ska vara uppåt och stora halvmånen ska vara uppåt på avgaskammen så det är löst nu...

Det enda som är kvar att göra är att dra ventilkåpan med rätt moment det glömde jag ju givetvis att fråga när jag ringde.. nån som vet vilket moment det ska vara?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
10 november 2009
JonR skrev:
Equinox skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

Mvh

Tänkte jag skulle slippa åka 5mil o hämta ett specialverktyg och att köpa ett är ju rätt så uteslutet då det är en grej man använder en gång och ofta är dom så simpelt konstruerade att man kan göra ett själv så jag gjorde ett själv av ett vanligt plattjärn som funkade kalas... Sen har ju ingen kunnat svara på hur kammarna ska stå... Torpis visste ju inte vilket spår som skulle vara hur.. Så det gav ju inte så mycket...

Har iaf fått reda på(ringde en mekaniker på volvo) att lilla halvmånen på insugskammen ska vara uppåt och stora halvmånen ska vara uppåt på avgaskammen så det är löst nu...

Det enda som är kvar att göra är att dra ventilkåpan med rätt moment det glömde jag ju givetvis att fråga när jag ringde.. nån som vet vilket moment det ska vara?

MVH/Jon

Okej smile
Bra att det löste sig
17nm ska dem dras enligt Vida

Mvh

3 259 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
Okej smile
Bra att det löste sig
17nm ska dem dras enligt Vida

Mvh

Tack ska du ha!smile Fick det även bekräftat av torpis att det är 17nm!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Sök