Köpråd: Audi A4 1.8T/2.0T Avant/Sedan 2005 (import)

chrizz Administratör
28 augusti 2006 · 11 783 Inlägg

Jag funderar på att ta en weekend ned till tyskland och ta med mig en bättre begagnad bil hem... när det sker är helt upp till när jag får min nuvarande såld, men jag vill kolla upp saker och ting innan...

Vilka råd har ni vad gäller import, och är det något speciellt med just dessa bilar man ska tänka på? Det är ju en nästan ny bil jag är ute efter (några tusen mil bara)... borde ju vara skapliga de flesta, utan att vara alltför naiv.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
xoqrps
28 augusti 2006 · 35 Inlägg

Finns en trevlig import guide i www.autopower.se som du kan läsa. Står ganska mycket om vad man ska tänka på, i vilka städer man ska leta efter bilar till ett bra pris och bra kvalite. Främst BMW, men gäller säkert för flera andra märken också!

DasAuto
28 augusti 2006 · 2 751 Inlägg

köper du en audi kommer du gilla den mer än dina saabar ;-)! hihi

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
chrizz Administratör
28 augusti 2006 · 11 783 Inlägg

xoqrps skrev:
Finns en trevlig import guide i www.autopower.se som du kan läsa. Står ganska mycket om vad man ska tänka på, i vilka städer man ska leta efter bilar till ett bra pris och bra kvalite. Främst BMW, men gäller säkert för flera andra märken också!

Tack! Mycket bra guide!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Sir_x
28 augusti 2006 · 945 Inlägg

Lånar tråden snabbt bara. Är mätarskruvning lika vanligt på audi som Bmw? Kanske är lite äldre bilar som är mest drabbade?

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
jonTe
29 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

chrizz skrev:
och är det något speciellt med just dessa bilar man ska tänka på?

Leta efter lacksläpp (små bubblor) på bakskärmar bakdörrar och bagagelucka, inget ovanligt...
S-Line?

MVH Jonas
..............
Svenss0n
29 augusti 2006 · 643 Inlägg

Sir_x skrev:
Lånar tråden snabbt bara. Är mätarskruvning lika vanligt på audi som Bmw? Kanske är lite äldre bilar som är mest drabbade?

dom flesta bilmodeller idag kan vara skruvade. . titta bara på alla importer på 850 T5. många av dom är skruvade smile

Volvo 850R (1997)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
29 augusti 2006 · 3 804 Inlägg

ett litet tips bara är att satsa på 2.0t om du ska trimma osv.. hört att trimfirmorna ska satsa mest på den motorn och dissa 1.8t nu


Bmw osv..
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
29 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

ring VAG sverige och kolla med dom hur man ser att en bil är skruvad. du får säkert råd därifrån! (kanske dom har auktoriserade tyska kollegor som kan kolla igenom mjukvaran?)

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
chrizz Administratör
1 september 2006 · 11 783 Inlägg

Försäljaren på Arver bil i Eskilstuna skrattade när jag nämnde skruvning. "Vi märker direkt om nån av våra bilar är skruvade" påstod han.

Är det något speciellt med just Audi som jag har missat eller?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Sharky
1 september 2006 · 10 287 Inlägg

Vänd på vad han sa. Skulle han ha sagt " vi märker inte alls om någon av våra bilar är skruvade".

/Göran

chrizz skrev:
Försäljaren på Arver bil i Eskilstuna skrattade när jag nämnde skruvning. "Vi märker direkt om nån av våra bilar är skruvade" påstod han.

Är det något speciellt med just Audi som jag har missat eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
chrizz Administratör
1 september 2006 · 11 783 Inlägg

Sharky skrev:
Vänd på vad han sa. Skulle han ha sagt " vi märker inte alls om någon av våra bilar är skruvade".

/Göran

chrizz skrev:
Försäljaren på Arver bil i Eskilstuna skrattade när jag nämnde skruvning. "Vi märker direkt om nån av våra bilar är skruvade" påstod han.

Är det något speciellt med just Audi som jag har missat eller?

Ptja, ett ärligare svar som "Vi kontrollerar våra bilar och vi har metoder för att upptäcka skruvade bilar". Han var mycket "chockad" och road och förnekade totalt att det ens finns en liten liten möjlighet att mätaren ska vara skruvad... hans reaktion var så pass stark och oväntad.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
lanred
1 september 2006 · 555 Inlägg

De tog ju upp det med skruvade bilar i "insider" och jag kommer inte ihåg den exakta % av det de kollade upp som var skruvade bilar, men tror det var riktigt mycket.. sen om man har metoder för att upptäcka skruvade bilar är ju, kolla historiken om något verkar konstigt med serviceintervallen..

för det var en kille som skruvade insiders volvo och då kunde inte bilprovningen märka att bilen var skruvad om de inte kollade upp historiken, så det är nog det enklaste sättet..

att försäljaren säger så, är ingen chock för oss konsumenter eftersom de gör allt för att sälja sin bil och är sällan ärliga om något..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang