12309
Sök

Stereon blir knallhet

671 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då föreslår jag att du byter ut strömkabeln till tex 21 mm2 som får gå till ett kopplingsblock i skuffen, sedan drar du kablar från kopplingsblocket till vardera steg. Om det andra steget inte är kraftigare än ditt nuvarande steg så kan du använda 5,3 mm2 kabeln mellan kopplingsblocket och stegen istället. smile

det steget är från biltema  2x75watt rms har jag för mig.. kopplingsblock är det ett ett sådant med flera strömanslutnigar på

stahre
8 november 2009
precis ett sånt, finns även med säkringar i = mkt bra=)

21 761 Inlägg
8 november 2009
Japp, kopplingsblocket brukar ha flera anslutningar för strömkablar. Finns även kopplingsblock med inbyggda säkringar (fuseblock). Exempelvis Biltema har vanliga kopplingsblock, om du har nära till en sån butik. smile

Ähh, stahre är före hela tiden. wink
Senast redigerat av Drönirettab (8 november 2009)

671 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
ja ca 5mil men det är det värt  dom kanske har grövre kablar med

stahre
8 november 2009
ja dom har dels ström kabel i paket 25mm2, eller kabelpaket med tror det är 22mm2, men du har ju redan lågnivå kabel antar jag.

671 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
japp men den är egentligen för hemmabruk till hemmabio en grov kabel  men det kan nog påverka ljuden en del framförallt  bruset så det blir nog ett nytt kit och en xtra lågnivå kanske för på stereoenheten finns det en utgång märkt front på  så då bör ju det bli prima till steget för fram systemet sen

671 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
hoj nu har jag lite annat ljud i bilen.. har nu kopplat mitt jbl steg till mina 6x9or  och sen bytte jag åt mig en rockford låda med 2st p1 rockford och steg till det modell p3001  rockford.. och fick strömkabel 16mm till det men har inte satt i kabeln än... 
sen köpte jag ett powerblock med ingångshålet för max 32mm kabel och 4 utgångar  för max 8mm. kan det bli någon större strömförlust  om det bara handlar  om typ 30cm med 8mm kabel från stegen och in i powerblocket och grov kabel från batteriet sen till blocket..

upplevde det som att mitt batter var klent sen när jag hade bilen igång och spelade en stund  en stund innan jag skulle åka hem.. eller är ett xtra batteri ett måste nu med dessa grejer.. skulle tippa på att mitt batteri är ca 2år gammalt men har aldrig vart klent förut eller innan jag fick i nya billjudet..

det finns bilder i mitt galleri på grejerna  nu

21 761 Inlägg
15 november 2009
P3001 ger ut 300 WRMS i 2 Ohm och kan dra strax under 40 A med 55% verkningsgrad, tillsammans med det andra steget blir den teoretiska strömförbrukningen uppåt 65 A om allting körs med full RMS-effekt. 16 mm2 kabel får ha 60 A säkring, vilket är på gränsen med tanke på vad sakerna kan tänkas dra.

Fast 6x9" högtalarna gör väl inte att JBL-steget kan ge ut sin högsta RMS-effekt, därför borde det fungera för just de där sakerna. Har du tillgång till grövre kabel än 16 mm2 så är det dock ingen nackdel, tex 21 mm2 som jag skrev tidigare.

30 cm lång 8 mm2 kabel får endast försumbara förluster även om strömmen är 40 A, därför ska det fungera. Största rekommenderade säkring för 8 mm2 kabel är 40 A, då fungerar det även ur den synpunkten. smile

Om batteriet kändes klent fastän du hade motorn igång så får du kolla att generatorn ger bra laddspänning när du har en del strömförbrukare igång, men man får även komma ihåg att när motorn går på tomgång så orkar inte en generator ge ut sin maxström.

Fortfarande behövs inte extra batteri om man utgår ifrån hur mycket effekt som båda stegen ger ut. Vill du sätta ett till batteri så hjälper det ju naturligtvis till, men i så fall bör du först se till att den ordinarie strömförsörjningen (dvs batteri+generator) fungerar som den ska.
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2009)

671 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
ok börjar förstå detta mer nu. men ska jag mäta  volt eller ampere på batteriet och vad borde det ge ut  vid hög belastning på stereon.  minst 14volt eller hur det var.

blir nog en 21mm kabel endå då jag misstänker att den kabeln jag fick är för kort för min bil

21 761 Inlägg
15 november 2009
Det är spänning du mäter, på batteripolerna, stämmer bra det. smile

Om motorn bara går på tomgång så kommer antagligen spänningen att sjunka märkbart ifall du spelar högt, men det beror även på hur många ampere generatorn kan ge ut. Helst bör förstås spänningen kunna hålla sig relativt nära 14-14,4 V.

En jämförande mätning kan du göra på själva generatorn för att se att det inte finns något spänningsfall mellan generator och batteri, men var i så fall försiktig så att inte händer eller kläder fastnar i drivremmarna.

671 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
ok blir att kolla snarast.. tackar

Sök