12307
Sök

Två olika lådförslag? Vågar man testa sluten?

Kejsare
547 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Köpte idag en Mac Audio Select 12" (tidigare känd som Phase Evolution), och började genast bläddra i boken efter lådritningar. Där såg jag till min fasa att istället för 2 st (sluten/portad) hittade jag 4 olika lådförslag. 2 slutna på 20 resp. 32 liter, och 2 portade på 34 resp 53 liter.
På de slutna lådorna blev kurvan nästan exakt samma. (Jag har inte en aning om hur man tolkar det där med kurvor av dB och Hz. ) Men på de portade så fick den mindre lådan en mjukare böj i "toppen" av kurvan eller vad ni kallar det, medan den större på 53 liter fick en väldigt snäv böj. Varför skickar dom med två olika per lådtyp? Och vilken ska jag välja?

EDIT 2 ÅR SENARE:
Det är dags för ny låda till basen igen, en Mac Audio Select 12R som drivs av ett Kickersteg som gott och väl räcker och blir över. Saken är den att jag är grymt nyfiken på att testa en sluten låda denna gång, nån som har erfarenhet av denna bas i sluten låda, eller basar i slutna lådor överlag?
Senast redigerat av Fernicus (16 november 2009)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

21 761 Inlägg
10 september 2007
Antagligen ger de olika förslagen olika karaktär på ljudet. Tittar man tex på Kickers manualer så finns två exempel av både sluten och basreflex.

Den mindre modellen av sluten är den minsta rekommenderade och den ger lite mindre djupbas, den större modellen ger djupare bas och är en såkallad "SQ" låda (soundquality). För basreflexlådan så ger den mindre lådan inte lika mycket djupbas, det blir mer dunk. Den större lådan spelar djupare bas.

Jag kan tänka mig att det är på ungefär på samma sätt med din bas också, men är inte helt säker.

Vilken 12" är det, Select 12R, S, eller F?
Senast redigerat av Drönirettab (10 september 2007)

Kejsare
547 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Okej, så sammanfattningen är att de mindre ger mindre djupbas. Men då till den lite större frågan, ska jag ha portad eller sluten? Har sökt, och sett att dom fått "prova dig fram" som svar, eller att det låter olika i olika bilar. Men jag har varken lust, ork eller pengar att bygga två lådor och testa.

Har faktiskt ingen aning vilken av dom det är, det står inte, men om det var specs du var ute efter så kommer det nåra här ur manualen:
F_0: 32 Hz
Qes: 0.44
Qms: 8,2
Qts: 0.42
Vas: 45 liter
Xmax: 20 mm
Rdc: 2x3,9 Ohm

21 761 Inlägg
11 september 2007
Aha, det är 12R som du har. Enligt parametrarna så passar den bra i både sluten och basreflexlåda, då kan det vara lämpligt med basreflex om du vill ha lite extra tryck.

53 liter basreflex med 4" rör som är 30cm långt, det är deras "större" förslag. Den lådan kommer att ge extra tryck vid runt 40 Hz enligt mitt program, gör den lådan och sätt dämpmatta på väggarna. Det är mitt förslag.

Kejsare
547 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Okej. I värsta fall ( jag har en Golf ) får jag bygga den större slutna då. Men tusen tack för svaren! smile

Kejsare
547 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Update: Mätte lite i Golfen, och turligt nog hade jag en mikrovågsugn modell större i skuffen, och den portade lådan kommer isåfall bli lite lite mindre, och då får jag ändå plats med lite småskrot på sidorna. Gött, då blir det att skaffa spånplatta/mdf imorgon då smile

6 851 Inlägg
11 september 2007
En idé är annars att du bygger dej en sluten låda på 34L (vet att det stog 32, men de 2L xtra märks inte av i sluten låda.). Skulle denna lådan nu mot förmodan inte duga åt dej så porta du den enligt förslag 1 för portade lådor wink.
Vad skall du ha för steg till basen?

Kejsare
547 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Ah, jo det är ju en idé. Det ska krämas på av ett MAC Audio MPX Mono, 400 wrms @ 2ohm

6 851 Inlägg
11 september 2007
ok. nu kan jag inte nått om det steget eller om basen..Men att driva basen i sluten låda kan bli lite "trögare" än om man har portad. Kan mycke väl funka att driva din bas med 400W.
Själv driver man enbart basen med hjälp av ett 4x40Wrms steg, varav det enbart är 2 kanaler till basen (bryggat)i sluten låda. Funkar helt ok wink

Kejsare
547 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Lånar min egen tråd lite. Om man har en rak låda, utan vinklar och tjosan, hur funkar det bäst i en Golf 2? Uppåt, framåt, bakåt, närmast skylten, närmast sätet. Hur har ni i era golfar?

6 851 Inlägg
13 september 2007
Antingen mot baksätet med basen riktad mot luckan, eller så lägger du den nr med basen spelandes uppåt. Testa dessa 2 iaf.

Kejsare
547 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Ska jag göra, tack smile En polare hade två ZR-12" i mor hans Peugeot 305 eller vad dom heter och det spelade fina firren, hoppas det funkar i lille goffen också

Kejsare
547 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
Nån med koll?

2 914 Inlägg
16 november 2009
JAG har aldrig tänkt bygga slutet igen. min låda jag har nu är jag inte nöjd med.. dock är jag en sådan som vill ha höga DB och det pallar inte slutet med. dock vill du ha ljudkvalitet och tight bas är det slutet du ska satsa på. men jag kommer aldrig bygga slutet igen.

Kejsare
547 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
Då är vi tvärtom du och jag, jag är verkligen inte ute efter en massa jävla bröl, då vill jag hellre ha kvalitet på ljudet smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 november 2009
Kan inte uttala mig om MacAudios version av basen med gamla hederliga Phase Aliante-basarna lät RIKTIGT trevligt ur SQ-synpunkt i slutla lådor. Aliante-tian hörde jag i sluten låda på så långt ner som 9 liter och det spelade förvånandsvärt bra och även med helt ok djupbas i den A4-an vi lyssnade i.

Aliante 12 var som sin lillebror...bara lite mer smile Detta i el sluten låda på 16 liter.

Dock måste jag nämna att de drevs med runt 1KW styck....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök