bilar lev. med bredare däck annan tumstorlek än angivelse regpappren??

LazerHawke
2 september 2006 · 1 268 Inlägg

en sak jag inte fattar dessa regler me typgodkända bilar osv....

en specifik bilmodell volvo eller saab har enligt regpappren ett viss mått på hur stora fälgar och breda däck man får ha etc

tex en saab då som egenligen har 215/55/R16 på regpappren  levereras istället med 225/45/17 från fabrik..??

enligt typgodkännande får man ju inte ändra bilens egenskaper.... vad jag fattat det som...

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
2 september 2006 · 1 852 Inlägg

håller med, min ska ha 16", men t.ex. reservhjulet är på 15"

men är du säker att just en specifik saab med 16" enligt regpapprena levereras med 17"? trodde att bilarna har olika typgodkännande beroende på vilka fälgar kunden vill ha.

kanske inte är så trots allt, hur många har 16" - 17" på vintern?

man lever bara en gång så lev väl!
LazerHawke
3 september 2006 · 1 268 Inlägg

Bullo skrev:
håller med, min ska ha 16", men t.ex. reservhjulet är på 15"

men är du säker att just en specifik saab med 16" enligt regpapprena levereras med 17"? trodde att bilarna har olika typgodkännande beroende på vilka fälgar kunden vill ha.

kanske inte är så trots allt, hur många har 16" - 17" på vintern?

kollade upp farsans bil som levererades med 225/45/17 men enligt uppgifterna regpappret står det 215/55/16 konstigt nog....

The_Dude
3 september 2006 · 550 Inlägg

Bilen är helbilsgodkänd en gång i tiden med tex 215/55*16 men sen kan tillverkaren göra ändringar. Eftersom att man släpper en annan variant tex aero, gti osv då men man typar inte var bil för sig.  Jag köpte min Golf med 17" från fabrik men i reg bebeviset så står där 16". Men längst bak i mappen som följde med bilen så är där en bilaga på andra storlekar som är godkända.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang