12239
Sök

Skrapande ljud i ena högtalaren på mina nya 6*9:or

You don´t need eyes, you need a vision
62 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
Tja
Jag stötte på ett riktigt störigt problem när jag installerade mina nya Kicker 6*9:or (300w)
När jag vred på tänningen, så att mp3:n drog igång och musiken började spela så hörde jag ett skrapljud ifrån en utav högtalarna, precis som om den är spräckt lr nått liknande..

Jag tänkte jag ska förklara hela installationen:
Jag drog en lågnivå och remote från MP3n bak till de första slutsteget (ett 2kanals 600W märke kommer jag inte ihåg just nu) Som jag installerade min 12" rockford fosgate pusch P3 (1000w)

Och batteriet sitter i bakluckan så de vart ganska lätt att dra + och gnd (GND fästes i karossen)
Kablarna är 10mm och jag har en 60amp säkring vid batteriet

Sen så drog jag en ny lågnivå ifrån 600w steget till mitt andra steg som är ett kenwood 4kanals med 400w
och där kopplade jag in kicker 6*9:orna
Och för att bara testa ljudet tills jag kunde komma ner och köpa ny tjock strömkabel så satte jag dit 1,7mm "högtalarkabel" som + GND och remote och använde även samma kabel till både 6*9 och basen

Och nu när musiken spelar så skrapar de i ena högtalaren.. och bara ena??
Och när jag byter plats på höger och vänster högtalare så flyttar även skrapen sida

Jag har även provat att koppla dom på samma men då skrapade BÅDA

kan de bero på att de är för smala "strömkablar"? lr kan de vara för at jag kopplade "mötesplatsen" för strömkablarna i de första steget..

Hur ska jag bära mig åt för att få bästa möjliga ljud?

"Im As Confused As A Hungry Babie In A Topless Bar"

297 Inlägg
20 november 2009
låter ju som om de e nått fel på ena kanalen, kan va allt från glapp i kablar till felande steg, säkert jordproblem med, för det verkar ha alla möjliga biverkningar XD nu kan ja inte så mkt billjud, utan e mer för hemma ljud, så nån som vet lite mer får gärna svara smile men det är iaf min första spontana tanke

EDIT: pröva snabbt med å köra lågnivå kablarna direkt till kenwood steget, är iaf det första jag skulle gjort smile
Senast redigerat av Jonathan_lindgren (20 november 2009)

62 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
ja jag ska kolla upp de där med jordningen.. för kom ju på att jag inte hade skrapat plåtrent runt jordningen..
och så ska jag byta till större + kabel och se om de blir bättre..

De där med lågnivå kablarna har jag redan provat.. tänkte om 600w steget tog för mkt ström lr nått men de hjälpte ingenting

återkommer sen efter jag har kollat upp GND´n smile
Senast redigerat av Energizer (20 november 2009)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
20 november 2009
Kolla så du inte har råkat klämma högtalarkablen eller korsat så plus och minus går. Då brukar det skorra i högtalaren och på hög ljudnivå så klipper steget av.

Kolla även signalkabeln så den inte är klämd eller trasig.

MVH//Björn

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 november 2009
Hur menar du när du säger att du har testat byta sida men att ljudet följer med, är det samma högtalare som skrapar eller? Testat att skifta plats på signalkablarna (lågnivån)? Ett tips är ju att inte bara sätta grövre pluskabel, byt då även jorden, fast jag tvivlar på att det kommer hjälpa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

62 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
Tja
jo jag bytte plats på kablarna och då började de skrapa på den andra högtalaren.. alltså när jag körde utan att byta plats på kablarna så skrapade de på höger sida.. och när jag bytte plats på kablarna så började de skrapa på vänster sida..

Men nu har jag varit ute hela dagen och trixat och bytt ut kablar  och bytt plats på dom och på nått sett så har jag fått de att låta klockrent smile... jag bytte både + och GND till större kablar och ruggade och plaserade gnd´na i karossen.. vet inte riktigt men huvudsaken är att jag har fått till ljudet.. nu skulle jag bara behöva nya 5,25 till framsystemet för att få de att låta allra bäst.. men de är en annan historia..

men tack för hjälpen

Sök