11485
Sök

Hjälp med inkoppling av dioder och val av motstånd.

956 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Hej skulle behöva lite hjälp med att koppla in några dioder i bilen. Har försökt räkna lite här själv men är osäker på siffrorna. http://led.linear1.org/led.wiz Vet inte riktigt hur jag ska räkna. Körde på 14.4v, 1.8 på dioden, 22mA, 12 dioder. Då vart det 2 rader, 6 i varje oc motstånd på 180ohm. Är det rätt tänkt?

Här är siffrorna för dioderna

Intensitet 600~1500 mcd
Spridningsvinkel 32°~40°
Spänning (max) 2,4 V
Spänning (typisk) 1,8 V
Ström 20 mA
Våglängd 621~630 nm

Tänkte om någon med lite mer erfarenhet kunde räkna på det.  Jag hade tänkt att använda mig av 12 st dioder.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

729 Inlägg
21 november 2009
6 dioder i serie med 180 ohms motstånd brinner iaf inte upp... testa koppla dom på batteriet i bilen och se om det lyser... om inte måste du minska på motståndet/ta bort en diod...

själv har jag liknande dioder som jag kopplat en och en med 560 ohms motstånd, och det funkar...

956 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
ts85 skrev:
6 dioder i serie med 180 ohms motstånd brinner iaf inte upp... testa koppla dom på batteriet i bilen och se om det lyser... om inte måste du minska på motståndet/ta bort en diod...

själv har jag liknande dioder som jag kopplat en och en med 560 ohms motstånd, och det funkar...

Ok så om det skulle lysa för svagt är det gara att byta motstånd. Men gör det någon skillnad om motståndet sitter innan eller efter dioderna?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

729 Inlägg
21 november 2009
luunggan skrev:
ts85 skrev:

Ok så om det skulle lysa för svagt är det gara att byta motstånd. Men gör det någon skillnad om motståndet sitter innan eller efter dioderna?

Spelar ingen roll var på kopplingen motståndet sitter... Jag brukar sätta det "före" dioderna för att det känns bättre! big_smile

956 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
ts85 skrev:
luunggan skrev:
ts85 skrev:

Spelar ingen roll var på kopplingen motståndet sitter... Jag brukar sätta det "före" dioderna för att det känns bättre! big_smile

Ok tänkte att det var något sånt. Räknade lite igen nu och fick det till att ett 100ohm kunde funka så ska prova med det ist. Där jag köpte dom måste dom ha räknat på 12v för dom rekomderade ett motstånd på 40 ohm roll

//snoddas

Sök