11325
Sök

Startbatteri: Biltema=skräp?

150 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
Batteriet i Subarun verkar behöva bytas. Tidigare har jag köpt batterier på Biltema, men dom verkar rätt kassa? Någon har samma erfarenheter?

Så, nu undrar jag, var ska jag köpa ett prisvärt batteri? OKQ8? Micro?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

286 Inlägg
31 augusti 2006
Lägg till lite och köp ett Optima yellowtop/redtop - beronde på användarområde, du kommer inte bli besviken. Du tjänar på det i längden.

787 Inlägg
31 augusti 2006
Mm på biltema handlar man bara "vissa produkter".
Skulle göra som ovanstående skrivet, och skaffe ett Optima.

150 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
OK, var hittar jag Optima?

21 761 Inlägg
31 augusti 2006
Jag tror inte att Biltemas startbatterier håller kortare tid än andra startbatterier, det beror säkert på vad de används till. Om man ska ha det i sin bil och bara köra bilen som vanligt utan att det råkar bli helt urdraget så duger Biltemas antagligen minst lika bra, iof har jag inte provat deras batterier själv men jag tror ändå att de duger.

Vill man ha lite mer avancerade batterier så kan man förstås välja Optima, Tudor Maxxima, Odyssey, Banner RunningBull, Varta Ultra dynamic, Trojan osv. De batterierna tål mer stryk och ger mycket hög startkraft i förhållande till storleken. Dock ska man inte ladda dessa med en "vanlig" laddare som inte har spänningsreglering.
Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2006)

150 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Tror gör man i kyrkan ;-) Jag har testat Biltemas batterier och visst, det var OK, men inte bra. Efter bara två år så var det inte många Ah kvar, räckte till att dra startmotorn 2x10 sek. Ett OK(Q8)-batteri jag hade tidigare höll 10 år. Men, jag kan ju ha gjort nåt man inte ska ?????

Vad är det som gör att dyr-batterierna behöver dyr-laddare?
Senast redigerat av granite (1 september 2006)

21 761 Inlägg
1 september 2006
Så väldigt dyra är väl inte "dyrladdarna" tycker jag, men lite mer än vanliga "garageladdare" kan de kosta.

De batterier som jag räknade upp är AGM batterier, de har alltså syra inuti men den är inte flytande utan syran är uppsugen i glasfiberväv som sitter inuti cellerna. Det gör att batteriet är i det närmaste helt tätt och kan därför monteras liggande och även uppochned. Batterierna har ventiler som kan öppna och släppa ut lite gas om det skulle bli för högt tryck inne i batteriet, tex vid kortslutning eller vid för hög laddspänning men det pyser inte ut lika mycket som på ett vanligt batteri.

I normala fall pyser det alltså inte ut något alls och därför försvinner det i princip ingen syra under hela livslängden på batteriet. Skulle det pysa ut syra så går det inte att fylla på nytt eftersom batteriet är tätt, en följd av detta är att kapaciteten minskar och om det fortsätter att pysa ut syra så tar batteriet slut efter ett tag.

En orsak till att syran kan pysa ut och knäcka batteriet är alltså för hög laddspänning. Rätt spänning är upp till 14,7V på alla AGM batterier, med vanliga enkla laddare så kan laddspänningen vara kanske 16-17V eller mer och det är för högt. Trycket i batteriet blir för högt och syran pyser ut.

Det behövs en laddare som helst inte ger mer än 14,7V för att inte riskera att förstöra dessa batterier på längre sikt och vid fulladdning så bör dessutom laddaren gå över till underhållsladdning, någonstans runt 13,6-13,8V eller någon tiondel lägre. Ett exempel på sådan laddare är C-TEK som har diskuterats i flera trådar, det behöver dock inte nödvändigtvis vara just en sådan utan det viktiga är att laddaren är spänningsreglerad.
Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2006)

150 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Tack! Jättebra svar! Alltid lär man sig nåt nytt.

Evolution
1 627 Inlägg
3 september 2006
biltemas batterier brukar väll funka bra till som blir urdragna de verkar dom inte tåla

Fäll ner pungen och landa

Sök