Dumpventilsmontering, 850R?

Svenss0n
3 september 2006 · 643 Inlägg

monterade på JBR A25 dumpkitt idag på min 850R. efter många om och men. . så fick jag på dumplocket. å jag monterade på slangen. . å skulle testa dumpen. . hmm lät inte spec mkt så jag skruva upp dumpen lite å den öppna sig lite lite. . så jag klippte av fjädern 2 varv. . å sen öppna den sig nästan helt. . men gick inte igen helt? vet inte om det ska vara så. . men när man gasa i början så åkte den igen iaf å sen åkte den upp som vanligt?. . aja nu till problemet.. 

bilen går inge bra. . den laddar typ ingenting sad. . strax över det vita bara..  snacka med en polare som sa att jag kanske gjort hålet för stort för den smarta slanganslutningen?. . kan jag ha gjort nått annat fel?. .

jag har bara satt på 2 skruvar hårt på dumplocket..  1 sitter på men inte åtdragen.. kan det bara problemet?. . sen var jag tvungen å göra en dum sak. . när jag skulle av med orginal avlöastningsventilen så fick jag inte bort sissta skruven under.. så jag åkte 2 km med den nya dumpen monterad åsså orginal dumpen halv bort plockad. . å då gick bilen riktigt dåligt. . men jag varvade aldrig eller nått sånt. . . snälla hjälp mig. skam na behöva lämna in bilen för allt nu sad?

å ska inte JBRs dump dumpa väldigt högt?. . kan kanske bero för att min bil inte laddar nått som den inte låter heller sad

*Skrev en bättre rubrik. mvh jonTe/moderator

Senast redigerat av Svenss0n (3 september 2006)

Volvo 850R (1997)
E30Tompa Rörpulare
3 september 2006 · 1 453 Inlägg

Är den återcirkulerande eller öppen? kan ju vara att din bil inte funkar att köra me öppen isf!?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Svenss0n
3 september 2006 · 643 Inlägg

nissan 200sx skrev:
Är den återcirkulerande eller öppen? kan ju vara att din bil inte funkar att köra me öppen isf!?

dne är öppen. . men man kan köra återcirkulerande åxå..  men jag har ju sett massa 850 som kör med öppna dumpar från jbr å jbr själva säger att det inte ska vara några problem sad

bilen laddar ingenting som förr. . lite starx efter det vita sad

Volvo 850R (1997)
Svenss0n
3 september 2006 · 643 Inlägg

Peter_J_H skrev:
Bilen bygger inte upp något tryck om inte dumpventilen går ihop och tätar. Dumpventilen är till för att släppa ut övertrycket, men om den är öppen hela tiden så kan det ju inte bildas något tryck som den kan släppa ut. Om det inte bildas något tryck så ger det ju inget att ha en turbo heller...

Om jag var du så skulle jag satsa på att försöka laga dumpventilen eller i värsta fall byta den. Du skulle inte ha klippt av fjdrarna utan ställt upp turbon på högsta nivån och sedan ändrat på slangar och annat!

MVH Peter H

laga dumpventilen :S?. . fick ju hem den i förrgår :S. . spritt ny. men det står i monteringsanvisningarna att man ska klippa fjädern om bilen är helt orginal. . eftersom den äör väldigt hårt inställd orginal. . .

Volvo 850R (1997)
Svenss0n
3 september 2006 · 643 Inlägg

fan vad trött jag är. . imorgon får jag lämna bilen till en polare som får se över den.

just nu ångrar jag ens att jag köpte en dump fråm JBR. dels för att det skulle vara så lätt å inget kunde gå fel. . nej men nu gjorde det det även fast man gjorde helt rätt.

men är det INGEN som vet. . gör det nån skillnad om man inte skruvat fast sista skruven på täcklocket?. . som ska gå över orginal avlastningsventilen?

minskar laddtrycket då?. ..  snälla svara nån. å inga skitsvar typ köp ny dump. .  osv.  utan från folk som vet..

Volvo 850R (1997)
jonTe
4 september 2006 · 5 710 Inlägg

Att det är HELT tätt vid originallocket är ett krav JA och för att det skall bli helt tätt kan jag inte tänka mig annat än alla 3 skruvarna på locket måste vara monterade och åtdragna.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang