4793
Sök

Mata fläkten med gamla högtalarkablarna?

407 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Nu är det såhär att jag ska ha en fläkt där jag har byggt ner stegen men jag har lite problem med ström till den. Tanken var att dra en separat strömkabel från batterit när jag drog strömmen till stegen men det var så tajt med de kablarna att inte en liten fjönig tråd skulle fått plats till. Men nu sitter jag och funderar på om man kan använda original matningen till ena högtalaren där bak att driva fläkten med? Eller är det en väldigt dum ide? Min första tanke är att det kommer bli något som händer med min huvudenhet?

1 071 Inlägg
22 november 2009
Nej nej nej. stereon skickar ju inpulsström och inte konstant 12v.
Men du kan ju koppla in ett vanligt x-ljusrelä och ta strömen från kabeln till stegen och använda remoten som påslag till relät bara ett förslag
Senast redigerat av partyvan (22 november 2009)

Onödigt inlägg^^

3 650 Inlägg
22 november 2009
Istället för gör om, gör rätt så säger jag..gör rätt istället

407 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
partyvan skrev:
Nej nej nej. stereon skickar ju inpulsström och inte konstant 12v.
Men du kan ju koppla in ett vanligt x-ljusrelä och ta strömen från kabeln till stegen och använda remoten som påslag till relät bara ett förslag

Nja, kablarna till stegen vill jag inte pilla med, och remoten vill jag inte heller pilla in till fläkten som påslag. Jag ska ändå ha ett separat relä till fläkten så jag kan stänga av och på det när jag vill.

Fungerar det att ta ström från bakljuset? Eller är det riktig raggarbetoning på det? Vill inte helst pilla på original kablarna men kräver nöden så....

407 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Kesler skrev:

Jo, tanken var att dra seperat ström från batteriet men där går inte in ens ett dammkorn där strömmkablarna går nu, så det är uteslutet. Att borra ett extra hål i torpeden är också uteslutet.
Senast redigerat av Vallås Locos (22 november 2009)

16 197 Inlägg
22 november 2009
Vallås Locos skrev:
Kesler skrev:

Jo, tanken var att dra seperat ström från batteriet men där går inte in ens ett dammkorn där strömmkablarna går nu, så det är uteslutet. Att borra ett extra hål i torpeden är också uteslutet.

men du har ju redan ström till steget..  å remoten från stereon,  så koppla remoten via ett relä som du matar fläkten me.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

407 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Vallås Locos skrev:
Kesler skrev:

men du har ju redan ström till steget..  å remoten från stereon,  så koppla remoten via ett relä som du matar fläkten me.

Det är inget farligt att använda remoten till fläkten då? Har för mig att jag läst att man inte skall använda den till det ändamålet? Fast när du säger det så lär jag ha fel:).

16 197 Inlägg
22 november 2009
Vallås Locos skrev:
evilaudio skrev:
Vallås Locos skrev:

Det är inget farligt att använda remoten till fläkten då? Har för mig att jag läst att man inte skall använda den till det ändamålet? Fast när du säger det så lär jag ha fel:).

men läs va ja skriver...     kopplar du remoten VIA ett relä så funkar de... på samma vis som du kopplar ett extraljusrelä till dina extraljus.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

407 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Med risk för att jag får ett argt svar men jag skrev lite fel innan såhär på småtimmarna. Jag menade att jag skulle ha en vippströmbrytare att stänga av fläkten med. Men jag tar och skaffar mig ett relä imorgon och kollpar sedan en vippströmbrytare på det.

För att bryta in med en hel annan fråga här när ändå folk verkar läsa. Hur mycket spelrum bakom ett par 6,5:or behöver man? Saken är den att där sitter ett tvärgående metallrör i hålet för högtalaren och där är tajt med plats framför högtalaren eftersom dörrsidan skall på där.
Senast redigerat av Vallås Locos (22 november 2009)

143 Inlägg
22 november 2009
Vallås Locos skrev:
Med risk för att jag får ett argt svar men jag skrev lite fel innan såhär på småtimmarna. Jag menade att jag skulle ha en vippströmbrytare att stänga av fläkten med. Men jag tar och skaffar mig ett relä imorgon och kollpar sedan en vippströmbrytare på det.

Men vad ska du ha en vippströmbrytare till ? du kopplar ju relät till remoten på steget.

Så här ska du göra....
https://www1.garaget.org/gallery/archive/126759/805399_hq7bk5.jpg

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

407 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Kuttle skrev:
Vallås Locos skrev:

Men vad ska du ha en vippströmbrytare till ? du kopplar ju relät till remoten på steget.

Så här ska du göra....
http://www1.garaget.org/gallery/archive/126759/805399_hq7bk5.jpg

Om du inte vill att det ska blinka grönt från fläkten där bak:). Tack för installationsbilden.

Sök