jag har tänkt å bygga in slutstegen i en separat låda med plexi över.. och jag tänkte ha 2 st fläktar om inte fler så det kyls ner lite och en som blåser ut den varma luften men vart "hur" ska man kopla fläktarna så dom startar när stegen startar ? bara till + och - ?? eller det e särskillda fläktar man ska ha.. tänkte ta dator fläktar ? :S
någon som vet hur man ska kopla det så dom får ström ?
skulle varit bra med lite hjälp innan man börjar kopla kan sluta illa ibland om det vill sig
Ja, exempelvis kan man sätta fläktarna till ett relä och antingen styra relät från bakljuset eller via en strömbrytare som man sätter på lämpligt ställe. Om man låter bakljuset styra relät så slås fläktarna igång så fort bakljuset tänds, med strömbrytaren så slår man på fläktarna själv när man vill.
Det går skitbra att koppla via remoten, polaren har två stycken 120mm-fläktar (sånna här: http://www.gtek.se/index.php?mode=item& … bebc0f95a9 ), som jag kopplat in i remoten åt honom. Det går hur bra som helst. Remoten klarar av att driva ett par datorfläktar, men man ska inte belasta den för hårt, vet inte hur mycket den pallar men det lär inte vara jättemycket. Jag kommer inte ihåg om remoten är + eller -, men det är bara testa. Snurrar fläkten så äre rätt. Kom ihåg, du kan inte få en fläkt att suga istället för att putta genom att vända på plus och minus, fläktbladen är inte gjorda för att kunna köras åt båda hållen så den kommer inte göra särskilt stor nytta. Det man får göra är att vända på ena fläkten, men då får man fulsidan utåt på ena (kan spela roll om man vill göra det snyggt.
Det går skitbra att koppla via remoten, polaren har två stycken 120mm-fläktar (sånna här: http://www.gtek.se/index.php?mode=item& … bebc0f95a9 ), som jag kopplat in i remoten åt honom. Det går hur bra som helst. Remoten klarar av att driva ett par datorfläktar, men man ska inte belasta den för hårt, vet inte hur mycket den pallar men det lär inte vara jättemycket. Jag kommer inte ihåg om remoten är + eller -, men det är bara testa. Snurrar fläkten så äre rätt. Kom ihåg, du kan inte få en fläkt att suga istället för att putta genom att vända på plus och minus, fläktbladen är inte gjorda för att kunna köras åt båda hållen så den kommer inte göra särskilt stor nytta. Det man får göra är att vända på ena fläkten, men då får man fulsidan utåt på ena (kan spela roll om man vill göra det snyggt.
mina fläktar å neon osv me relän som styrs av remoten.. men ja kopplar inte på nåt direkt på utan ja tar ström från batteriet.. Vet inte hur mycke belastning remoten klarar men använder man relän så slipper man bry sig om d iaf..