6647
Sök

Egr ventil - avgasåterledningssystem b23a

Gréve
497 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
jag har sökt på google å garaget men inte fått någon information som jag behöver..  jag har skaffat mig en b23a och en m45låda från en 240 från -83 (motorn har gått 17k mil) som jag ska ha i min 142 och det sitter sånt där avgassnusk på motorn som jag beskrev i rubriken..

och det jag undrar är om man kan få motorn att fungera normalt om man plockar bort hela systemet med agvasledningar in i insuget och egrventilen och pluggar alla hål.. eller är förgasaren gjord på nå sätt så den fungerar bäst om det systemet är kvar och stör mig?

för jag hade en ford granada från 1976  förut och det satt liknande på den och det systemet pluggade jag igen för det läckte och jävlades, men bilen gick aldrig helt hundra rent efteråt och jag är lite orolig om de blir likadant med volvon?

1 043 Inlägg
29 november 2009
Inga problem bara att plugga.

Gréve
497 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
ok de låter ju bra de iallafall tongue

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 november 2009
Ja plugga igen skiten bara tongue

Men om ja inte minns helt fel så är de faktiskt så att egr:en leder in luft i avgassystemet, och inte tvärt om. Ja kikade i en volvomanual och de såg ut att gå den vägen men ja ska kolla igen för de verkar ju mysko...

892 Inlägg
30 november 2009
Ja, du ska kunna plugga igen den, och troligtvis få ut lite mer effekt på köpet. Dock så kommer du antagligen inte komma igenom besiktningen när den är av, så ett tips är se om det går att sätta någon slags platta för hålet till ventilen, ser det något ut som på Calibra Ecotec så är det busenkelt. smile

Kortfattat, det en EGR ventil gör är att återcirkulera en liten del av avgaserna tillbaka till insuget, på så sätt hålls förbränningstemperaturen nere och du kan få en renare förbränning, dock med en liten effektförlust då avgaserna tar upp lite plats från syret...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 november 2009
Bensinskallen skrev:
Ja plugga igen skiten bara tongue

Men om ja inte minns helt fel så är de faktiskt så att egr:en leder in luft i avgassystemet, och inte tvärt om. Ja kikade i en volvomanual och de såg ut att gå den vägen men ja ska kolla igen för de verkar ju mysko...

Du minns fel wink. EGR står för Exhaust Gas Recycling och är precis vad det låter. Det du tänker på är Pulse Air.

Gréve
497 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
ok men de låter ju kanon de här, å avgasvärdena är nog inte nå problem då jag ska ha motorn i en 142.. är ju ganska höga värden som godkänns då.. tongue håller på å bygger om för fullt nu på kvällarna å ska regga den med utbytt motor!

Sök