9101
Sök

Rädd att bränna/spela slut på mina basar

stahre
2 december 2009
Trådstartare
Tja. Har ett litet problem, är lite rädd för att vrida upp för mkt så något ska hända.
Slutsteg u-dimension EL-D61 600wrms 2ohm
som driver ett par impact 2710 basar-2ohm, i en egenbyggd portad låda.
<-------------
Har gain på ca 2/3delar, och gainkontrollen/remoten som jag har inne i kupén på 50-70% (obs inte bassboost kontroll)

Men grejen är den att jag inte vet hur mkt jag ska våga vrida upp :p
Tex när jag spelar nån bastest låt med riktigt låga toner har jag det inställt som ovan, ger ett helvetes tryck men skulle vilja ha lite till ändå... och jag vill ju inte spela sönder sakerna!
Så hur vet jag hur mkt man kan öka innan det blir farligt? Hör man om basarna inte vill va med längre? Vill inte vrida om och så vipps så börjar det ryka.
Kalla mig gärna fånig men vill behålla dessa tongue

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 december 2009
Mina RE SR-basar i beetlen spelade bara högre och bättre efter dem jobbat som rökmaskin en gång. Var som om nåt släppte taget om dem o lät dem spela fritt efter det big_smile

Och spelar du musik så ska du ändå antingen höra att det låter illa eller så luktar det mumma i bilen en stund innan dem går åt skogen, iaf du som har portad låda bör märka det, blir spolen varm kommer det lukta ut genom porten. många basar jag haft har börjat lukta efter man pressat dem lite för hårt men dem dem har inte sagt upp sig, bara man sänker lite då.
Andra basar jag haft har det inte märkts nåt alls på eller så bara sa goodbye för gott. men sen köpte ja inte såna basar mer wink
kör på bara. går dem sönder finns det folk som inte gör annat än säljer basar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
2 december 2009
Frippe_L skrev:
Mina RE SR-basar i beetlen spelade bara högre och bättre efter dem jobbat som rökmaskin en gång. Var som om nåt släppte taget om dem o lät dem spela fritt efter det big_smile

Och spelar du musik så ska du ändå antingen höra att det låter illa eller så luktar det mumma i bilen en stund innan dem går åt skogen, iaf du som har portad låda bör märka det, blir spolen varm kommer det lukta ut genom porten. många basar jag haft har börjat lukta efter man pressat dem lite för hårt men dem dem har inte sagt upp sig, bara man sänker lite då.
Andra basar jag haft har det inte märkts nåt alls på eller så bara sa goodbye för gott. men sen köpte ja inte såna basar mer wink

Nr. 1 Påminn mig att inte köpa basar av dig någon gång tongue

Nr. 2 Du känner garanterat på lukten när dom börjar bli varma.
Och du hör om du pressar dom för hårt, vet inte hur jag ska förklara ljudet. Men jag lovar att du hör det.
Iaf om du har cupe/kombi alt. står vid skuffen och lyssnar.

Booyakasha!

stahre
2 december 2009
Trådstartare
Okej då gäller det att ha näsan i form då. Vad är det som händer exakt när det börjar lukta? En överhettning i talpolen eller? Är det typ som en bil motor, den blir skit varm om man står på 7000 varv och gasar, men svalnar ju efter en halvtimme om man slutar gasa och inget har pajat. Står man på varvstopp för länge går sticker toppen... luddig jämförelse kanske men typ.

4 693 Inlägg
2 december 2009
Japp, överhettning i talspolen. Exakt vad som händer vet jag inte, men gissar på att det är som du säger. Det värmenyper.

Booyakasha!

1 523 Inlägg
2 december 2009
Frippe_L skrev:

den förra ägaren av min sr15 bas hade spelat den med 6000 w rms i ngra sekunder och den rök! men den funkar ju nu utan att den ryker! kan det vara att den e bättre nu lr?tongue

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 december 2009
Softis skrev:
Japp, överhettning i talspolen. Exakt vad som händer vet jag inte, men gissar på att det är som du säger. Det värmenyper.

Koppartråden som är lindad runt talspolen är lackad vilket isolerar mot kortslutning, när det blir för varmt brinner lacken upp och då blir det kortis, enkelt förklarat. det som luktar är just lacken som börjar ryka.

bra liknenlse med motorn, visst motorn kan funka även efter den överhettats, men det kan va spricka i toppackningen eller nåt så den inte går riktigt som den ska....

Men en del motorer mår bra av att rensas ut lite ibland big_smile

Och softis du slipper köpa mina plågade basar, dem som ja piskat/eldat säljer ja inte till folk.

Team-leader för Team1

stahre
2 december 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Softis skrev:

Koppartråden som är lindad runt talspolen är lackad vilket isolerar mot kortslutning, när det blir för varmt brinner lacken upp och då blir det kortis, enkelt förklarat. det som luktar är just lacken som börjar ryka.

bra liknenlse med motorn, visst motorn kan funka även efter den överhettats, men det kan va spricka i toppackningen eller nåt så den inte går riktigt som den ska....

Och softis du slipper köpa mina plågade basar, dem som ja piskat/eldat säljer ja inte till folk.

bra då vet jag det, man läs sig något nytt varje dag! Det går inte att göra något åt om skadan är framme? alltså typ "lacka om" talspolen eller så? :p

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 december 2009
stahre skrev:
bra då vet jag det, man läs sig något nytt varje dag! Det går inte att göra något åt om skadan är framme? alltså typ "lacka om" talspolen eller så? :p

Nej det är bara kona om som går att göra men det lär inte finnas till så billiga basar som 2710 det lönar inte sig att ha på lager.
Så här ser en bas ut som gått lite varmt o sletit loss talspoletråden.
http://www.garaget.org/?car=160499&image=1611216

Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
2 december 2009
Frippe_L skrev:
Softis skrev:

Trodde inte du skulle sälja dom brända heller, var bara en kul kommentar smile

Booyakasha!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 december 2009
Dn brända lukten går inte att missa. Luktar bränd elektronik och massa andra fräna lukter. Och ryker lite. Även jag har märkt att basar kommer "loss" efter första "bränningen."

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Sök