Hur högt får avgassystemet låta?

JoJJ3Wikstrom
5 december 2009 · 77 Inlägg

Hej jag och en polare har byggt om avgasystemet på hans bil!
Men sen när han for och besiktade så fick han nedslag på att det levde om för mkt...
det sjuka var då att dom mätade inte hur högt den lever om utan killen som gjorde det tyckte bara att den levde om för mkt så han gav nedslag på det....
min polare ifrågasatte det där och då gick han och hämta sin jobbarkompis och då säger han att det finns egentligen inga regler för vilken decibel som en bil får leva om så därför har dom inga mätsaker för det...

Om det nu inte finns några gränser på hur högt en bil får leva om kan dom verkligen göra nedslag på besiktingen?

Och om det nu finns gränser vet någon vad dom är?

Rubrik redigerad av moderator.

henke_99 Offroad Racing
5 december 2009 · 3 122 Inlägg

Det ska finnas decibelgränser har jag för mig. Har dock inga siffror i huvudet och orkar inte leta upp dom.


Edit: Likaväl som att polisen kan ge böter/ombesiktning så kan sbp ge nedslag på hög bullernivå.

Senast redigerat av henke_99 (5 december 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Busgrabb Rejsa ?
5 december 2009 · 2 959 Inlägg

Låter det rimligt att det inte finns några gränser för hur mycket en bil får låta ?
Njaaaaaa.....

Autotech
BMW 335D (2008)
FireTraXX DFFL
5 december 2009 · 9 020 Inlägg

Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1981 eller senare års modell, samt buss av 1983 eller senare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer, skall beträffande utvändigt fordonsbuller vid provningA uppfylla de krav för bullernivåer som anges 5 §.

Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1980 eller tidigare års modell, samt buss av 1982 eller tidigare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer, skall beträffande utvändigt fordonsbuller vid provning enligt svensk standard SIS 02 51 31 utgåva 1 uppfylla de krav för bullernivå som anges i 6 §.


5 § Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde.

Personbil


Personbil
80 dB(A)

Buss


Buss med totalvikt av högst 3 500 kg.
81 dB(A)

Buss med totalvikt över 3 500 kg.
82 dB(A)

Buss med totalvikt över 3 500 kg och med en motoreffekt över 147 kW DIN.
85 dB(A)

Lastbil


Lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg.
81 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 3 500 kg.
86 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 12 ton och med en motoreffekt över 147 kW DIN.
88 dB(A)



6 § Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde

Personbil


Personbil
84 dB(A)

Buss


Buss med totalvikt av högst 3500 kg.
85 dB(A)

Buss med totalvikt över 3500 kg och som har en motoreffekt mindre än 147 kW DIN.
89 dB(A)

Buss med totalvikt över 3500 kg och som har en motoreffekt av minst 147 kW DIN.
92 dB(A)

Lastbil


Lastbil med totalvikt av högst 3500.
85 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 3500 kg men högst 12000 kg.
89 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 12000 kg. och med en motoreffekt mindre än 147 kW DIN.
89 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 12000 kg och med en motoreffekt av minst 147 kW DIN.
92 dB(A)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Moparboy440
5 december 2009 · 4 682 Inlägg

Varför Skrev Du Varje Ord I Rubriken Med Stor Bokstav I Början tongue ?

TS_quattro fyrkrafsare
5 december 2009 · 1 443 Inlägg

Verkar konstigt att kunna ge nedslag på buller om de inte gjort en bullermätning? Vet dock att många som åker glidarhojar med diverse pimpade ljuddämpare använder sig av insatsdämpare vid besiktingen som de sedan plockar ur, borde kunna funka med en sådan.

off topic: Sluta våldta svenska språket! Versal i BÖRJAN av mening, inte i början av varje ord!

edit: Påhopp om språkbruk gäller inte dig personligen, verkar som om en bedövande stor majoritet av alla användare av diverse forum i detta land missade större delen av sin svenska-undervisning både i grundskolan och på gymnasiet.

Senast redigerat av TS_quattro (5 december 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Urkas Kräsen grafiker
5 december 2009 · 1 775 Inlägg

"Leva om"? Är det nåt konstigt norrländskt uttryck eller?

Whine whine!
FireTraXX DFFL
5 december 2009 · 9 020 Inlägg

Urkas skrev:
"Leva om"? Är det nåt konstigt norrländskt uttryck eller?

Det var ju hela anledningen till att jag läste tråden iallafall, för att få reda på vad han menade. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
dcay Licenssvetsare
5 december 2009 · 927 Inlägg

FireTraXX skrev:

Urkas skrev:
"Leva om"? Är det nåt konstigt norrländskt uttryck eller?

Det var ju hela anledningen till att jag läste tråden iallafall, för att få reda på vad han menade. tongue

samma här, sen "mätade" lät lite roligt också smile

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
5 december 2009 · 5 042 Inlägg

JoJJ3Wikstrom skrev:
Hej jag och en polare har byggt om avgasystemet på hans bil!
Men sen när han for och besiktade så fick han nedslag på att det levde om för mkt...
det sjuka var då att dom mätade inte hur högt den lever om utan killen som gjorde det tyckte bara att den levde om för mkt så han gav nedslag på det....
min polare ifrågasatte det där och då gick han och hämta sin jobbarkompis och då säger han att det finns egentligen inga regler för vilken decibel som en bil får leva om så därför har dom inga mätsaker för det...

Om det nu inte finns några gränser på hur högt en bil får leva om kan dom verkligen göra nedslag på besiktingen?

Och om det nu finns gränser vet någon vad dom är?

Kanske inte finns mätinstrument i skelleftiå big_smile
Här i gbg kollar dom sådant iaf wink

C H E V R O L E T <3
TooS Hjultomte
5 december 2009 · 1 500 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Varför Skrev Du Varje Ord I Rubriken Med Stor Bokstav I Början tongue ?

jag tycker ialf det ser bättre ut smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
FireTraXX DFFL
5 december 2009 · 9 020 Inlägg

TooS skrev:

Moparboy440 skrev:
Varför Skrev Du Varje Ord I Rubriken Med Stor Bokstav I Början tongue ?

jag tycker ialf det ser bättre ut smile

Men du är från Lund...
Det betyder att du antingen är skitstenad eller sitter och karvar i armarna just nu. big_smile

Så din åsikt är oviktig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Ztarken
5 december 2009 · 30 Inlägg

Jag tycker det är lite knepigt det där med bullernivå för jag har varit med om att de slår ganska bra på vad dem släpper igenom och inte :S

Ksj
5 december 2009 · 1 217 Inlägg

FireTraXX skrev:

TooS skrev:

Moparboy440 skrev:
Varför Skrev Du Varje Ord I Rubriken Med Stor Bokstav I Början tongue ?

jag tycker ialf det ser bättre ut smile

Men du är från Lund...
Det betyder att du antingen är skitstenad eller sitter och karvar i armarna just nu. big_smile

Så din åsikt är oviktig.

HAHAHAHA!  Tack för dagens garv big_smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
Phaetoon
5 december 2009 · 8 156 Inlägg
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang