Tips på bra kamera?

Carro_gbg I min egen värld..
3 december 2009 · 4 Inlägg

hejsan

Blev medlem för inte så länge sen här.. jättetrevligt än så länge smile

Funderar på att köpa mig en kamera, är mycket intresserad av foto och bild.

har ni några tips för en nybörjare?

S-AXELSSON S-AXELSSONS
3 december 2009 · 94 Inlägg

Skulle gärna vilja hjälpa till, men är själv nybörjare. Jag tycker att min sony a350 är en lätt och bra första systemkamera.

Lev livet!
Seat LEON TSI 110 CONNECT "Extrabilen" (2016)
Seat LEON TSI 110 ST "Familjebilen" (2015)
jagarbosse Bilentusiast
3 december 2009 · 489 Inlägg

precis samma som när man testar ny flickvän, klämm, känn o tryck på alla möjliga knappar.
den ska kännas bekväm.

den här typen av fråga får ALLTID samma 3 svar:

1. Köp nikon, canon suger
2. Köp canon, nikon suger
3. (rätt svar) åk till en butik eller nått o kläm och känn på olika modeller. Kolla igenom menyer, testa så knappar sitter där du vill ha dom.

Frågar då som du gör här, så kommer du inte bli nöjd om du köper en kamera bara på våra rekomendationer.

Jag kör nikon, kommer troligtvis alltid att göra det. Jag är supernöjd.
Finns användare som kör canon och säger samma sak. så åter igen, testa dig fram.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Kavli Motborgare
3 december 2009 · 1 099 Inlägg

Carro_gbg skrev:
hejsan

Blev medlem för inte så länge sen här.. jättetrevligt än så länge smile

Funderar på att köpa mig en kamera, är mycket intresserad av foto och bild.

har ni några tips för en nybörjare?

Gör först en budget. Hur mycket hade du tänkt spendera.
Sen är kameran i sig själv inte det viktigaste. Det är objektiven som man bör lägga pängarna på.

Nästa fråga blir då hur och vad du fotar när du skall välja objektiv.
Objektiven kan tyvärr inte flyttas mellan olika fabrikanter av kameror, så när du har börjat samla på dig glas, så sitter man fast.

Berätta gärna vad du gillar att fota, så kanske nån här kan ge dig lite mer generella tips.

-- K

Carro_gbg I min egen värld..
3 december 2009 · 4 Inlägg

Hade tänkt spendera max 5000 kronor. Det jag ska fotografera är bilar och även människor.. om detta hjälper något smile

En kompis kusin bor i kina, ska man köpa därifrån och skicka?

Senast redigerat av Carro_gbg (3 december 2009)

Kavli Motborgare
3 december 2009 · 1 099 Inlägg

Carro_gbg skrev:
Hade tänkt spendera max 5000 kronor. Det jag ska fotografera är bilar och även människor.. om detta hjälper något smile

En kompis kusin bor i kina, ska man köpa därifrån och skicka?

Då hade jag tittat på Blocket och letat efter en second hand med eller utan optik.

Till portrettfoto kan man köpa ett standardobjektiv med fast brännvidd. 50mm med stor ljusgenomgång för en billig peng. Det går jättebra att även fota bilar med det objektivet. Man kan inte zooma, så du får jobba lite mer med fötterna. Ett sånt objektiv kostar i underkant av 2000.- både till Canon och Nikon.

Sen en second hand Nikon D70 eller en Canon 350D, så borde du hamna innanför budgetramarna.
När du sen får pengar över, så kan du köpa till optik, eller gå över till ett nytt hus, beroende på vad du behöver.

Varför Canon eller Nikon?
Jo, för att det är lättast att hitta optik till de två märken.

Just my two cents.

-- K

PS:
Foto är en materialsport. Det finns inga gränser för hur mycket pengar man kan bränna i det här gamet.

Carro_gbg I min egen värld..
4 december 2009 · 4 Inlägg

Aha okej smile det är nog som du säger.. bäst att kolla begagnadmarknaden först smile. Ska nog kika på blocket och se ifall jag kan hitta något som passar.. tack för svaren!

MaxDelux
5 december 2009 · 79 Inlägg

Halloj.
Jag plåtar en del och har kört Minolta ett bra tag men gick sedan över till sony. Saken är att Sony köpte upp minolta och kör med samma infästning till optiken. Har fotfarande kvar min Minolta dynax 7D med 6Mpx och den tar sjukt fina bilder. Varför jag fastnade för minolta /sony är deras grepp och känslan att hålla i kameran som var viktig för mig.
Jag gillar även Nikon då deras menyer är i stort sett de samma som Sonys. tror att de görs i samma fabrik. smile
Dock gillar jag inte Canons scrollhjul på baksidan.
För dig så skulle en Sony A350 duga långt. Objektiv som du klarar dig gott med är ett 17-70mm/ 2,8-4,5 från Sigma. Det är en mycket prisvärd glugg.
Angående Kina så har jag varit där men det är inte billigare med kameror och optik. Om du däremot åker till Hongkong så blir det lite billigare. Kolla även Ebay och blocket.
Men som sagt känn efter och greppa kameran, den ska ju dock lira bra i handen.
Det finns sajter som fotofynd mm där du kan hitta kameror och optik till bra priser med garanti.

Mvh
MaxG

Senast redigerat av MaxDelux (5 december 2009)

Välkommna till min sida...
Kommentera gärna bilder som du tycker om och ge befogad kritik.
MvH
MaxG
Carro_gbg I min egen värld..
5 december 2009 · 4 Inlägg

MaxDelux skrev:
Halloj.
Jag plåtar en del och har kört Minolta ett bra tag men gick sedan över till sony. Saken är att Sony köpte upp minolta och kör med samma infästning till optiken. Har fotfarande kvar min Minolta dynax 7D med 6Mpx och den tar sjukt fina bilder. Varför jag fastnade för minolta /sony är deras grepp och känslan att hålla i kameran som var viktig för mig.
Jag gillar även Nikon då deras menyer är i stort sett de samma som Sonys. tror att de görs i samma fabrik. smile
Dock gillar jag inte Canons scrollhjul på baksidan.
För dig så skulle en Sony A350 duga långt. Objektiv som du klarar dig gott med är ett 17-70mm/ 2,8-4,5 från Sigma. Det är en mycket prisvärd glugg.
Angående Kina så har jag varit där men det är inte billigare med kameror och optik. Om du däremot åker till Hongkong så blir det lite billigare. Kolla även Ebay och blocket.
Men som sagt känn efter och greppa kameran, den ska ju dock lira bra i handen.
Det finns sajter som fotofynd mm där du kan hitta kameror och optik till bra priser med garanti.

Mvh
MaxG

Tackar för att du tog dig tid att skriva..

Har kikat på Sony A350 och den ser precis ut som en sådan som jag letar efter.

På blocket är priserna dessutom överens med min budget, men det är som de flesta säger..

jag vill gärna prova att hålla i den o.s.v. innan köp smile

Ska nog ta mig en sväng till stan och titta lite närmare på olika kameror.

LasseMan underordnad allfixare
5 december 2009 · 696 Inlägg

är själv nybörjare o har en canon 400d kan bara säga att jag är nöjd men det är ju som alla andra säger
omöjligt att säga till nån annan vad den ska köpa man måste nog testa själv smile

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
MaxDelux
5 december 2009 · 79 Inlägg

Carro_gbg skrev:

MaxDelux skrev:
Halloj.
Jag plåtar en del och har kört Minolta ett bra tag men gick sedan över till sony. Saken är att Sony köpte upp minolta och kör med samma infästning till optiken. Har fotfarande kvar min Minolta dynax 7D med 6Mpx och den tar sjukt fina bilder. Varför jag fastnade för minolta /sony är deras grepp och känslan att hålla i kameran som var viktig för mig.
Jag gillar även Nikon då deras menyer är i stort sett de samma som Sonys. tror att de görs i samma fabrik. smile
Dock gillar jag inte Canons scrollhjul på baksidan.
För dig så skulle en Sony A350 duga långt. Objektiv som du klarar dig gott med är ett 17-70mm/ 2,8-4,5 från Sigma. Det är en mycket prisvärd glugg.
Angående Kina så har jag varit där men det är inte billigare med kameror och optik. Om du däremot åker till Hongkong så blir det lite billigare. Kolla även Ebay och blocket.
Men som sagt känn efter och greppa kameran, den ska ju dock lira bra i handen.
Det finns sajter som fotofynd mm där du kan hitta kameror och optik till bra priser med garanti.

Mvh
MaxG

Tackar för att du tog dig tid att skriva..

Har kikat på Sony A350 och den ser precis ut som en sådan som jag letar efter.

På blocket är priserna dessutom överens med min budget, men det är som de flesta säger..

jag vill gärna prova att hålla i den o.s.v. innan köp smile

Ska nog ta mig en sväng till stan och titta lite närmare på olika kameror.

Halloj.

Det du ska titta lite närmre på vid tillfälle är om du ska köpa till ett batterigrepp. Ett sådant sätter du under kameran och med det på så blir det mera balans och du behöver inte vrida handen när du vinklar kameran. Det rymmer även 2st batterier. Om du prövar de olika modellerna och deras batterigrepp så kommer du att märka en viss skillnad. På sonys modeller så är handen centrerad mot optiken i greppet ovasett om du vinklar kameran eller håller den normalt.
Du kan även titta på Sigma 17-35mm/2,8 som är en lite dyrare glugg men prisvärd.
Men den jag nämde tidigare är rikigt bra. (har en själv). smile

Lycka till.
Mvh
MaxG

Välkommna till min sida...
Kommentera gärna bilder som du tycker om och ge befogad kritik.
MvH
MaxG
expect1991
6 december 2009 · 1 814 Inlägg

Jag har en Sony A100 och är nöjd till 100% smile

Skönaste kameran jag haft i mina händer.

Kolla Blocket och Tradera ifall en sådan blir intressant!

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
7 december 2009 · 1 874 Inlägg

Systemkamera eller kompaktkamera?

Canons billigare systemkameror är, även om dom inte är ultimata, grymt prisvärda. Canon EOS 450D o.s.v. Har man tur kan man göra en bra deal på sådana kameror också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang