8484
Sök

Info om planing m50b25

1 422 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Hej.

Hur mycket kan man plana toppen på en m50b25. Det är ju så att den har kokat och ska få sig en topprenovering med nya packningar och tätningar, förhoppningsvis har inte toppen slagit sig men om den blivit skev så vill jag veta hur mycket man kan hyvla av från den utan att det blir skadligt. Det är min 525 som det handlar om.

Har även en annan tråd med lite frågor i som jag skulle uppskatta att få svar på smile Kika gärna in i den med och lägg ett klokt svar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160094
Senast redigerat av cheffer (7 december 2009)

Bonntrimmare
620 Inlägg
7 december 2009
är du säker på att det är något fel på den bara för att den har kokat det är bara bmw´s M20 motorer som inte tål kokning. En M50 är inte lätt att koka sönder.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 422 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Att den drar vatten vet jag, och så jag vet om planingen är bara utifall att. Det är ju trots allt en lång topp och även om m50 är riktigt stryktålig konstruktion så är den fortfarande lite känslig mot att koka, även om den inte är i närheten av m20:s känslighet. Vill bara veta så jag har all fakta färdig tills det rivs så man kan bli klar med allt så fort som möjligt smile

Bonntrimmare
620 Inlägg
7 december 2009
läste i den andra tråden att bilen gått ca 28000 mil har du kollat så att inte vatten pumpen har pajjat vanligt fel på M50 mellan 25-30tusen mil många tror att det är topp packningen och byter den i onödan. kolla vatten pumpen en ny kostar typ 400kr

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 422 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
D_Carlsson skrev:
läste i den andra tråden att bilen gått ca 28000 mil har du kollat så att inte vatten pumpen har pajjat vanligt fel på M50 mellan 25-30tusen mil många tror att det är topp packningen och byter den i onödan. kolla vatten pumpen en ny kostar typ 400kr

MVH Daniel

Vattenpumpen har gått, men läker inget vatten därifrån. Det är anledningen till att den har kokat så den ska bytas. Kör utan termostat nu och därför den fortfarande går att köra utan att den kokar men nu får man ju aldrig upp temp istället. Det läker inget vatten runt om motorn men den vitryker och drar vatten (ej vatten i oljan).

Ska byta till en pump med aluhjul istället så håller det lite bättre också smile

Sök