Bas bygge

xmtdi
8 december 2009 · 29 Inlägg

Tja!
Undrar om det går att använda en 15" bas på 1300w som egentligen är till en stereo anläggning som är kopplad till dator till att koppla på ett steg och sen skjuta in i en bil ?
vore underbart om någon visste det ?^^

_DamnIt R1 driver!
8 december 2009 · 5 128 Inlägg

Det går ju, men kan bli svårt att bygga en optimerad låda för bilen, och den har säkerligen talspole på 8ohm, vilket inte ger dig mycket effekt till den om du inte köper STORT steg!

xmtdi
8 december 2009 · 29 Inlägg

_DamnIt skrev:
Det går ju, men kan bli svårt att bygga en optimerad låda för bilen, och den har säkerligen talspole på 8ohm, vilket inte ger dig mycket effekt till den om du inte köper STORT steg!

Stort steg finns^^ har ett Rockford Fosgate R500 (prime) som jag använder till basen just nu.. låda och sånt blir väll aningen jobbigare att få bra, men då vet jag ju att det går o driva den i en bil smile bara börja koppla smile

BJonsson
8 december 2009 · 4 074 Inlägg

xmtdi skrev:

_DamnIt skrev:
Det går ju, men kan bli svårt att bygga en optimerad låda för bilen, och den har säkerligen talspole på 8ohm, vilket inte ger dig mycket effekt till den om du inte köper STORT steg!

Stort steg finns^^ har ett Rockford Fosgate R500 (prime) som jag använder till basen just nu.. låda och sånt blir väll aningen jobbigare att få bra, men då vet jag ju att det går o driva den i en bil smile bara börja koppla smile

Stort steg?
Hmm...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
_DamnIt R1 driver!
8 december 2009 · 5 128 Inlägg

Om basen är på riktiga 1300w så krävs det steg för vääääldigt många tusenlappar för att få ut den effekten i 8ohm! Ditt 500w steg (vilket jag antar att det är om man tänker på namnet), så ger det inte allt för mycket effekt i 8ohm. Bättre att köpa en bilbas som är byggd för 4ohm eller lägre, beroende på vad ditt steg klarar för last

stRaend
8 december 2009 ·

det steget har en uteffekt på 320wrms @ 4ohm. wink

Frissan
8 december 2009 · 4 693 Inlägg

Dvs 160 rms i 8 ohm och om basen specar 1300 rms så var inte 160 så mycket att hurra över.

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang