Besiktnings motor.

Xeazor
6 december 2009 · 27 Inlägg

Hejsan, Jag undrar lite över det här med att personer använder besiktings motor och byter sedan efter dom fått bilen igen besiktningen, och mina frågor är

1, är det lagligt?
2, kan man åka dit på det?
3, hur allvarligt?
4, vad är straffet?

Tack i förhand för alla svar:)

Opel Calibra "X-et" (1990)
nordstromj
6 december 2009 · 1 772 Inlägg

1. Ja, det är lagligt med en besiktningsmotor.
2. Ja, om du får flygande kan det blir ombesiktning (böter?), men det är inte värre än att du sätter i din besiktningsmotor igen och gör precis som förra gången. Men risken att åka på det är ju inte så himla stor.
3. Inte speciellt allvarligt, kan bara bli ombesiktning och kanske böter, vet inte hur mycket/lite det rör sig om.
4. Läs ovan. Du kommer inte få sitta i fängelse..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Marlboroman
6 december 2009 · 8 234 Inlägg

Det är inte lagligt. Och upptäcker dem att du bytt motor så så har dem rätt att vägra att besikta. Vilket kan ge skapliga besiktningsproblem efter det. Man får ju aldrig böter eller så utom vid flygande, men det kan bli et jäkla krångel.

Senast redigerat av Marlboroman (6 december 2009)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nordstromj
6 december 2009 · 1 772 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är inte lagligt. Och upptäcker dem att du bytt motor så så har dem rätt att vägra att besikta. Vilket kan ge skapliga besiktningsproblem efter det. Man får ju aldrig böter eller så utom vid flygande, men det kan bli et jäkla krångel.

Det var mer än vad jag visste..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Hamilton
6 december 2009 · 8 873 Inlägg

NordstromJ skrev:

Marlboroman skrev:
Det är inte lagligt. Och upptäcker dem att du bytt motor så så har dem rätt att vägra att besikta. Vilket kan ge skapliga besiktningsproblem efter det. Man får ju aldrig böter eller så utom vid flygande, men det kan bli et jäkla krångel.

Det var mer än vad jag visste..

Ja ett intyg (Avgascertifiering) från tillverkaren krävs och inget en vanlig Svensson får och därmed blir bilen obrukbar.

Senast redigerat av Hamilton (6 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
KHRacing
6 december 2009 ·

NordstromJ skrev:
1. Ja, det är lagligt med en besiktningsmotor.
2. Ja, om du får flygande kan det blir ombesiktning (böter?), men det är inte värre än att du sätter i din besiktningsmotor igen och gör precis som förra gången. Men risken att åka på det är ju inte så himla stor.
3. Inte speciellt allvarligt, kan bara bli ombesiktning och kanske böter, vet inte hur mycket/lite det rör sig om.
4. Läs ovan. Du kommer inte få sitta i fängelse..

Man kan även få regbesiktning & komponentkontroll.
vilket bara en autoriserad verkstad får utför - = D Y R T

torpis Forummoderator
6 december 2009 · 10 576 Inlägg

Givetvis är det lagligt att ha en besiktningsmotor i bilen. Besiktningsmotorn måste ju per definition vara just den sort som ska sitta i din bil så det blir inte lagligare än så.

Det är ju när du sedan byter till andra motorer eller delar som bilen blir olaglig att framföra på vägen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
sirmiro Double-Unicorn Rider
6 december 2009 · 2 486 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är inte lagligt. Och upptäcker dem att du bytt motor så så har dem rätt att vägra att besikta. Vilket kan ge skapliga besiktningsproblem efter det. Man får ju aldrig böter eller så utom vid flygande, men det kan bli et jäkla krångel.

Menar du att man inte får rulla in på bilprovningen efter att ha bytt tillbaka till originalmotorn igen? Den där alla data finns och bilen är godkänd med. Hmm...



Vi tar scenariot att jag köper en 740 från -92 med en 2liters sugmotor (vet inte om det fanns och det är irrelevant). Jag plockar i en wankel twinturbo med dubbelt så mycket hästkrafter.
Polisen stoppar mig och säger fyfy.
Menar ni då att jag inte kan få bilen godkänd med volvomotorn som har rätt motornummer till serienumret på bilen?
Förklara - Hur tänker ni? Varför skulle jag behöva ett papper att standardmotorn är godkänt för bilen?

Givetvis kommer de granska noga att rätt motor sitter i bilen när den rullar in och ut från bilprovningen, men är det den motor så är det bara att godkänna bilen. De har inget val. När polisen ser den med wankelmotorn nästa gång kommer de bli mer sura, men de kan bara göra som tidigare - eventuella böter (vet ej om de kan ge böter på detta eller inte) & ombes. Sitter rätt motor i bilen då så kan inte bilprovningen hitta fel och bilen är laglig.

Avgasintyg? Till en originalbil med original avgassystem och en orörd motor?


Så - förklara, för detta är det jag lärt mig efter väldigt många år med nätet, bilprovningen och sunt förnuft. Förklara hur det jag sagt här är felaktigt, och kom gärna med hänvisningar till var ni hittat faktan. Min fakta baseras på att bil med ch.nr 1 kom från fabrik med motor.nr 1 och är godkänd med den. Är denna motor omoddad och avgaskrav godkända så ska den få sitta i bilen... Och det man är skyldig till om man har otillåten motor är att göra den laglig (avgaskrav etc) eller bygga tillbaka bilen.


Slutsats - bes motor är inte lagligt, men fullt fungerande då bilen är laglig en hel dag per år...

Granat Motherfucker
6 december 2009 · 39 Inlägg

Rätta mig om jag har fel men om man sen krockar med den ''olagliga'' motorn i så gäller väll inte försäkringen heller? Och då kan det bli dyrt wink

blixtn
6 december 2009 · 214 Inlägg

Det som man spelar på är att "ena handen vet inte vad den andra handen gör". Alltså, polisen kommer på dig med felaktig motor och när du åker till en ombesiktning har du orginal motorn och det blir ett "polisen gjorde en felbedömning" fall.
Har precis som Sirmiro svårt att se hur besiktningen ska vägra besikta min bil.
Ska bilbesiktningen vägra besikta min tex BMW 320 bara för att jag blivit stoppad i flygande och polisen fått för sig att jag har en motor från en 325 i?

Senast redigerat av blixtn (6 december 2009)

KHRacing
7 december 2009 ·

Din trafikförsäkrning gäller alltid, om än eventuellt med förhöjd självrisk.

ang komponentkontroll så är det exakt så det skall gå till enligt gällande regler.

att man måste lämna in fordonet på en autoriserat verkstad för totalkontroll som man själv bekostar.
sedan spelar det ingen roll vad det suttit för motor i bilen när man stoppades.

sirmiro Double-Unicorn Rider
7 december 2009 · 2 486 Inlägg

KHRacing skrev:
Din trafikförsäkrning gäller alltid, om än eventuellt med förhöjd självrisk.

ang komponentkontroll så är det exakt så det skall gå till enligt gällande regler.

att man måste lämna in fordonet på en autoriserat verkstad för totalkontroll som man själv bekostar.
sedan spelar det ingen roll vad det suttit för motor i bilen när man stoppades.

Vad ska vi ha bilprovningen till om man kan muta kompisen på märkesverkstaden till komponentkontrollen men den personen får inte bedöma fordonet som trafiksäkert med en besiktning?

Var finns mer att läsa om denna komponentkontroll?
Om bilprovningen kollar chassi- och motornummer, dessa stämmer överens och det finns inget tecken på att bilen är modifierad, vad ska då vara galet?
Polisen MISSTÄNKER att bilen är felaktig och skickar den till folk som kan mer - bilprovningen. Om allt stämmer där finns inget bekymmer. Men då ska bilen till märkesverkstad? yikes

Förklaring med relevanta länkar tack, för jag tycker det känns märkligt.

titum
7 december 2009 · 164 Inlägg

Pratade med en polis som jobbat med länstrafikgruppen, polisens flygande besiktning alltså.

en vanlig polis får inte bedöma om en bil är trimmad eller ej. detta får endast utbildad personal göra.

bilprovningen kan absolut inte mer än killarna som gör flygande bes. polisens besiktningsgubbar får praktisera hos bilprovningen tex.

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
Xeazor
10 december 2009 · 27 Inlägg

Tack för svaren, hjälpte väldigt mycket,

Opel Calibra "X-et" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang