7392
Sök

MTX Thundercast 15", vilken av lådförslagen?

Kejsare
547 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Nån som råkar sitta på specs eller lådförslag till en gammal Thundercast? Köpte nyss en på tradera men det är ju stört omöjligt att hitta nån information om dessa basar överhuvudtaget
Senast redigerat av Fernicus (11 december 2009)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

21 761 Inlägg
3 december 2009
Har du något modellnummer på basen, typ TC154 eller liknande?

Har en del Thundercast i databasen till mitt beräkningsprogram, frågan är bara vilket modellnummer. smile

Kejsare
547 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Inte för tillfället, kan inte utskilja nån etikett från bilderna, men ska kolla på den lite mer noggrant när jag får hem den. Men Thundercastarna brukar/ade heta nåt med TC va? Och skiljer det mycket mellan dom?

21 761 Inlägg
3 december 2009
Det finns 4 st olika modeller i databasen:

TC154
TC158
TC3154
TC3158

Som jag förstår så verkar Thundercast heta "TC", håller med dig. Det skiljer inte så ruskigt mycket mellan dessa fyra basar, de är relativt lika varandra ur parametersynpunkt. smile

Kejsare
547 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Vore jättesnällt om du kunde kladda ner iallafall lådvolym för dom 4 modellerna, så kan jag prova mig fram lite när jag får basen om inte det står på den vilken modell det är smile

EDIT: Verkar som om TC154 är 4ohmsvarianten och TC158 ligger på 8ohm

EDIT2: Nu hittade jag lite skit på en rysk sida som jag med google translate översatte till att en sluten låda ("private mailbox") skulle ligga på 75 liter och en basreflex skulle va på 90 litrar avstämd på 25Hz, fast precis under det stod det såhär: (maskinöversatt från ryska till engelska)
"For a closed box recommended volume of 85 liters. According to our estimates, it is enough, and 75 - turns out very badly. And for box PHI recommended 116 l and tuning at 31 Hz. We got that is enough for 90 liters, but the port is better set lower, say, 25 Hz. On the uniformity of the frequency characteristics of the Cast Thunder "(so you can translate the name) very few people give up."
Senast redigerat av Fernicus (3 december 2009)

Kejsare
547 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Å herregud. Nåt jag aldrig trodde skulle hända har hänt. Jag mailade MTX tidigare idag och frågade om dom hade kvar papper på thundercasten, och förväntade mig ett svar om minst några veckor iaf, men det tog 2 timmar så damp det ner i inkorgen yikes Så nu har jag alla parametrar och info jag behöver smile Tack så mycket för hjälpen iallafall.
PS: om nån annan får för sig att köpa en sån här skönhet så kan ni pma mig för pdfen smile

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
372 Inlägg
4 december 2009
Mtx är grymma smile

260 Inlägg
4 december 2009
Hade 2st TC124 i en bandpass med ett PG2125 i min 940 på 90talet det spelade på duktigt o djupt..
Lycka till med bygget..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Kejsare
547 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Sån service är mer än välkommen big_smile

Men jag har en annan fråga nu, det fanns nämligen 6 olika lådförslag, 3 olika volymantal med 2st "modes" på varje, flat och thunder. På flat skulle man ha en port på typ 18cm och thunderlådan skulle ha 2st portar på 21 cm. Thunder är avstämd på 41Hz och flat på 32Hz.

Vilken skulle ni kört? Tycker nämligen 32Hz låter väldigt lågt avstämt yikes Eller är det bara jag?
Senast redigerat av Fernicus (11 december 2009)

21 761 Inlägg
11 december 2009
41 Hz bör spela lite mer "allround" tycker jag, 32 Hz är som sagt en låg avstämning. Med så pass låg avstämning så är det väldigt lätt att basen spelar bättre med en dörr öppen. smile

297 Inlägg
11 december 2009
hade nog tom gått upp till runt 50-55 hz om jag skulle byggt, då jag personligen favoriserar den punkten^^ men då ska de låta bra, inte högt. så jag föreslår ju 41hz lådan smile

Kejsare
547 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Ja jag kände nästan att 32Hz var lite väl i lägsta laget tongue Men bara för att dubbelkolla, om det står (2)4"x8.38" så betyder väl det att det är 2st 4tumsportar med en längd på 8,38", dvs ca 21cm?

21 761 Inlägg
11 december 2009
Ja, det ska vara precis så de menar. smile

Sök