7924
Sök

Säkring mellan två extra batterier i bagaget?

stRaend
15 december 2009
Trådstartare
Hej!

Jag funderar lite över om det behövs en säkring mellan två batterier i bagaget? Den gör väl ingen nytta om man kan ha ca 5cm kabel mellan batterierna? Eller vad gör den för nytta isåfall? neutral

Har ju givetvis säkring mellan batteriet under huven och bak till dom två extra batterierna, men mellan dom två undrar jag alltså?

Har sökt men hittade inget liknande. roll

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 december 2009
Har läst att om kabeln är mindre än 30cm så behövs ingen säkring, men jag tycker ändå att om det finns risk för kortslutning om pluskabeln lossnar så ska man sätta säkring.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
15 december 2009
Trådstartare
tack för svaret. smile

men då det bara är 5cm och minus polen och allt som är kopplat dit är minst 15-20cm bort så borde ju inte en 5cm lång stump kunna sträcka på sig och kortsluta. tongue så då kan jag skita i säkring där i mellan?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 december 2009
Då är det bara att köra på, finns ju ingen risk för att det kortsluter då. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

stRaend
15 december 2009
Trådstartare
härligt smile tänkte nästan det

1337
1 343 Inlägg
15 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Har läst att om kabeln är mindre än 30cm så behövs ingen säkring, men jag tycker ändå att om det finns risk för kortslutning om pluskabeln lossnar så ska man sätta säkring.

rätta mig om jag har fel men om pluskabeln släpper från batteriet, hur mycket kortslutning kan du få då?
grundprincipen för kortslutning är ju att + och - går ihop..

I'm not a fighter, I'm a lover!

stRaend
15 december 2009
Trådstartare
Xtravagant skrev:
ChriZtoffer skrev:

rätta mig om jag har fel men om pluskabeln släpper från batteriet, hur mycket kortslutning kan du få då?

jomen om den då hamnar på någon plats som är jordad så blir det kortslutning . tror det var så ChriZtoffer menade?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 december 2009
Xtravagant skrev:
ChriZtoffer skrev:

Han ska koppla ihop två batterier, om då pluskabel släpper från batteri #1 så har det fortfarande kontakt med batteri #2. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök