Vilken sida för baffel?

grakka
14 december 2009 · 102 Inlägg

(ursäkta eventuellt otydlig rubrik)

Vilken sida är mest lämplig att ha som baffel i en baslåda?

A, B eller C?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/baffel.jpg

Förmodligen inte C. Men att välja mellan A eller B är för mig knepigt då det finns för och nackdelar med båda.

OBS! Det är konstruktionen jag pratar om! Åt vilket håll lådan spelar åt eller är vinklad har ingen betydelse i detta fallet. Kika på vinklarna och tänk om så förstår ni nog smile

Senast redigerat av grakka (14 december 2009)

Tokken Team dBakuten
14 december 2009 · 3 453 Inlägg

Det kvittar.. den där bilden förklarade inget i stort sett..

Vad är det du undrar egentligen?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
micke7406
14 december 2009 · 1 400 Inlägg

A=upp och b= fram. Eller.
OM basen ska spela uppåt så beror det helt och hållet på vad du har för bil.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
KaptenL
14 december 2009 · 116 Inlägg

Jag hade valt A

[GBG Crawlers]
grakka
14 december 2009 · 102 Inlägg

Tokken skrev:
Det kvittar.. den där bilden förklarade inget i stort sett..

Vad är det du undrar egentligen?

Varför så negativ? tongue
Jag undrar såklart över det jag skrev i första inlägget. Varför skulle det inte ha betydelse?
Lådan i helhet blir stabilare om sida B är baffel men baffeln blir stabilare om sida A är baffel.

Den ska förmodligen spela uppåt ja. Men jag förstår inte vad det har för betydelse i detta fallet då jag vill ha en stabil låda oavsett åt vilket håll den ska spela.

Micke7406:
OBS! Jag tror att du och eventuellt andra missförstod mig. Det är ingen sida som är specifikt upp, ner, höger eller vänster. Utan det är konstruktionen av lådan jag undrar över. Om du kikar på vinklarna hur de olika sidorna är ihop satta så ser du att det blir olika beroende på vilken sida som är baffel.

Senast redigerat av grakka (14 december 2009)

Frissan
14 december 2009 · 4 693 Inlägg

Jag hade valt A

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
14 december 2009 · 7 241 Inlägg

Brukar bli A beroende på hur man har ritat o sågat bitarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tokken Team dBakuten
14 december 2009 · 3 453 Inlägg

Säger fortfarande att det kvittar.. Skulle någon sida vara mindre stabil så märks det inte i alla fall.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
MartinF
14 december 2009 · 372 Inlägg

Jag skulle valt A för att du får en fördel när du bygger själva lådan.

Om du bygger ihop Alla delar utom den mittemot A. Då kan du täta alla skarvar innutilådan. För att sedan sätta dit sista bakstycket och täta skarvarna innuti lådan igenom baffeln.

Lonefox Bad music kills good sound
14 december 2009 · 7 241 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Jag skulle valt A för att du får en fördel när du bygger själva lådan.

Om du bygger ihop Alla delar utom den mittemot A. Då kan du täta alla skarvar innutilådan. För att sedan sätta dit sista bakstycket och täta skarvarna innuti lådan igenom baffeln.

Behöver man täta skarvarna i en låda så behöver man först lära sig att såga rakt wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
14 december 2009 · 4 693 Inlägg

Lonefox skrev:

Martinfyhr skrev:
Jag skulle valt A för att du får en fördel när du bygger själva lådan.

Om du bygger ihop Alla delar utom den mittemot A. Då kan du täta alla skarvar innutilådan. För att sedan sätta dit sista bakstycket och täta skarvarna innuti lådan igenom baffeln.

Behöver man täta skarvarna i en låda så behöver man först lära sig att såga rakt wink

Det gör jag iaf, oavsett hur rakt det än är bara för att vara på den säkra sidan.

Booyakasha!
Rickard-v
15 december 2009 · 2 665 Inlägg

Lonefox skrev:

Martinfyhr skrev:
Jag skulle valt A för att du får en fördel när du bygger själva lådan.

Om du bygger ihop Alla delar utom den mittemot A. Då kan du täta alla skarvar innutilådan. För att sedan sätta dit sista bakstycket och täta skarvarna innuti lådan igenom baffeln.

Behöver man täta skarvarna i en låda så behöver man först lära sig att såga rakt wink

Klockren! Där satt den!   Jag låter byggmarknaden såga min bitar då blir det perfekt. På 1/10mm.
(om man gjort en bra ritning)

Annars håller jag med token. Den ritningen visar ingen låda bara ett hörn. Hur ser lådan ut i övrigt??

Senast redigerat av Rickard-v (15 december 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
BJonsson
15 december 2009 · 4 074 Inlägg

Va är det för fel på vissa?
Killen har en fråga som han vill få svar på men ni kan inte låta bli att sitta på era höga hästar och vara spydiga! Har ni inget vettigt att tillföra tråden kan ni lika gärna vara tysta. Ni som är SÅNA proffs borde väl kunna hjälpa killen i stället för att vara spydiga?

Men för att svara på frågan nu då.
Enligt MIG som INTE är ett proffs på detta så skulle jag nog valja sidan A som baffel då den har stöd mot dom andra sidorna och borde bli stabilast! men det är min uppfattning.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
BJonsson
15 december 2009 · 4 074 Inlägg

Rickard-v skrev:

Lonefox skrev:

Martinfyhr skrev:
Jag skulle valt A för att du får en fördel när du bygger själva lådan.

Om du bygger ihop Alla delar utom den mittemot A. Då kan du täta alla skarvar innutilådan. För att sedan sätta dit sista bakstycket och täta skarvarna innuti lådan igenom baffeln.

Behöver man täta skarvarna i en låda så behöver man först lära sig att såga rakt wink

Klockren! Där satt den!   Jag låter byggmarknaden såga min bitar då blir det perfekt. På 1/10mm.
(om man gjort en bra ritning)

Annars håller jag med token. Den ritningen visar ingen låda bara ett hörn. Hur ser lådan ut i övrigt??

Seriöst? Lådan går utanför bilden ut 6m på var sida och blir en båt...
Tycker du kan hålla dig till din blogg Rickard-v...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Stejfaan Basknarkare
15 december 2009 · 470 Inlägg

BJonsson skrev:

Rickard-v skrev:

Lonefox skrev:

Behöver man täta skarvarna i en låda så behöver man först lära sig att såga rakt wink

Klockren! Där satt den!   Jag låter byggmarknaden såga min bitar då blir det perfekt. På 1/10mm.
(om man gjort en bra ritning)

Annars håller jag med token. Den ritningen visar ingen låda bara ett hörn. Hur ser lådan ut i övrigt??

Seriöst? Lådan går utanför bilden ut 6m på var sida och blir en båt...
Tycker du kan hålla dig till din blogg Rickard-v...

Haha! big_smile och för att svara på frågan så skulle ja med valt A..

Team Carbonize
Tokken Team dBakuten
15 december 2009 · 3 453 Inlägg

BJonsson skrev:
Va är det för fel på vissa?
Killen har en fråga som han vill få svar på men ni kan inte låta bli att sitta på era höga hästar och vara spydiga! Har ni inget vettigt att tillföra tråden kan ni lika gärna vara tysta. Ni som är SÅNA proffs borde väl kunna hjälpa killen i stället för att vara spydiga?

Men för att svara på frågan nu då.
Enligt MIG som INTE är ett proffs på detta så skulle jag nog valja sidan A som baffel då den har stöd mot dom andra sidorna och borde bli stabilast! men det är min uppfattning.

Men jisses.. DET SPELAR INGEN STÖRRE ROLL!

Inget du skulle märka i alla fall.. det skiljer sig MASSOR från fall till fall så frågan var ganska bottenlös
egentligen.

Så MITT svar är, det kvittar för beroende på bilmodell.. kombi sedan osv osv osv så beror det på vilken
sida du sätter basen.. Och för alla andra som byggt lådor och bilstereo de senaste 20 åren VET att lådan
är ur örats synpunkt stabil oavsett.. om inte.. Staga.. var det så svårt?

Framför allt när TS säger själv att vinklar eller vilket håll den spelar inte är relevant.
För mig är det väldigt relevant och därför är hans fråga oklar.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
MartinF
15 december 2009 · 372 Inlägg

Lonefox skrev:

Martinfyhr skrev:
Jag skulle valt A för att du får en fördel när du bygger själva lådan.

Om du bygger ihop Alla delar utom den mittemot A. Då kan du täta alla skarvar innutilådan. För att sedan sätta dit sista bakstycket och täta skarvarna innuti lådan igenom baffeln.

Behöver man täta skarvarna i en låda så behöver man först lära sig att såga rakt wink

Det är inte frågan om att behöva täta, Jag har jobbat på en byggmarknad och har tillgång till deras skivkap så att kapa rakt på mm är ju inget problem, Det är bara en prinsipsak att alltid täta skarvarna extra så man är 100% säker smile Frågan är ju om trådskaparen har en stor skivkap hemma smile

Frissan
15 december 2009 · 4 693 Inlägg

Det finns inget upp, ner, bak eller fram på lådan. Han undrade bara vilken sida som var stabilast, inte om basen skulle vara uppåt, innåt, hitåt, eller ditåt.

Kan nog konstatera att dom som har förstått frågan svarar sida A smile

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
15 december 2009 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:
Det finns inget upp, ner, bak eller fram på lådan. Han undrade bara vilken sida som var stabilast, inte om basen skulle vara uppåt, innåt, hitåt, eller ditåt.

Kan nog konstatera att dom som har förstått frågan svarar sida A smile

Nej......det är som det har sagts att det spelar ingen roll för stabilitetens skull.

Dock brukar de flesta ritningar bli så att man använder A som han visar....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
grakka
15 december 2009 · 102 Inlägg

Kul att det var några som förstod frågan iaf. Tack för svaren!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang