Bilen dör inte när man stänger av med nyckeln!

JonasBilstrup Controlled Insanity
11 november 2009 · 41 Inlägg

Har ett bekmmer med min Skoda Felicia -98 1,9Diesel..
Det händer inte så värst mkt när jag stänger av bilen med nyckeln och tar ur den.
Jag får "döda" den med kärringstopp varje gång! Har fått höra att det brukar vara tändmodulen bak på tändningslåset som brukar ge sig! Men jag skaffade en ny sådan från en skrot som fungerade men bilen är fortfarande likadan...

Någon som kan tänkas vad det mer kan vara?
Vad är det som stänger av en dieselbil?

Freddy_Fish
11 november 2009 · 268 Inlägg

det sitter en elektriskt manövrerad avstängningsventil som stänger av bränsletillförseln på bilar med mekaniskt insprut, på bilar med elektroniskt måste det finnas nåt motsvarande, eller den kanske bara bryter signalen till spridarna? men en sak är säker: nåt strul med elen är det..

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
cNorman The One & Only
17 december 2009 · 31 Inlägg

.. eller så går eftergår den på olja! Får du fylla på mycket? =P
(jag är allvarlig. detta har hänt, och det finns inget sätt att stänga av motorn på när det väl blir så!)
Hur lång tid tar det innan den dör?
// C

[-> The one And Only <-]
Seat Leon Cupra R "Extensor de Pene Rojo Jr." (2013)
VW_67
17 december 2009 · 446 Inlägg

på 98'orna sitter det en elektrisk stop-solenoid har jag för mig, men det är mycket möjligt att jag har fel.. ger den upp så får man endera problemet att den inte går att starta eller att den inte går stänga av.. tongue

JonasBilstrup Controlled Insanity
18 december 2009 · 41 Inlägg

Okej!

Jo, jag har kommit fram till att det finns en Fuel cutoff solenoid som sitter på pumpen!
Jag hade isär denna på bilen för att den läckte en del.. Men nu efter detta så vill inte bilen starta! hmm
Någon som vet om det finns mer än en sån på pumpen?? Ser att det sitter 3 likadana runt om och kablarna går till samma el-mojs...

VW_67
18 december 2009 · 446 Inlägg

gör om, gör rätt wink

JonasBilstrup Controlled Insanity
19 december 2009 · 41 Inlägg

Men jag har ju inte gjort något mer än att bytt packning på den! sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang