Fråga om ohm.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 december 2009 · 2 353 Inlägg

TT-Avant skrev:

TiGgR skrev:

evilaudio skrev:

tänkkt dock på att basarna parametrar e rätt olika mellan paralell elle seriekoppling av spolarna.

Då kan ju du Evilaudio som är så jävla duktig och är spydig mot nybörjare som frågar vettiga frågor förklara hur basens parametrar ändras när du seriekopplar eller paralellkopplar basarna???

/TiGgR.

Går inte svara på helt hur de ändras då detta är lite olika beroende på bas. Men läs det Jimmyostrom skrev tidigare.

Annars får jag hålla med EA..vet man inte vad parametrar är så ska man kanske kalla sig något annat wink

Jo, det går faktiskt att svara på, åtminstone småsignal parametrarna (det vi kallar T/S parametrar), för det är egentligen enkla matematiska formler bara rakt av.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
TT-Avant
21 december 2009 · 6 851 Inlägg

jonash skrev:

TT-Avant skrev:

TiGgR skrev:

Då kan ju du Evilaudio som är så jävla duktig och är spydig mot nybörjare som frågar vettiga frågor förklara hur basens parametrar ändras när du seriekopplar eller paralellkopplar basarna???

/TiGgR.

Går inte svara på helt hur de ändras då detta är lite olika beroende på bas. Men läs det Jimmyostrom skrev tidigare.

Annars får jag hålla med EA..vet man inte vad parametrar är så ska man kanske kalla sig något annat wink

Jo, det går faktiskt att svara på, åtminstone småsignal parametrarna (det vi kallar T/S parametrar), för det är egentligen enkla matematiska formler bara rakt av.

mvh Jonas

Ja menade mest att det är olika parametrar beroende på vad för bas det är. Det går intenbart säga att den basen kommer att ändras si och så, om man inte har något att gå efter wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TiGgR
21 december 2009 · 251 Inlägg

Mig veteligen så är den enda parametern som ändras Impedansen och därigenom kanske resonansfrekvensen..... Och vilken sexuell betydelse har det på en Sub?
/TiGgR.

Frissan
21 december 2009 · 4 693 Inlägg

Finns fler parametrar som ändas. Kanske inte på alla basar, men på en del så har jag sett parametrar för seriekopplade och parallelkopplade.

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
21 december 2009 · 7 241 Inlägg

Ta en kik på manualen till DLS IR-subbar (Iridium)
Längst ner på sida två ser man stora skillnader på enkel, parallell och seriekopplingar.

http://dls.se/files/488/1/Man_IR_subs_07_swe.pdf

Senast redigerat av Lonefox (21 december 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang