Volvo 745GL - 90 : Vindrutetorkarna funkar endast på högsta hastigheten ! Vad kan det vara för fel ??

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
17 december 2009 · 991 Inlägg

Hej !
Har precis köpt mig en 745 GL - 90 och märkte när jag åkte hem att torkarna bara funkar på högsta hastigheten =/   han jag köpte bilen av sade att den brukade vara så men att dom kom igång när bilen blivit varm, men det är likadant när bilen är riktigt varmkörd .   
Så nu undrar jag vad ni tror det kan vara för fel ?   Kan ju även tillägga att dom inte stannar på rätt ställe heller utan stänger man av dom så stannar dom bara där dom är just då .

Sen en fråga till:  Kupe fläkten funkar oxå bara på högsta hastigheten,  har hört många som sagt att det är motståndet som brukar gå sönder ??
är det motståndet svårt att byta ?? och vart får man tag på ett sådant ?

Tacksam för svar smile  Mvh Emil

Senast redigerat av Klorin_Elvis (17 december 2009)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
IX ____________________________________
17 december 2009 · 1 340 Inlägg

kolla reläet smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
VW_67
17 december 2009 · 446 Inlägg

fläktmotstånd: sitter bredvid fläkten på passagerarsidan, skruvat uppåt i luftkanalen från undersidan. skitlätt att byta och kostar inte många kronor. om man orkar och vill kan man byta bara termosäkringen i dom, för det är nästan alltid den som brunnit av och den kostar typ en tia på elfa. OBS går inte att löda då den bara tål 108 grader!

torkarmotorn: ta loss kontakten på motorn och mät var du har spänning. ett stift ska ha konstant spänning (återströmmen som gör att torkaren stannar på rätt ställe) sen har varje hastighet ett eget stift, alltså ska olika stift ha spänning på olika läge på spaken...

luddigt, men hoppas du förstår wink

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
18 december 2009 · 991 Inlägg

Kan det vara så enkelt som reläet till torkarna ?  elr kan det kanske vara spaken som bråkar ?

Och vart kan man köpa fläktmotståndet ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
VW_67
18 december 2009 · 446 Inlägg

fläktmotstånd hittar du på närmaste volvo-reservdelsåterförsäljare tongue kan finnas på andra reservdelsfirmor med, typ meca eller mekonomen men det är inte troligt..

Retepoj
19 december 2009 · 664 Inlägg

En lååång tråd...

Slå på torkaren på någon intervall där det inte fungerar. Sedan drar du sen sakta mot dig liiite grann. Det sitter några bläck i torkararmen, som brukar nötas, samma problem om inte torkaren går tillbaka när du kör den. Om det funkar om du drar den mot dig, så byt torkararm eller så får du löda lite grann, och sen öppnar du upp den så får du se vad jag menar och lära dig lite smile.

God jul smile.

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
19 december 2009 · 991 Inlägg

Retepoj skrev:
En lååång tråd...

Slå på torkaren på någon intervall där det inte fungerar. Sedan drar du sen sakta mot dig liiite grann. Det sitter några bläck i torkararmen, som brukar nötas, samma problem om inte torkaren går tillbaka när du kör den. Om det funkar om du drar den mot dig, så byt torkararm eller så får du löda lite grann, och sen öppnar du upp den så får du se vad jag menar och lära dig lite smile.

God jul smile.

Förstår inte riktigt hur du menar ?  vad ska jag dra mot mig ?? och vad ska jag löda ?

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Ghostman85
22 december 2009 · 89 Inlägg

Ta en titt på rätt relä. Sitter bakom askkoppen, ett ganska stort.
Hade det problemet innan. Snabbaste hastigheten gick bara. Då skaffade jag nytt relä och tryckte dit, då fungerade det igen.

Team Ghostman Sweden
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
23 december 2009 · 991 Inlägg

Tack så jättemycket för all hjälp smile  ska kolla dessa tipsen imorgon då jag har bilen i närheten smile 
Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang