Basarna låter "susigt" när motor är på

araazz Wtf do you want?!
22 december 2009 · 234 Inlägg

Jonathan_lindgren skrev:
tycker inte du e dum, tycker du e smart wink man lär sej ju inget om man inte frågar wink är det bara i basen det susar, lr e det i alla högtalare? kan väl vara steginställningar med smile

de kan de nog oxå va, men tror att de e lågnivån.. tongue

You'll always walk alone!
Krist
22 december 2009 · 716 Inlägg

Kan de inte vara någon störning vid Ignition-kabeln och signal-kablarna? Ja köpte ett kabel kitt med Ignition som sitter mellan Lågnivå-kablarna. Där fick jag suset.
Fick dela på dessa och de va borta. Jorningen böt jag 5 olika placeringar på utan resultat.

Exez. De verkar inte ha varit du som monterat ljudet, då du inte vet om EL och RCA kablarna är dragna på varsin sida.

Kolla upp det, dra elkabeln på ena sidan av bilen och resten på andra sidan. Lättast förklarat. om du har ignition mellan RCA kablarna så dela på dessa, eller så drar du en smal kabel separat.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Lonefox Bad music kills good sound
22 december 2009 · 7 241 Inlägg

Krille_A4 skrev:
Kan de inte vara någon störning vid Ignition-kabeln och signal-kablarna? Ja köpte ett kabel kitt med Ignition som sitter mellan Lågnivå-kablarna. Där fick jag suset.
Fick dela på dessa och de va borta. Jorningen böt jag 5 olika placeringar på utan resultat.

Exez. De verkar inte ha varit du som monterat ljudet, då du inte vet om EL och RCA kablarna är dragna på varsin sida.

Kolla upp det, dra elkabeln på ena sidan av bilen och resten på andra sidan. Lättast förklarat. om du har ignition mellan RCA kablarna så dela på dessa, eller så drar du en smal kabel separat.

Remotekabeln mellan rca-kablarna kan vara en bov i dramat ja.
SJälv drar jag ALLTID en separat remote brevid strömkabeln.

För övrigt så är kabeln mellan rca-kablarna eg. en jordkabel från en svunnen era...nämnligen skivspelaren.
Den användes för att jämna ut jordpotensialen mellan skivspelaren och förförstärkaren/förstärkaren. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jimmyostrom
22 december 2009 · 560 Inlägg

För det första så är det generatorvin du har, kan bero på att du dragit signalkabeln/lågnivåkabeln på samma sida som ström eller jordkabeln som går till slutsteget.

Eller så har du en kass jordslinga i cd spelaren eller i steget, beror då på att man har för dålig jord till slutsteget som gjort att denna gått sönder, enklast att koppla in en jordkabel till ena RCA kontakten bakom cd spelaren för att se om det hjälper.

För det andra så har du inte lågpasfilter på basarna som det känns, för annars hade du inte hört det så jättetydligt som du verkar göra med bilen igång.

Hoppas du hittar felet.

Exez skrev:
hej mitt namn är marcus och jag har en opel corsa som tänkte andvända till ljudbil men det är något fel eftersom när jag inte har på motorn så är det ett väldigt lågt surr (är acceptabelt) men när man startar motorn så surrar det i basarna
motorn är 1,4 liter
batteri är på 60 ah
30mm2 strömkablar till slutsteg
sparkomatic sa300 slutsteg
2 st 15 tums spsystem basar i en portad låda

vad kan vara fel?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
turbojeppe
22 december 2009 · 178 Inlägg

Vad är det för stereo du har då?
Själv hade jag ingen vit och röd kontakt till lågnivåkablarna(som det brukar vara). Utan endast en grön, den funkade tydligen bra! Då försvann "generatorvinet"

lycka till smile

Exez
23 december 2009 · 503 Inlägg

Jonathan_lindgren skrev:
tycker inte du e dum, tycker du e smart wink man lär sej ju inget om man inte frågar wink är det bara i basen det susar, lr e det i alla högtalare? kan väl vara steginställningar med smile

det är bara basarna som det susar i

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
Exez
23 december 2009 · 503 Inlägg

turbojeppe skrev:
Vad är det för stereo du har då?
Själv hade jag ingen vit och röd kontakt till lågnivåkablarna(som det brukar vara). Utan endast en grön, den funkade tydligen bra! Då försvann "generatorvinet"

lycka till smile

okej jag tänkte ta loss och byta buvudenhet och kolla om det är den för jag har en gamal nu och tänkte kolla om den är den för den har vart med om mycket så den kan ha fått en smäll
och sp ska jag kolla signalkabeln imorgon eftersom jag måste ta losss ena dörrsidan

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
kalle_kalle
23 december 2009 · 2 914 Inlägg

Exez skrev:

turbojeppe skrev:
Vad är det för stereo du har då?
Själv hade jag ingen vit och röd kontakt till lågnivåkablarna(som det brukar vara). Utan endast en grön, den funkade tydligen bra! Då försvann "generatorvinet"

lycka till smile

okej jag tänkte ta loss och byta buvudenhet och kolla om det är den för jag har en gamal nu och tänkte kolla om den är den för den har vart med om mycket så den kan ha fått en smäll
och sp ska jag kolla signalkabeln imorgon eftersom jag måste ta losss ena dörrsidan

kontrollera jordningen innan du kopplar in den nya stereon! VIKTIGT annars så kan du bränna även den nya (lätt hänt,)

Senast redigerat av kalle_kalle (23 december 2009)

101CRX
26 december 2009 · 238 Inlägg

har du riktigt otur så har du en brunnen jord i stereon

vanligt fel på pioneer ..

Lonefox Bad music kills good sound
26 december 2009 · 7 241 Inlägg

101CRX skrev:
har du riktigt otur så har du en brunnen jord i stereon

vanligt fel på pioneer ..

Vanligt fel på ALLA märken............om man har haft dålig jord till steget..... roll
Alltså inget utmärkande för just Pioneer....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang