BEHÖVER TIPPS!! Har ingen ström i kalblarna till bränslepumpen volvo 740 år88

petrone
28 november 2009 · 17 Inlägg

Bilen dog långsamt som  bensinstopp men hade soppa i fick ett gott råd då att kolla bränsle pumpen, lyfte upp bilen la direkt ström på bensin pumpen och den fungerade, samtidigt så mätte jag med voltometern på kablarna som är anslutna till pumpen och ingen ström i kablarna??, kollade bränsle relät samt alla säkringar allt var i sin ordning..

Någon som vet vart kablarna till bränsle pumpen går?

såg att kablarna gick vid förar sätet doc var det grenat med andra anslutningar, lossade de "sockerbitanra/anslutningarna" och mätte ingen ström, men när jag mäter vid säkringen så har ja ström, så de måste ju vara ngt kabel brott?? Hur skall jag göra?

tacksam för svar!
Mvh: Fredrik

volvo fore life
karlsson_6 Volvo Fantast
28 november 2009 · 194 Inlägg

Bara så du vet har du ingen ström i kablarna om inte motorn snurrar

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
petrone
28 november 2009 · 17 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Bara så du vet har du ingen ström i kablarna om inte motorn snurrar

menar du dom kablarna som är till bränslepumpen? för vet ej hur jag skall få igång bilen om ja inte får fram bensinen.. för det var ju ström vid säkringarna och vid relät när tändningen var på.

volvo fore life
karlsson_6 Volvo Fantast
28 november 2009 · 194 Inlägg

Ja kablarna till pumpen, Anledningen är att om du krockar med bilen så ska inte pumparna fortsätta och kanske orsaka att du blir innebränd i bilen.

Det räcker att du kör på startmotorn när du mäter

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
petrone
28 november 2009 · 17 Inlägg

okej tack för info..
men då kanske det inte är ngt kabel brott?

volvo fore life
karlsson_6 Volvo Fantast
28 november 2009 · 194 Inlägg

ne det är inte så vanligt med kabelbrott.

Får du ingen ström när du kör på starten så hade jag provat ett annat bränslerelä

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
petrone
28 november 2009 · 17 Inlägg

Provade med kompisens relä och det var ingen skillnad, man hör bara startmotorn och inget surrsande från bränsle pumpen, och jag har ju testat bränsle pumpen den skall funka?

volvo fore life
karlsson_6 Volvo Fantast
28 november 2009 · 194 Inlägg

ja du tvångsmatade ju pumpen och då fungerade den

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
DanielssonC
29 november 2009 · 213 Inlägg

rätta mig om jag har fel.. men sitter det inte givare som blockerar bränslepumpen om man t.ex skulle krocka.. Dessa kan sitta i fronten på bilen..

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
karlsson_6 Volvo Fantast
29 november 2009 · 194 Inlägg

Jag ska inte säga emot dig, men jag tror att det kom på 850/V70 i sånnafall eller nyare

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
DanielssonC
29 november 2009 · 213 Inlägg

okej , har ingen aning om det finns på denna bilen.. men har varit med om att dem har spökat på andra bilar..

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
islurren1
29 november 2009 ·

På min 90års så var det givaren på ovansidan sprängkåpan  bakom toppen som var kass! Ingen pump och ingen gnista.. Krocksäkerhets detalj...Tändlägesgivare eller va den kan heta?

Senast redigerat av islurren1 (29 november 2009)

Tommy_P
29 november 2009 · 396 Inlägg

vevaxelgivare.

men det kan vara bakstycket till tändningslåset som krånglar också.

för bränslepumpsrelät lär du kollat först iaf

Senast redigerat av Tommy_P (29 november 2009)

petrone
30 november 2009 · 17 Inlägg

japp skall kolla  bakstycket till tändningslåset samt vevaxelgivare och den bakre bränslepumpen.

Hör av mig efter jag har kollat på dessa grejor..

tack för alla tips.
Mvh:Fredrik

volvo fore life
petrone
17 december 2009 · 17 Inlägg

Tjena.

Har nu kollat lite grejer på bilen och vevaxelgivaren är ok för bilen har ju gnista samt kollat boxen under handsfacket kollat bakstycket, lika så relät och vipp armarna fungerar...

NÅGON SOM HAR NÅGRA FLER IDEER SOM JAG KAN KOLLA?

volvo fore life
turboforssen Telge Drifting Team
17 december 2009 · 5 398 Inlägg

kolla om du har ström ut från relät då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Blue_celicA
17 december 2009 · 243 Inlägg

Hade samma problem med min 740, då va det  bränslerelät som var kasst, om du öppnar den (gröna relät i mitt fall) så ska det finnas en spole med 3 ben som sitter fastlödda i kretskortet, dessa 3 ben hade lossnat från lödningen och glappade litegranna, vilket räckte för att bränslepumpen la av, ja vickade lite lätt på spolen samtidigt som ja vred om nyckeln, och så starta den på en gång, så det var bara att ta med den inomhus och löda om, sen ut och köra. hoppas det var till ngn hjälp!
lycka till
Mvh. Eddie

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
petrone
17 december 2009 · 17 Inlägg

Blue_celicA skrev:
Hade samma problem med min 740, då va det  bränslerelät som var kasst, om du öppnar den (gröna relät i mitt fall) så ska det finnas en spole med 3 ben som sitter fastlödda i kretskortet, dessa 3 ben hade lossnat från lödningen och glappade litegranna, vilket räckte för att bränslepumpen la av, ja vickade lite lätt på spolen samtidigt som ja vred om nyckeln, och så starta den på en gång, så det var bara att ta med den inomhus och löda om, sen ut och köra. hoppas det var till ngn hjälp!
lycka till
Mvh. Eddie

Jag testade mitt bränslerelä i kompisens bil och den gick igång fint:(
och jag har ström vid relät..
men a skall kolla för att vara på den säkra sidan.

tack för tipset mvh:Fredrik

volvo fore life
VW_67
17 december 2009 · 446 Inlägg

om du byglar relät så märker du ju om kablarna och pumpen är hela.

antar att du mätt mellan stiften i kontaktstycket till pumpen för att se om det fanns spänning där?
mät ist mellan plus i kontaktstycket och direkt chassiejord, finns det spänning där då så bör du kolla upp jordpukten till kabelhärvan bak i skuffen. brukar kunna bli dålig kontakt där om man har fuktigt i bagaget tongue

petrone
26 december 2009 · 17 Inlägg

God fortsättning på er alla
Nu har jag fått igång 740:in det var databoxen som var pajj, fixade en från skroten 500kr och nu rullar den som en klocka, ett tag till:P

tack för alla tips och  Godfortsättning samt gott nytt år
Mvh:Fredrik

volvo fore life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang