Nytt ljud till GOLFEN MK3

Zanzorios
25 december 2009 · 35 Inlägg

Hej!
Har tänkt köpa nytt ljud till bilen då min gammla bas sprack och sen är det för dåligt ljud över allt annat.
Det jag har tänkt köpa nytt är
2 st 10" basar
2 st 4" Skrikare
2 st 6,5" Högtalare/basar
1 st steg för basarna.

Allt vill jag helst ha i mutant då jag trivs med det.

Har en hatt hylla som jag har två 5,25 i. har beställt ett par 6x9" som ska i där också.

Jag hade tänkt lägga ut cirka 5000-6000kr på det då jag tycker det är Väldigt viktigt med bra ljud i bilen. Sen kan man ju alltid flytta över allt till ny bil när jag skaffar det:D

Kom med förslag är villig att byta märke om jag märker att det inte funkar med mutant:D Men helst mutant:D:X

VolvOIssE
25 december 2009 · 51 Inlägg

Zanzorios skrev:
Hej!
Har tänkt köpa nytt ljud till bilen då min gammla bas sprack och sen är det för dåligt ljud över allt annat.
Det jag har tänkt köpa nytt är
2 st 10" basar
2 st 4" Skrikare
2 st 6,5" Högtalare/basar
1 st steg för basarna.

Allt vill jag helst ha i mutant då jag trivs med det.

Har en hatt hylla som jag har två 5,25 i. har beställt ett par 6x9" som ska i där också.

Jag hade tänkt lägga ut cirka 5000-6000kr på det då jag tycker det är Väldigt viktigt med bra ljud i bilen. Sen kan man ju alltid flytta över allt till ny bil när jag skaffar det:D

Kom med förslag är villig att byta märke om jag märker att det inte funkar med mutant:D Men helst mutant:D:X

Ljud är dyrt och har inte utgångsdatum så länge du inte spelar sönder det dvs. tongue Men för 5-6 tusen får du inte något värsting ljud om de är de du är ute efter. Ett dugligt framsystem kan du få räkna med kring tusen lappen och lite till sen steg till det. Sen en bra 10" ligger väl oxå kring tusen lappen. Men sen kommer mycket annat till. Så som bygg materialet, kanske grövre ström och nya högtalarkabalr? smile Men för 5-6 tusen kan du få ett riktigt fin fram system med ett riktigt fint steg och spela mycket bra midbas. Men de är ju upp till var och en vad man tycker men du borde stasta på framsystem först sen basen. Ett bra ljud och bas grundar på bra framsystem. Finnt många bra märken, har själv inge erfarenhet av mutant har aldrig provat men har fått intrycket av att de är lite som mds och gas, alltså billigt. Men sen har du märken som jag tyckt mycket bra om och de är tex JBL, Rockford Fosgate, Orion, Alpine och MTX hoppas jag kunnat ge dig lite tipps smile

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo
BJonsson
25 december 2009 · 4 074 Inlägg

http://cdr.jetshop.se/
Du får söka på den sidan på följande artikell nummer:
4" koaxialer: Artnr:MTHA4
6.5" Koaxialer: Artnr:MTHA6
4Kanals steg: Artnr:MT3004X
Basar: Artnr:MTEN10
Billigare Monoblock:
http://www.blocket.se/kalmar/Mutant_mon … =6&w=3
Monoblock:
http://www.blocket.se/varmland/Mutant_M … =6&w=3

Nackdelen med det billigare monoblocket är att den inte ger så mycket effekt MEN det borde räcka om specen på steget stämmer....

Summan med det mindre monoblocket och det jag rekat ovan blir 5897:-

Summan blir med det större monoblocket 6975:-

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Rickard-v
25 december 2009 · 2 665 Inlägg

5-6000kr var inget stor budget för så mycket grejer.

Tycker du bra ljud är viktigt så räkna med 1500-2000kr på framsystem. (kit 6" & diskant)
1500-2000kr st /bas
2-3000kr på ett fyrkanal steg som driver framsystem och basar.

Budget överskriden!!!!!!. 6x9 skippar du.

Och detta är inga dyra grejer du har bara hoppat över det billigaste.

(4" är inga skrikare (vad är en skrikare?) det är ett mellan register med eller utan diskant)

Monosteg till basar: JBL GTO3501E  2298kr
Basar:   JBL GTO1014   1298kr/st    2596kr
Fram:    JBL  JBL GTO-6508C 1800kr  NU 1438kr

Priser från BRL. Totalt 6332kr

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
DSFoto Fotograf (Dock ej bilfotograf)
25 december 2009 · 166 Inlägg

Rickard-v skrev:
(4" är inga skrikare (vad är en skrikare?) det är ett mellan register med eller utan diskant)

Diskanter brukar kallas för skrikare. Men som du skriver. 4" är mellanregister. Inte diskant. I övrigt håller jag med dig i vad du skriver. Skippa 6*9 och kör som Rickard-v skrev.

MVH/Danne

Volvo S60 2,4 "Brum Brum" (2001)
michieff ljudfantast
25 december 2009 · 1 372 Inlägg

om du absolut vill ha Mutant så ser jag inga som helst problem att köpa allt det där i Mutant.

Om du däremot lyssnar på föregående talare om alternativa märken så lär du bli nöjdare med det. Man gör sig själv en dålig förtjänst om man köper 4 risiga bilar istället för 1 riktigt bra, om du förstår vad jag menar.

Zanzorios
26 december 2009 · 35 Inlägg

jag har ju tänkt så att jag ska ha bra framsystem och ett par bra basar först och främst. jag har ju kört med en billig bas från mutant som kosta runt 500kr och där köpte jag även ett slut steg på 120w som jag drev det med. Jag tyckte det dög bra men känner att jag vill utöka det till mer power om jag säger så. sen så är det ett par 5,25 sony i hatt hyllan förtillfälet som jag köpte och hade i förra bilen. men säg så att jag lägger 1500 på ett par 6" och slut steg vad kan man få då? jag har sett att brl har billiga priser på gas ska man byta till det kanske och få ner kostnaderna lite? Är gas bra kan jag ju fråga? Jag vet ju att om Evil Audio skriver här så säger ju han Klart som korvspa är det det.

Timmyboy hellaflush!
26 december 2009 · 1 266 Inlägg

gas är mycket bas för pengarna vad jag har hört, inga värsting saker, men värd pengarna smile

NMI
26 december 2009 · 1 045 Inlägg

ring till nån butik som säljer mutant kommer dom nog gärna hjälpa dig sätta ihop ett paket.

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang