6189
Sök

Dags för service, vad behöver jag byta? Volvo 850 2.5s -96

429 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Hejsan, har ägt min volvo 850 2.5s -96 nu i lite över ett år. Under den perioden har jag åkt fr 24500 till 26700 mil. Har gjort en service vid 258500 mil där jag bytte olja, luftfilter och kupefilter.

--Servicelampan har inte börjat lysa men tycker att det behövs byta saker ändå--
Det är dags att byta oljan igen iallafall men jag tänkte på om det fanns något annat som bör bytas nu när den börjar bli lite äldre? Tex, tändstifft ect? Då jag inte har bytt mer än olja + filter de senaste året.

Tacksam för svar.

// Pontus

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
Om du inte vet när stift,luftfilter,fördelarlock,rotor byttes så tycker jag att du skall byta dessa (Vet dock inte om 850-96 har fördelarlock/rotor). Bränslefilter kan ju oxå vara bra att byta, kupefiler likaså...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

429 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Ok låter bra, hade tänkt mig en sväng ut till rejmes/biltema/mekonomen nu under eftermiddagen så jag kommer nog hitta lite godis till den. Ang oljan har jag för mig jag använde halvsyntetisk 5w-40w senast, någon som kan säga vad jag bör köra med? Bilen går bra, kan ta 3-4 sekunder att starta på vintern om de har frysit på bara.

// Pontus

4 474 Inlägg
28 december 2009
Du kan köra Biltema 5W40 halv/hel syntet i bilen, personligen skulle jag kört helsyntet då skillnaden är typ 80kr. Oljefiletr bör du köpa nån annanstans än Biltema, tex Mekonomen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

429 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Ok tackar tackar! smile

// Pontus

4 005 Inlägg
28 december 2009
gå in på www.skruvat.se, slå in ditt regnr och klicka på servicekit så ser du vad du behöver.

Kolla i din servicebok vad du ska byta för det milintervallet du är på.

850s motor trivs bäst med helsyntetolja.

För övrigt rätt imponerande med 258 500 mil på en 850 wink

NissanMotorsport
28 december 2009
Remmar är ju alltid bra att byta..eller iaf kolla om dom är slitna.. kamremmen då?

429 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
gå in på www.skruvat.se, slå in ditt regnr och klicka på servicekit så ser du vad du behöver.

Kolla i din servicebok vad du ska byta för det milintervallet du är på.

850s motor trivs bäst med helsyntetolja.

För övrigt rätt imponerande med 258 500 mil på en 850 wink

hehe såg de nu. Tack wink Milintervallen är 1500 mil på 850, gillar att byta olja oftare dock.

Kamremmen byttes strax innen köpet och har kvitto på det fr verkstad så det lär inte behöva bytas någe mer. Bytte fläcktremmen med för ett tag sen glömde jag tillägga.

// Pontus

4 474 Inlägg
28 december 2009
Nissan: Helt korrekt! Dock så tror jag att "biber" har varken lust eller tid/kunskap att byta dessa själv, men jag kan ha fel:)!

429 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Varit och handlat nu och tog olja 5W40 helsyntetisk fr biltema, sen ett oljefilter från mekonomen. Luftfilter + kupefilter fr biltema samt lite annat smått och gott så som tändstift. Kom på med att jag lika gärna kan byta tändkablarna och .... kommer inte på namnet atm. locket hur som. Blir bäst så.

// Pontus

4 474 Inlägg
28 december 2009
Låter som en grundlig service, blir alltid billigast i längden även om det är dyrare initialt...Bärgning är inte gratis direkt om man nu skulle bli stående pga ett skitfel, typ överslag i tändkablarna...

429 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Naa precis och speciellt nu när den börjar bli lite äldre så skulle det kännas onödigt att betala tusenlappar för saker man kan göra själv minst lika bra. Tack för hjälpen hur som smile

// Pontus

Sök