5448
Sök

"Centerhögtalare" - Spela både höger och vänster.

Utanlem
895 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
När ford byggde min bil visste de inte vad stereo var.. Utan den har en högtalare fram och en bak!

Är det några farligheter att koppla in de två högtalarna på både höger och vänster från stereon?

372 Inlägg
28 december 2009
inte så länge högtalarna är utav samma sort. annars kan det bli lite konstigt.

2 665 Inlägg
28 december 2009
OM du tänker på din galaxie så är det nog rätt som du säger, att de inte visste vad stereo är. På den tiden var det bara en kanal. alltså mono sändningar på radion.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2009
Om du nu har köpt en annan stereo är original så ska du inte koppla både höger och vänster till samma högtalare nej, då blir det knas. Du får köra en kanal per högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Utanlem
895 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Alltså.. Jag har en:

1st 6,9a fram i mitten av bilen... (instrumentbrädan)

2st 6.5 i varje dörr (de drivs på ett noname 2kanals slutsteg.

1st mellan sittplatserna i baksätet

Jag ska alltså INTE sätta ihop höger och vänster fram från stereon till högtalaren i mitten och höger och vänster bak till högtalaren i bak?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2009
Nej du ska inte koppla ihop några kanaler alls från stereon, den är inte gjord för att klara det (möjligtvis att det går på dom bakre om det är en Pioneer). Men ifall du nu har dörrhögtalare så ser jag ingen vits med centerhögtalare, blir ju bara knasigt ljud då. Däremot den bak kan ju vara trevlig att koppla in för att ge baksätespassagerarna lite mer ljud, men då skulle du helst haft en till högtalare att koppla in också så att stereon inte snedbelastas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Utanlem
895 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Tack för svar!!

Är det bättre att jag kopplar "centern" på slutsteget då? Alltså ha centern bryggad.. anledningen att jag så på att ha den e för den ser ut att vara ett par år nyare än övriga..

372 Inlägg
28 december 2009
Alltså. Du har någonslags orginalradio från monotiden eller har du en 4kanals stereo?

i fallet att du har en 4kanals stereo. så tycker jag att du kör stereons "front" på dörrhögtalarna.

Sen ser du till att du har lika högtalare i mitten fram som i mitten bak. Dessa kan du köra på stereons "rear" förutsatt att dom är lika. är dom ej de föreslår jag att du fixar lika. behöver inte kosta mer än ett par hundra men man får somsagt vad man betalar för:)

Utanlem
895 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Kenwood KDC-W7644UY... Har jag.. Helt ny: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456987

Så nog är det 4 kanaler...

Sök