Hjälp med högtalare (5,25 med snärtig bas, vilka ska jag välja?)

mattiass Rekondare
26 december 2009 · 254 Inlägg

Skulle behöva hjälp att få till mitt ljud i bilen! Just nu har jag en sån här stereo http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … KDCW4044AY

Jag tänkte börja med att köpa 2st nya högtalare att ha i framdörrarna. Vill få lite snärtig bas och ja bra ljud för så lite pengar som möjligt, såg att det finns 5,25or för runt 500kr och det är runt det jag hade tänkt mig.
Har ni nå tips på vad jag bör köpa för högtalare?

Jag lyssnar på blandad musik med för det mesta är det typ rap och rock
Tack på förhand

Senast redigerat av mattiass (26 december 2009)

Volvo XC70 (2001)
huntelaar DLS
26 december 2009 · 1 147 Inlägg

För så lite pengar som möjligt skulle jag rekommendera de jag precis skaffat mig, DLS 125. Grymt bra ljud även genom Huvudenheten. Nu använder jag mina som utfyllnadsljud i bakdörrarna till mina DLS 425 som jag har som framsystem men för 400 kr får du ett riktigt bra ljud. Men inget hindrar dig från att ha dessa där fram.
Jag kör kenwood KDC W413U som huvudenhet och din kenwood skulle säkert spela dessa bra.

mattiass Rekondare
26 december 2009 · 254 Inlägg

Men kommer det inte låta konstigt med orginal högtalare i bakdörrarna och sen nya fram? en kompis säger att det inte kommer låta bra om ja inte kör med lika högtalare i framdörrarna som bakdörrarna, kan det stämma?

Volvo XC70 (2001)
Janneutanb
26 december 2009 · 7 272 Inlägg

mattiass skrev:
Men kommer det inte låta konstigt med orginal högtalare i bakdörrarna och sen nya fram? en kompis säger att det inte kommer låta bra om ja inte kör med lika högtalare i framdörrarna som bakdörrarna, kan det stämma?

Nej det stämmer inte.
Sen har du fortfarande en fader på stereon så det är bara att sänka bakhögtalarna i värsta fall.

stahre
26 december 2009 ·

huntelaar skrev:
För så lite pengar som möjligt skulle jag rekommendera de jag precis skaffat mig, DLS 125. Grymt bra ljud även genom Huvudenheten. Nu använder jag mina som utfyllnadsljud i bakdörrarna till mina DLS 425 som jag har som framsystem men för 400 kr får du ett riktigt bra ljud. Men inget hindrar dig från att ha dessa där fram.
Jag kör kenwood KDC W413U som huvudenhet och din kenwood skulle säkert spela dessa bra.

Håller med där. Fast få snärtig bas eller någon överhuvudtaget bas från ett par 5,25"  utan någon speciell montering som drivs av huvudenheten blir nog lite svårt, men bättre än original tveklöst!

mattiass Rekondare
26 december 2009 · 254 Inlägg

stahre skrev:

huntelaar skrev:
För så lite pengar som möjligt skulle jag rekommendera de jag precis skaffat mig, DLS 125. Grymt bra ljud även genom Huvudenheten. Nu använder jag mina som utfyllnadsljud i bakdörrarna till mina DLS 425 som jag har som framsystem men för 400 kr får du ett riktigt bra ljud. Men inget hindrar dig från att ha dessa där fram.
Jag kör kenwood KDC W413U som huvudenhet och din kenwood skulle säkert spela dessa bra.

Håller med där. Fast få snärtig bas eller någon överhuvudtaget bas från ett par 5,25"  utan någon speciell montering som drivs av huvudenheten blir nog lite svårt, men bättre än original tveklöst!

Vad bör jag göra för att få snärtig bas då?

Volvo XC70 (2001)
Rickard-v
26 december 2009 · 2 665 Inlägg

Installera 5" i en sluten låda på runt 5liter.

Eller slänga in en baslåda, för en 5" producerar inte mycket bas även om den har låda.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
mattiass Rekondare
26 december 2009 · 254 Inlägg

Rickard-v skrev:
Installera 5" i en sluten låda på runt 5liter.

Eller slänga in en baslåda, för en 5" producerar inte mycket bas även om den har låda.

Aa jo ska skaffa en baslåda också men vad jag fattade förut så för att få snärtig bas så var det frontsystemet som gjorde det tongue

Volvo XC70 (2001)
NMI
26 december 2009 · 1 045 Inlägg

framsystem gör en del hur basen låten ja,,
satsa på en stabil montering fram så ska du nog få ut vettigt ljud,
sen behöver du inte byta bak också, lägg dom pengarna på fram systemet istället,

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Erick
26 december 2009 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
evilaudio
27 december 2009 · 16 195 Inlägg

mattiass skrev:

Rickard-v skrev:
Installera 5" i en sluten låda på runt 5liter.

Eller slänga in en baslåda, för en 5" producerar inte mycket bas även om den har låda.

Aa jo ska skaffa en baslåda också men vad jag fattade förut så för att få snärtig bas så var det frontsystemet som gjorde det tongue

visst e de så att man får snärtbas från framsystemet.  men inte för 500kr å drivet på stereon..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rickard-v
27 december 2009 · 2 665 Inlägg

evilaudio skrev:

mattiass skrev:

Rickard-v skrev:
Installera 5" i en sluten låda på runt 5liter.

Eller slänga in en baslåda, för en 5" producerar inte mycket bas även om den har låda.

Aa jo ska skaffa en baslåda också men vad jag fattade förut så för att få snärtig bas så var det frontsystemet som gjorde det tongue

visst e de så att man får snärtbas från framsystemet.  men inte för 500kr å drivet på stereon..

Helt rätt  & helt rätt.

Satsa på en rejäl 6,5" i sluten låda så blir det snärt om du har baslådan lagom högt.
95% av garaget har nog baslådan för mycket påvriden och då tar den överhand även om du delar 60-70hz så överröstar basen framsystemet upp till 150hz o då låter det fel.

En kompis till mig sade att min framsystem låter fylligare med bättre bas trots att vi hade samma bil (golf mk3 med 6,5" i orginal uttag i dörr som inte ger någon bas,inte lufttätt)
Skillnaden var bara att min baslåda spelade lägre då framträder övre basen i framsystemet. Och rätt fasat.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
mattiass Rekondare
27 december 2009 · 254 Inlägg

Okej! Tack för alla svar smile

Volvo XC70 (2001)
MxKrus
27 december 2009 · 530 Inlägg

Har ett par Gas 5,25kitt med diskanter hemma som du kan få billigt smile Kontakta mig om de kan va intresant.

De går att få lite snärt bas men då ska dom som sagt sitta i en låda och drivas med slutsteg. Annars blir de väldigt svårt att få ut någon specielt bra bas. Monterade mina Gas i plastade dörrsidor (finns bild i mitt galleri) och då fick jag hyfsat med midbas ner till 80hz. Drev dom med ett litet slutsteg på 50rms / högtalare och då lät de ganska bra smile

Dock så låter de mesta bättre än original bara man monterar de riktigt wink

Senast redigerat av MxKrus (27 december 2009)

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
mattiass Rekondare
28 december 2009 · 254 Inlägg

MxKrus skrev:
Har ett par Gas 5,25kitt med diskanter hemma som du kan få billigt smile Kontakta mig om de kan va intresant.

De går att få lite snärt bas men då ska dom som sagt sitta i en låda och drivas med slutsteg. Annars blir de väldigt svårt att få ut någon specielt bra bas. Monterade mina Gas i plastade dörrsidor (finns bild i mitt galleri) och då fick jag hyfsat med midbas ner till 80hz. Drev dom med ett litet slutsteg på 50rms / högtalare och då lät de ganska bra smile

Dock så låter de mesta bättre än original bara man monterar de riktigt wink

Okej, men har redan köpt nu smile Tack ändå!

Volvo XC70 (2001)
MatteKarnaa
28 december 2009 · 14 Inlägg

mattiass skrev:

MxKrus skrev:
Har ett par Gas 5,25kitt med diskanter hemma som du kan få billigt smile Kontakta mig om de kan va intresant.

De går att få lite snärt bas men då ska dom som sagt sitta i en låda och drivas med slutsteg. Annars blir de väldigt svårt att få ut någon specielt bra bas. Monterade mina Gas i plastade dörrsidor (finns bild i mitt galleri) och då fick jag hyfsat med midbas ner till 80hz. Drev dom med ett litet slutsteg på 50rms / högtalare och då lät de ganska bra smile

Dock så låter de mesta bättre än original bara man monterar de riktigt wink

Okej, men har redan köpt nu smile Tack ändå!

Vad blev det då?

kalle_kalle
29 december 2009 · 2 914 Inlägg

om man ska ha bra framsystem då måste man som driva på steg plus en bra install (stumt och lyfttätt). sånt gör en jävla skillnad.

mattiass Rekondare
29 december 2009 · 254 Inlägg

MatteKarnaa skrev:

mattiass skrev:

MxKrus skrev:
Har ett par Gas 5,25kitt med diskanter hemma som du kan få billigt smile Kontakta mig om de kan va intresant.

De går att få lite snärt bas men då ska dom som sagt sitta i en låda och drivas med slutsteg. Annars blir de väldigt svårt att få ut någon specielt bra bas. Monterade mina Gas i plastade dörrsidor (finns bild i mitt galleri) och då fick jag hyfsat med midbas ner till 80hz. Drev dom med ett litet slutsteg på 50rms / högtalare och då lät de ganska bra smile

Dock så låter de mesta bättre än original bara man monterar de riktigt wink

Okej, men har redan köpt nu smile Tack ändå!

Vad blev det då?

Ett par Magnat Profection 132, just nu driver jag dom bara med stereon men har ett Pioneer steg som jag tänkte prova sen, har satt in dom i dörrarna nu men ska bygga låda lite senare när ja får tid smile

Volvo XC70 (2001)
mattiass Rekondare
29 december 2009 · 254 Inlägg

kalle_kalle skrev:
om man ska ha bra framsystem då måste man som driva på steg plus en bra install (stumt och lyfttätt). sånt gör en jävla skillnad.

Jag har inte lufttätt nu så det låter inte så bra än men en jäkla skillnad mot för förut iaf smile

Volvo XC70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang