Såga hål för avgaspipor

Tobias_M
29 december 2009 · 77 Inlägg

Hej!
Jag har köpt ett avgasystem med två utblås. Är det någon som har bra tips på hur man gör bra hål i bakspoilern för detta? att använda en sticksåg är väl knappast så bra? Känns ganska omöjligt att få det snyggt, vill ju heller inte att lack/plast ska spricka. Någon som har tips på hur man kan undvika fnas och hur man kan mäta för att få dem på rätt plats, vill ju gärna inte såga hål och sen märka att dem inte är på rätt plats..

Här är avgasystemet jag köpt, http://www.jt-tuning.se/shop/assets/pro … Rundal.jpg

Erick
29 december 2009 · 4 767 Inlägg

Jag brukar såga med en tryckluftsdriven sticksåg när jag gör uttag i bakspoilers.
(typ sådan här http://www.biltema.se/products/product. … emId=80502 )

Du kan tejpa med papp/maskeringstejp innan och såga "i tejpen" så fläker inte lacken upp lika lätt. smile

Det är bara att mäta sej till hur uttagen ska vara, ofta ligger det med en mall eller måttuppgifter i färdiga satser där man måste såga. Iallafall gör det alltid det i satser för montering av dragkrok.

Annars får du väl "montera" systemet så tajt som det går och så rakt som möjligt och sen måla med tuschpennan vart kanterna ska vara, mäta så att det hamnar helt rakt, och sen såga bägge hålen likadana.

Har du ett uttag idag på bilen för orginalsystemet? Isåfall kan det ju vara en idé att göra en spegelvänd kopia på det hålet i andra änden av din spoiler. Fanns ingen bild bakifrån på din bild så jag kunde inte se tyvärr.

Lycka till smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
_Fredrik
29 december 2009 · 2 788 Inlägg

Sticksåg skall du absolut inte använda...risk för att plasten kan spricka, repor och andra tråkigheter. Om du har en Dremel (minislipmaskin) och kör med kapskivor borde det fungera utmärkt smile Du kan ju köra med något slipstift sedan för att försiktigt grada av kanter mm.

Hur du skall kunna såga ut rätt vet jag inte exakt faktiskt...får man med någon slags mall eller så?

Edit. Erick hann visst före tongue

Senast redigerat av _Fredrik (29 december 2009)

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Tobias_M
29 december 2009 · 77 Inlägg

Tack för svaren! Nej tyvärr har jag inget uttag i spoilern alls. Det systemet som sitter på nu så pekar ändröret neråt. riktigt lurigt det där med placeringen... Vad tror ni om att köpa något liknande detta?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =134099662

Då får jag ju runt hål garanterat. Men frågan är om det fläker upp?

Senast redigerat av Tobias_M (29 december 2009)

Meanstreaker
29 december 2009 · 119 Inlägg

Tänkte precis föreslå hålsåg. Komplettera med en dremel eller annat för att slipa ner och jämna till kanterna. Så hade jag gjort. Modifierade en framskärm till en motorcykel med bara en "Dremel" men det tar tid om det ska bli bra. Det var ABS-plast ca 2-3mm tjockt.

Tobias_M
29 december 2009 · 77 Inlägg

Ja min är väl knappt 1 cm. Jo en dremel bör man väl ha om man inte får perfekt placering på hålet direkt. Borret måste ju ta i något på ett hålsåg... tyvärr smile. Men när man sågar i plast och lack så bör man ha en sådan med väldigt små taggar väl? För att minska risken för att det fläker upp osv..?

Senast redigerat av Tobias_M (29 december 2009)

_Fredrik
29 december 2009 · 2 788 Inlägg

Tobias_M skrev:
Ja min är väl knappt 1 cm. Jo en dremel bör man väl ha om man inte får perfekt placering på hålet direkt. Borret måste ju ta i något på ett hålsåg... tyvärr smile. Men när man sågar i plast och lack så bör man ha en sådan med väldigt små taggar väl? För att minska risken för att det fläker upp osv..?

Är det inte bättre att du tar ett rör som är något större diameter på än slutrören, så ritar du av med en penna och sedan sågar/ kapar bort plasten istället? tongue Så kan man finslipa mm. tills det blir bra sedan, hålsåg känns som att man bara får "ett" försök tongue

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Tobias_M
29 december 2009 · 77 Inlägg

Jo de kanske är bättre... Men tar det inte en jävla tid o stå o slipa ner det då? Eller att ta ett hålborr som är lite mindre än slutröret... så slipar man resten, då får man ju ett runt hål iaf..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang