Holset hx35 eller hx40

GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

ToTTeN skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=22326

Garagets egna bmw e30 turbo facq

TACK SOM FAN FÖR TIPSET OM FAQ TRÅDEN. nu har jag bra uppfattning om hur det funkar.

Germax
28 december 2009 · 12 086 Inlägg

Vad det beträffar "ZF" lådan alla talar om så är jag expert i ämnet.

Kan börja med att tex 328/M3 lådan inte änns är samma som diesellådan.
Lådan som sitter i M3 5vxl sitter även i 328, 525 och 530 V8 och heter S5D 320Z (i vissa fall 310Z)
Diesellådan heter S5D 260Z och har en extremt högt växlad 1a på 5.09

Båda dessa lådor klarar extremt mkt effekt, och då menar jag vrid. Att diskutera hurvida lådor tål att misshandlas känns rätt meningslöst, isf kan man ju ta död på vilken låda som helst om man bara vill.
Jag kan hålla med om att Getrag 240/245 lådan inte håller för 400hk en helt livstid. Men 300 utan problem.
Jag kan även hålla med om att 400hk börjar bli dyrt även för en bmw, men motorerna håller med rätt grejjor, grejjor som inte kostar skjortan.

dannnej
28 december 2009 · 761 Inlägg

Menar du att  utväxlingen är samma på alla ZF förutom på diesellådan då?

Jag kan själv säga att den är helt underbar att köra med, växlarna bara klickar i, och det verkar hålla.
Använder den själv på min volvo, och för att jämföra så knäckte jag en M5 3,8 låda på halva laddtrycket mot vad jag kör nu.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

JapMax skrev:
Vad det beträffar "ZF" lådan alla talar om så är jag expert i ämnet.

Kan börja med att tex 328/M3 lådan inte änns är samma som diesellådan.
Lådan som sitter i M3 5vxl sitter även i 328, 525 och 530 V8 och heter S5D 320Z (i vissa fall 310Z)
Diesellådan heter S5D 260Z och har en extremt högt växlad 1a på 5.09

Båda dessa lådor klarar extremt mkt effekt, och då menar jag vrid. Att diskutera hurvida lådor tål att misshandlas känns rätt meningslöst, isf kan man ju ta död på vilken låda som helst om man bara vill.
Jag kan hålla med om att Getrag 240/245 lådan inte håller för 400hk en helt livstid. Men 300 utan problem.
Jag kan även hålla med om att 400hk börjar bli dyrt även för en bmw, men motorerna håller med rätt grejjor, grejjor som inte kostar skjortan.

är det Getrag 240/245 som sitter i e30 ?

GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

dannnej skrev:
Menar du att  utväxlingen är samma på alla ZF förutom på diesellådan då?

Jag kan själv säga att den är helt underbar att köra med, växlarna bara klickar i, och det verkar hålla.
Använder den själv på min volvo, och för att jämföra så knäckte jag en M5 3,8 låda på halva laddtrycket mot vad jag kör nu.

du kör med lådan som sitter i 328/m3 eller?

Germax
28 december 2009 · 12 086 Inlägg

dannnej skrev:
Menar du att  utväxlingen är samma på alla ZF förutom på diesellådan då?

Jag kan själv säga att den är helt underbar att köra med, växlarna bara klickar i, och det verkar hålla.
Använder den själv på min volvo, och för att jämföra så knäckte jag en M5 3,8 låda på halva laddtrycket mot vad jag kör nu.

Utväxlingen är samma på alla S5D 320Z.. närmare bestämt 4.20 2.49 1.67 1.23 1
Medans diesellådan S5D 260Z har 5.09 2.80 1.76 1.25 1

Getrag 280 som sitter i M5 är en kass låda, precis som du antyder.
För mig blir de jobbigt när folk säger "ZF lådan" då i princip alla lådor som sitter på Bmw efter 90 är ZF lådor.. Om din låda skulle ge upp o du inte vill ge dig in på en 6vxl så finns GS5-39DZ, sitter på 530d bland annat, ett riktigt as med 35mm axel och 110mm hardy cool De går relativ billigt, lite dyrare än 320z lådorna.
Annars är de ju S6S 420G lådan som gäller, men de är rätt dyra.

Senast redigerat av JapMax (28 december 2009)

Germax
28 december 2009 · 12 086 Inlägg

GB_ skrev:
är det Getrag 240/245 som sitter i e30 ?

Ja det gör de men får rätta mig själv. På 325 sitter Getrag 260. 240 och 245 sitter på mindre modeller.

GB_
29 december 2009 · 51 Inlägg

JapMax skrev:

GB_ skrev:
är det Getrag 240/245 som sitter i e30 ?

Ja det gör de men får rätta mig själv. På 325 sitter Getrag 260. 240 och 245 sitter på mindre modeller.

ok men är det en låda som pallar mycket ?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 december 2009 · 3 180 Inlägg

GB_ skrev:

JapMax skrev:

GB_ skrev:
är det Getrag 240/245 som sitter i e30 ?

Ja det gör de men får rätta mig själv. På 325 sitter Getrag 260. 240 och 245 sitter på mindre modeller.

ok men är det en låda som pallar mycket ?

det beror helt på hur du kör, polaren har runt 400 på bakhjulen, och lådan håller, men dom kan lika gärna rasa med original 170 häst om man inte kan växla. getrag 260n då.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
nosskirenibor
29 december 2009 · 287 Inlägg

Som flera säger så känns de som att drivlinan inte kommer så högt i prio då det håller för dom flesta.. kopplingen då förståss, busenkelt med 618 tryckplatta å 4pucks zinter..

tror det beror mycket på vad man ska ha bilen till, om man ska åka på klistrad stripp eller busa på gatan, så länge det spinner så är det lugnt.tongue själv har jag åkt hela sommarn utan ras, original 325 drivlina med ix viscodiff och grövre kardan, vilket inte behövs, låg på hyllan bara. 419hästar och 580nm på hjulen..

men då har jag bara åkt med 205 å 215 breda däck istället.. förstår att det är skillnad med dragdäck, då är det klart att det sprutar delar från drivlinan.lol har dock svinat med r-däck utan å kört sönder nått..

tanken var att jag skulle bygga om med zf låda och annan drivlina till den här vintern men eftersom det hållit hitils så blir det spännande å se hur länge det håller, kanske bara tur vad vet jag?! men jag är ialf impad av original grejjerna.. och en 260låda kostar ju knappt en 5hundring så det är ju bara å köpa på sig å byta om det rasar!wink

Mvh

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1
GB_
30 december 2009 · 51 Inlägg

nosskirenibor skrev:
Som flera säger så känns de som att drivlinan inte kommer så högt i prio då det håller för dom flesta.. kopplingen då förståss, busenkelt med 618 tryckplatta å 4pucks zinter..

tror det beror mycket på vad man ska ha bilen till, om man ska åka på klistrad stripp eller busa på gatan, så länge det spinner så är det lugnt.tongue själv har jag åkt hela sommarn utan ras, original 325 drivlina med ix viscodiff och grövre kardan, vilket inte behövs, låg på hyllan bara. 419hästar och 580nm på hjulen..

men då har jag bara åkt med 205 å 215 breda däck istället.. förstår att det är skillnad med dragdäck, då är det klart att det sprutar delar från drivlinan.lol har dock svinat med r-däck utan å kört sönder nått..

tanken var att jag skulle bygga om med zf låda och annan drivlina till den här vintern men eftersom det hållit hitils så blir det spännande å se hur länge det håller, kanske bara tur vad vet jag?! men jag är ialf impad av original grejjerna.. och en 260låda kostar ju knappt en 5hundring så det är ju bara å köpa på sig å byta om det rasar!wink

Mvh

klarar lådan 419hk och 580 nm så pallar den nog ca 300 hk. smile

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
30 december 2009 · 3 585 Inlägg

GB_ skrev:

nosskirenibor skrev:
Som flera säger så känns de som att drivlinan inte kommer så högt i prio då det håller för dom flesta.. kopplingen då förståss, busenkelt med 618 tryckplatta å 4pucks zinter..

tror det beror mycket på vad man ska ha bilen till, om man ska åka på klistrad stripp eller busa på gatan, så länge det spinner så är det lugnt.tongue själv har jag åkt hela sommarn utan ras, original 325 drivlina med ix viscodiff och grövre kardan, vilket inte behövs, låg på hyllan bara. 419hästar och 580nm på hjulen..

men då har jag bara åkt med 205 å 215 breda däck istället.. förstår att det är skillnad med dragdäck, då är det klart att det sprutar delar från drivlinan.lol har dock svinat med r-däck utan å kört sönder nått..

tanken var att jag skulle bygga om med zf låda och annan drivlina till den här vintern men eftersom det hållit hitils så blir det spännande å se hur länge det håller, kanske bara tur vad vet jag?! men jag är ialf impad av original grejjerna.. och en 260låda kostar ju knappt en 5hundring så det är ju bara å köpa på sig å byta om det rasar!wink

Mvh

klarar lådan 419hk och 580 nm så pallar den nog ca 300 hk. smile

Beror på väder vind luftfuktighet och chaffören. Vissa håller vissa inte.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
GB_
30 december 2009 · 51 Inlägg

ToTTeN skrev:

GB_ skrev:

nosskirenibor skrev:
Som flera säger så känns de som att drivlinan inte kommer så högt i prio då det håller för dom flesta.. kopplingen då förståss, busenkelt med 618 tryckplatta å 4pucks zinter..

tror det beror mycket på vad man ska ha bilen till, om man ska åka på klistrad stripp eller busa på gatan, så länge det spinner så är det lugnt.tongue själv har jag åkt hela sommarn utan ras, original 325 drivlina med ix viscodiff och grövre kardan, vilket inte behövs, låg på hyllan bara. 419hästar och 580nm på hjulen..

men då har jag bara åkt med 205 å 215 breda däck istället.. förstår att det är skillnad med dragdäck, då är det klart att det sprutar delar från drivlinan.lol har dock svinat med r-däck utan å kört sönder nått..

tanken var att jag skulle bygga om med zf låda och annan drivlina till den här vintern men eftersom det hållit hitils så blir det spännande å se hur länge det håller, kanske bara tur vad vet jag?! men jag är ialf impad av original grejjerna.. och en 260låda kostar ju knappt en 5hundring så det är ju bara å köpa på sig å byta om det rasar!wink

Mvh

klarar lådan 419hk och 580 nm så pallar den nog ca 300 hk. smile

Beror på väder vind luftfuktighet och chaffören. Vissa håller vissa inte.

om man kör som om man snott bilen och misshandlar växellådan så är det ju klart att det inte håller tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang