Motorproblem - S40

torpis Forummoderator
25 juni 2008 · 10 572 Inlägg

highway skrev:

torpis skrev:

Mekaren skrev:
de finns ju nått som heter lamda ett, 14,7kg luft till 1kg bränsle den stämmer inte om du inte nollar den. och stämmer inte den så pajjar nånting förr eller senare.

Vad är det du vill nolla för att uppnå nånting som sköts automatiskt?

LMM mäter ju luften just för att kunna ge rätt mängd soppa. I avgasröret sitter lambdasonden och mäter så det blev rätt.


I detta fallet kan det vara så att snorkeln som går mellan LMM och turbo är av, då komemr det in mer luft än LMM mätt upp och bilen går kass, man får felkod på att bilen går för magert.

tack smile tyckte väll att han va ute på fel bana...
gäller att man vet vad man säger på detta forum för man hjälper ju en hel del folk här...
folk gör ju som man säger om dom inte kan så mycket...

Allt handlar om att läsa en jäkla massa på forumen, lära känna folket. Lära sig om folk överlag blir glada över inlägg från en användare eller ej.  Lite lurigt när det finn 1000 olika åsikter :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
25 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Icebear skrev:
Tack för alla svar! smile

Tror man får börja med att kolla stiften, kontakter, kablar o dyl. och om den tar in tjyvluft nånstans.

Men för övrigt så är stift och kablar bytta för knappt ett år sen, så man tycker ju inte att det skulle kunna vara det heller, men jag får väl kolla stiften också iallafall och se hur dom ser ut.

Men som "Flubbe" skrev och tipsade om... Kan det vara spjällhuset som strular, vad tror ni?? Och isåfall, kan man kolla det på nåt sätt?

Tänkte på en annan sak, skulle det kunna vara Lambdasonden som spökar??


Kom gärna med mer tips och förslag om ni skulle komma på nåt bra! smile

Denna bil har ej tändkablar, iaf inte på samma sätt som äldre bilar.

spjällhus...  tja  främst TPS i så fall, är ju lätt att byta.

lambdasonden...  tror inte på det faktiskt.


kolla snorkeln och kolla läckor, det är gratis smile

bor du i södra sverige så kan jag ta en titt om du har vägarna förbi.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Icebear
27 juni 2008 · 235 Inlägg

Kollade stiften idag och dom såg lite svarta och sotiga ut, så det blir nog nya stift kanske. Men sen när jag startade bilen efter jag kollat stiften m.m, så blev den sådär knäpp igen, den gick upp i varv och sen la den av.. Gjorde en felsökning igen och fick då fram två felkoder, dels den som det har varit hela tiden, att laddtrycksgivaren ger för låg signal, men sen kom det även en felkod som inte varit förrut, kommer inte ihåg exakt va det var. Har för mig att det stod: "Cylinder vertical miss wire" eller nåt. Raderade tyvärr felkoden innan jag skrev upp den, så jag är inte helt säker, men det var nåt med "miss wire" iallafall, gjorde en sökning igen efter det men då kom det inte fram nåt...

Nån som vet vad det betyder?

Senast redigerat av Icebear (27 juni 2008)

torpis Forummoderator
27 juni 2008 · 10 572 Inlägg

missfire...


titta på snorkeln mellan LMM och turbo...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Icebear
28 juni 2008 · 235 Inlägg

torpis skrev:
missfire...


titta på snorkeln mellan LMM och turbo...

ok, vad ska jag titta efter där då? har kollat lite men jag har inte sett nåt konstigt där...

torpis Forummoderator
28 juni 2008 · 10 572 Inlägg

kolla så den är hel läcker det där går bilen skit precis som du beskriver

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
28 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Du bör nog lämna in bilen tror jag.  under tändsiften finns närmast kolvarna och inga kontakter.

Låter lite lustigt när du säger att du fixat massa och undrar om det ver det som är felet...   alltså provkör du inte bilen efter du ändrat nått?

Som sagt jag slår gärna ett öga på bilen, annars lämna in den på Volvo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Icebear
28 juni 2008 · 235 Inlägg

torpis skrev:
Du bör nog lämna in bilen tror jag.  under tändsiften finns närmast kolvarna och inga kontakter.

Låter lite lustigt när du säger att du fixat massa och undrar om det ver det som är felet...   alltså provkör du inte bilen efter du ändrat nått?

Som sagt jag slår gärna ett öga på bilen, annars lämna in den på Volvo.

kan du läsa vad jag skriver så är det inga problem, jag sa INTE att dom sitter under tändstiften, utan det är en plastkåpa nedanför den kåpan där tändstiften sitter och under den kåpan sitter dom där kontakterna och inget annat!!!!!!

Och det är klart att jag provkör bilen efter jag gjort nåt... Men som sagt lär dig läsa så kanske då förstår bättre vad man menar!!!!!!

torpis Forummoderator
28 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Nu försvann dessutom inlägget inte lätt då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Thiger_84
28 juni 2008 · 509 Inlägg

Är bilen helförsäkrad?? Smäll den å köp en ny vetja wink

Icebear
28 juni 2008 · 235 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Är bilen helförsäkrad?? Smäll den å köp en ny vetja wink

Haha... jo den är helförsäkrad.. visst är man sugen ibland, men samtidigt är man ju jäkligt nöjd med den ändå, när den går som den ska.. smile

haggen90
31 december 2009 · 496 Inlägg

torpis skrev:
provtryck rån turbon och fram och lyssna om det läcker...   kroka av trycköret bak vid turbon och blås med tryckluft.  du hör läckor direkt

titta även efte läckor på snorkeln som går från luftburken ner till tubon, går den av så hackar bilen och går allmänt illa

Lånar här lite smile..


Ska jag alltså trycka in blåsa in med tryckluft, och jag ska höra det då.  Kan du visa någon bild på tryckröret hur det ser ut?mvh Jocke

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
torpis Forummoderator
31 december 2009 · 10 572 Inlägg

haggen90 skrev:

torpis skrev:
provtryck rån turbon och fram och lyssna om det läcker...   kroka av trycköret bak vid turbon och blås med tryckluft.  du hör läckor direkt

titta även efte läckor på snorkeln som går från luftburken ner till tubon, går den av så hackar bilen och går allmänt illa

Lånar här lite smile..


Ska jag alltså trycka in blåsa in med tryckluft, och jag ska höra det då.  Kan du visa någon bild på tryckröret hur det ser ut?mvh Jocke

Du bör nog lämna in bilen eller leta upp en kompis som har lite koll på bilar. Det är lätt att det blir fel om man är osäker, bättre ta det säkra för det osäkra i så fall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang