4690
Sök

Vad kostar det att skicka ett paket från Florida till Sverige?

Icke gående Hellaflush wannabe
287 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
Nån som vet vad det kan kosta att skicka ett paket med 4st sidokjolar till min bil från Florida till Sverige? Ska skickas från privatperson till privatperson, värdet är cirka 10.000:- så försäkring vill jag ha och jag har ingen brådska.

Uppskattad storlek på paketet 30x30x200cm och vikt på 10-12kg.

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 januari 2010
Det bästa sättet är att kontakta fraktbolag.
Vi kan gissa här men ingen kan svara definitivt. Hittar du plats i en container när nån tar hem en bil eller liknande till sverige kan du få det för en symbolisk summa, medan det kan sticka iväg om du tar "fel" bolag.

Räknar du sen på priset får du inte glömma övriga införselavgifter, annars kan det komma ett hårt slag när tullen ringer...

12 086 Inlägg
2 januari 2010
Jag räknade åt dig på UPS.com, jag vart förvånad över priset så något kan ha blivit fel. Men jag räknade på 26 lb 80x12x12tum, från florida 32801 till motala sverige. För garanterad 3dagars leverans kostade de 634kr.
För ospecifierad leverans 510kr

Inklusive försäkring (10000kr) och varudeklarering.
Tull på 4% och moms 25% på värdet tillkommer.
Senast redigerat av JapMax (2 januari 2010)

287 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
sirmiro skrev:
Det bästa sättet är att kontakta fraktbolag.
Vi kan gissa här men ingen kan svara definitivt. Hittar du plats i en container när nån tar hem en bil eller liknande till sverige kan du få det för en symbolisk summa, medan det kan sticka iväg om du tar "fel" bolag.

Räknar du sen på priset får du inte glömma övriga införselavgifter, annars kan det komma ett hårt slag när tullen ringer...

Jag vill inte absolut inte att nån sitter och gissar fram ett pris, det kan jag göra själv. Jag orkar inte sitta och ring runt till 10 olika frakt bolag som garanterat inte kan räkna ut ett exakt pris på vad det kommer kosta.

JapMax skrev:
Jag räknade åt dig på UPS.com, jag vart förvånad över priset så något kan ha blivit fel. Men jag räknade på 26 lb 80x12x12tum, från florida 32801 till motala sverige. För garanterad 3dagars leverans kostade de 634kr.
För ospecifierad leverans 510kr

Inklusive försäkring (10000kr) och varudeklarering.
Tull på 4% och moms 25% på värdet tillkommer.

Hehe typ dom siffrorna fick ja också fram men tycker det låter lite väl billigt, eller? Tullavgift vet jag men moms behöver man väl inte betala om grejerna är beggade? wink

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 januari 2010
Carlee82 skrev:
Tullavgift vet jag men moms behöver man väl inte betala om grejerna är beggade? wink

Moms och tull på allt som passerar svenska gränsen. hmm

287 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
sirmiro skrev:
Carlee82 skrev:
Tullavgift vet jag men moms behöver man väl inte betala om grejerna är beggade? wink

Så om du köper säg en munkjacka på Stadium här i Sverige för 1200:- Så åker du i väg till Thailand knallar in på ett DHL kontor och skickar hem samma munkjacka till min egen adress i Sverige så måste jag alltså betala moms på den en gång till?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 januari 2010
Carlee82 skrev:
sirmiro skrev:
Carlee82 skrev:

Så om du köper säg en munkjacka på Stadium här i Sverige för 1200:- Så åker du i väg till Thailand knallar in på ett DHL kontor och skickar hem samma munkjacka till min egen adress i Sverige så måste jag alltså betala moms på den en gång till?

Jupp. Om du inte kan bevisa att den kommer från Sverige.
(Eller att tullen missar ditt paket.)

287 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
sirmiro skrev:
Carlee82 skrev:
sirmiro skrev:

Låter konstigt, för det jag beskrev ovan har jag nämligen gjort själv. Skickade en massa kläder, DVD filmer och annat små kraffs och det var aldrig nått snack om att jag skulle betala nån moms eller nått. Men skit samma jag ringer tullen på måndag och frågar om dom har nått tips på hur man kan smita undan så mycke skatt som möjligt big_smile

EDIT: ...två av mina reskompisar skickade hem paket hem till sig samtidigt och dom behövde inte heller betala nån moms. Så att tullen skulle ha "missat" alla våra paket låter ju inte så troligt...
Senast redigerat av Carlee82 (2 januari 2010)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 januari 2010
Carlee82 skrev:
sirmiro skrev:
Carlee82 skrev:

Låter konstigt, för det jag beskrev ovan har jag nämligen gjort själv. Skickade en massa kläder, DVD filmer och annat små kraffs och det var aldrig nått snack om att jag skulle betala nån moms eller nått. Men skit samma jag ringer tullen på måndag och frågar om dom har nått tips på hur man kan smita undan så mycke skatt som möjligt big_smile

EDIT: ...två av mina reskompisar skickade hem paket hem till sig samtidigt och dom behövde inte heller betala nån moms. Så att tullen skulle ha "missat" alla våra paket låter ju inte så troligt...

Om vi ser hur mycket paket som passerar gränsen varje dag så kan de inte kolla alla. Finns folk som fått in bildelar för 30k+ utan att tullen tagit det, men även de som beställt ett usbminne för 20kr som har fått betala en 5a innan de fått hem det.

Sjukt - japp. Men så reglerna ser ut. Har man tur slinker det igenom...

712 Inlägg
2 januari 2010
Är det från en privatperson är ju risken mycket mindre att du åker på tull iaf..

Sök