Få ut ca 200hk genom turbo konventering!?

icklas
16 november 2007 · 539 Inlägg

Må hända att det kommer massor av sådana trådar på forumet.. dom tar lixom aldrig slut:)

Jag ska konventera min 740 å vill ha ut ca 200hk på driven..

Det som är på bilen nu är 531topp och vx3kam.. motorn är en b230f

har hört att 531 toppen har lägre komp mot orginal va nu den toppen heter?..
hur mycket lägre komp blir det och ungeför vilket komp förhållande ska man ligga på?

vad ska jag sattsa på för delar för att få ca 200hk?

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
twin_cam Smålänning
16 november 2007 · 7 877 Inlägg

Du vet redan att det är smidigare att byta motor va? BRA, för det är mycket tråkigare.

Enklast bör bli att ta grenrör, spridare, rail m.m från en turbo-740.
Ska du köra eftermarknadssprut som typ vems eller haltech så räcker det med att byta spridare. Original kan ju faktiskt räcka dock, vet inte hur volvo dimensionerar.
Kan ju köra original spridare också och koppla in extra spridare vid ladd, eller kallstarten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
icklas
16 november 2007 · 539 Inlägg

japps, men tycker det är lite roligare å skapa sj:)...

tänkte inte kö med nått eftermarknadssprut för jag har inte allt för mycket kulor..

som jag hade tänkt det var att ta orginal 740 turbo och grenrör, byta spridare, komp sänka med dubbla packningar?.. om jag inte minns fel så har jag 2.2lh å vad jag hört så ska det bara vara att lugga i turbo boxarna så ska det funka?..

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
torpis Forummoderator
17 november 2007 · 10 572 Inlägg

nya vevstakar, E85, spridare, progresiv BTR och bredbandslambda, sen är det bara att skruva laddtryck.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
vw_performance Greve
17 november 2007 · 1 058 Inlägg

torpis skrev:
nya vevstakar, E85, spridare, progresiv BTR och bredbandslambda, sen är det bara att skruva laddtryck.

Precis!!!! gjorde precis detta på en 740 glt 16V, och den går som fan! 8.4 på 201 meter, med bonntrim för under 3000;P

edit, men om du snålar och inte byter stakar till t.ex. ft-stakar så kommer inte motorn hålla med 200hästar, inte länge iaf. och var inte för hetsig på laddtrycket, du bör lägga dig på ca 0.6-0.7Bar, vi körde 0.5-0.6 på GLTn, och då hade vi Lambda 1.1 vid 5000 och uppåt... mao lite snålt. så inte för mkt laddtryck och inte varvstoppet hela tiden! för då blir det ras.

Senast redigerat av vw_performance (17 november 2007)

PoLoud =D
Germax
17 november 2007 · 12 086 Inlägg

Du behöver inte kompsänka 740. Jag vet inte vad 531 har för komp men 530 toppen ligger väl på 9:1? Och de räcker gått till 200hk. Jag skulle inte bytt stakar, snacka om merjobb. Jag skulle laddat på lite lagom o kört tills de rasar, sen är de bara o köpa en ny b23 för 500kr tongue

vw_performance Greve
17 november 2007 · 1 058 Inlägg

JapMax skrev:
Du behöver inte kompsänka 740. Jag vet inte vad 531 har för komp men 530 toppen ligger väl på 9:1? Och de räcker gått till 200hk. Jag skulle inte bytt stakar, snacka om merjobb. Jag skulle laddat på lite lagom o kört tills de rasar, sen är de bara o köpa en ny b23 för 500kr tongue

precis, tills det rasar ja.. sen är kompet lite väl högt när man inte ändrar tändkurvan. sen har du inte ens rätt modellbeteckning på motorn, den heter faktiskt b230, en helt annan motor. angående vevstakar, har du sett en stake gå rakt genom blocket nån gång?? det händer nämligen med orginal effekt om man plågar lite.. du rekomenderar killen att köra tills det rasar, vilket jag inte tror är tanken bakom detta projektet.

PoLoud =D
terazzi
17 november 2007 ·

Ursäkta att jag frågar nu..
Har en kompis som har en 240 och ska sätta i en 740 glt motor och sen turbomata?

Vad behövs?
Har ju sett lite som ni andra sagt, men lite mer hjälp skulle uppskattas smile
Då jag ska hjälpa han med detta så ;D
Om det hjälper så är GLT 740 motorn orginal..

Senast redigerat av terazzi (17 november 2007)

vw_performance Greve
17 november 2007 · 1 058 Inlägg

terazzi skrev:
Ursäkta att jag frågar nu..
Har en kompis som har en 240 och ska sätta i en 740 glt motor och sen turbomata?

Vad behövs?
Har ju sett lite som ni andra sagt, men lite mer hjälp skulle uppskattas smile
Då jag ska hjälpa han med detta så ;D
Om det hjälper så är GLT 740 motorn orginal..

är det en 16V eller 8V?? årsmodell på motorn, för det finns vissa väsentliga skillnader, vevstakarna är starkare i nyare än 89 (tror jag det var?? )

PoLoud =D
terazzi
17 november 2007 ·

vw_performance skrev:

terazzi skrev:
Ursäkta att jag frågar nu..
Har en kompis som har en 240 och ska sätta i en 740 glt motor och sen turbomata?

Vad behövs?
Har ju sett lite som ni andra sagt, men lite mer hjälp skulle uppskattas smile
Då jag ska hjälpa han med detta så ;D
Om det hjälper så är GLT 740 motorn orginal..

är det en 16V eller 8V?? årsmodell på motorn, för det finns vissa väsentliga skillnader, vevstakarna är starkare i nyare än 89 (tror jag det var?? )

det kommer bli 16v,årsmodell inte en aning.. men runt 90a skulle jag tippa på tongue lite osäkert iofs men..

vw_performance Greve
17 november 2007 · 1 058 Inlägg

terazzi skrev:

vw_performance skrev:

terazzi skrev:
Ursäkta att jag frågar nu..
Har en kompis som har en 240 och ska sätta i en 740 glt motor och sen turbomata?

Vad behövs?
Har ju sett lite som ni andra sagt, men lite mer hjälp skulle uppskattas smile
Då jag ska hjälpa han med detta så ;D
Om det hjälper så är GLT 740 motorn orginal..

är det en 16V eller 8V?? årsmodell på motorn, för det finns vissa väsentliga skillnader, vevstakarna är starkare i nyare än 89 (tror jag det var?? )

det kommer bli 16v,årsmodell inte en aning.. men runt 90a skulle jag tippa på tongue lite osäkert iofs men..

men är det 16V från början och årsmodell är viktigt att det blir rätt från början, den ena har super klena stakar och den nyare har normalklena stakar, som brukar vara dags attbyta runt 300hk, gärna en liten bit innan..

PoLoud =D
Tiurinen
18 november 2007 · 385 Inlägg

531 toppen har INTE mindre komp, den bättre på alla vis, Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stor innerradie.
Avgaskannaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages) mer centrerande tändstift hål, och har ventilsäten 46-38 mm. men det sitter 44 - 35 mm på orginal. större förbränningsrum. mer volym orginal.

Jag ligger på ca 12:0 på komförhållande i min rallycross bil. så du kan nog ligga på lätt 11:5 utan att det ska rasa ! 200 HK är inte svårt att ta ur i en 2,3 liters maskin !

Senast redigerat av Tiurinen (18 november 2007)

Nissan skyline R33 Gts-t "RB30DET" (1995)
Alle86 YEAH!!!
3 januari 2010 · 559 Inlägg

större förbränningsrum = lägre komp

V o L v o
Rille0
3 januari 2010 · 2 021 Inlägg

Alle86 skrev:
större förbränningsrum = lägre komp

Grattis fåntratt, du har nyss skrivit nått totalt ointressant i en över 2år gammal tråd

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang