Generator fel, laddar perfekt utan D+ va kan va felet?

Volvo_GL
4 januari 2010 · 223 Inlägg

Tja

Min generator laddar bra när jag drar bort kabeln som går till D+. Den kabeln som  går till d+ skall ju vara plus matad från tädning till lampa sedan till generator å när jag mätte där så fick jag 12 volt. men så fort jag sätter tillbaka den så slutar generatorn ladda å kontrollampor börjar lysa ganska startk men inte hellt fullt starkt ljus. ny bytt ladningsrelä+kol.

bilen är en volvo 240i med en 65amp generator.


Tacksam för snabba svar behöver bilen hmm

Mvh Fredrik

summitracing.com
hellrejjser Bingolotto elller !
4 januari 2010 · 79 Inlägg

D+ skickar ut 12 volt när generatorn laddar och släcker laddlampan som då får plus på bägge stift..
Laddar inte generatorn så blir D+ som jord och tänder alltså laddlampan..

Om du kopplar en lös 3 eller 5 watts lampa till D+, och sätter andra lampkabeln på plus på batteriet.... Vad händer då ??? Så du kan utesluta fel på kabeln in i bilen...

Drar du bort kabeln från D+ ... Laddar den alltså runt 13.8 volt menar du i ditt röriga inlägg ????? tongue

Volvo_GL
4 januari 2010 · 223 Inlägg

jag gjorde så att jag drog bort kabeln t d+ sen tog jag en direktkabel från plusen på batterie å sen sätte den på generatorn då börja generatorn lada mellan 13.4-14.2v beroende på varv . men har inte tästat med någon lampa.. ursäkte men hade brottom när jag skrev;)

summitracing.com
hellrejjser Bingolotto elller !
4 januari 2010 · 79 Inlägg

Så du la alltså direkt plus från batteriet på D+   ??? Utan nån lampa emellan... ???
Vet faktiskt inte vad som händer om man lägger direktplus på där.... för D+ ska ju magnetisera fältlindningen med hjälp av laddlampan i serie som sen styrs av laddregulatorn bla bla nånting ju...

Men prova lägg lampa emellan... Inte starkare än 5 watt nu för då kan man bränna nån lindning i generatorn eller laddregulatorn om man har otur....

Volvo_GL
4 januari 2010 · 223 Inlägg

Lämnar in generatorn imorn så får de ta den i provbänk. Men tack för hjälpen smile

summitracing.com
snurbo_diesel Egen företagare
4 januari 2010 · 864 Inlägg

D+ ska inte vara från tändning och sen till lampa, den ska vara direkt till lampan, sätter du kabel från + på batteriet till D+ så går allt bakvägen och kan bli kortis.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang