745an drar överdrivet mycke bensin!?

-Brink-
14 december 2009 · 378 Inlägg

Har problemet att 745an drar överdrivet mycke bensin. Kommer ungefär 9 mil på 20 liter. Vad kan detta bero på? Den går hur bra som helst. Hostar inte. Startar alltid. Men baktänder extremt mycke. Vet inte mer vad jag ska skriva. Kan någon hjälpa mig med detta snabbt?

Kollade även avgasvärden i skolan. Lamdan låg på ca. 1,5. (Mager blandning).

Bilen är då en Vovlo 745 GL -90. Med B230f LH 2.4. Gått 38000mil.

Tacksam för snabba svar=)

Senast redigerat av -Brink- (14 december 2009)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 december 2009 · 3 180 Inlägg

-90, då kan du läsa felkoder, läs ut dom och skriv upp vilka du fick, finns en lista i den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
meatos
14 december 2009 · 424 Inlägg

kolla luftmassemätaren

-Pade-
14 december 2009 · 56 Inlägg

meatos skrev:
kolla luftmassemätaren

Men den går ju som en klocka. Förutom när den är kall, då går den bara på 3 cylindrar.
Felkoder har jag kollat. Och har fått 3-1-1 (hastighetsmätarsignal saknas)

Audi A4 1,8T "Paddan" (1997)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 december 2009 · 3 180 Inlägg

-Pade- skrev:

meatos skrev:
kolla luftmassemätaren

Men den går ju som en klocka. Förutom när den är kall, då går den bara på 3 cylindrar.
Felkoder har jag kollat. Och har fått 3-1-1 (hastighetsmätarsignal saknas)

går den på tre och har lambda på 1,5 tycker inte jag att den går som en klocka...
läckor i avgassystemet? kontrollera insugspackningen och ALLA slangar vid insuget.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
-Pade-
14 december 2009 · 56 Inlägg

NITROUS skrev:

-Pade- skrev:

meatos skrev:
kolla luftmassemätaren

Men den går ju som en klocka. Förutom när den är kall, då går den bara på 3 cylindrar.
Felkoder har jag kollat. Och har fått 3-1-1 (hastighetsmätarsignal saknas)

går den på tre och har lambda på 1,5 tycker inte jag att den går som en klocka...
läckor i avgassystemet? kontrollera insugspackningen och ALLA slangar vid insuget.

Bara när den är kall, som jag skrev innan. Men jaha, inga andra förslag?

Audi A4 1,8T "Paddan" (1997)
-Pade-
14 december 2009 · 56 Inlägg

Glömde att jag va inne på min polares användare. Men det är jag -Brink- som skriver.

Audi A4 1,8T "Paddan" (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
14 december 2009 · 5 398 Inlägg

kolla så den inte läcker bensin från retur slangen bak vid tank armaturen
har haft det felet på ett par bilar nu å då drar den bra med soppa
det räcker med ett litet hål för att det ska dra massa soppa

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
tufarti
14 december 2009 · 4 Inlägg

ja eller tempgivaren till insprutet kan ge liknande problem

BMW m5 (1989)
Retepoj
14 december 2009 · 664 Inlägg

Går ju att ställa ner förbrukningen? Drog den så mycket när du köpte den eller, eller har det plötsligt börjat? Följ bränsleledningarna, osv osv.

-Brink-
15 december 2009 · 378 Inlägg

Retepoj skrev:
Går ju att ställa ner förbrukningen? Drog den så mycket när du köpte den eller, eller har det plötsligt börjat? Följ bränsleledningarna, osv osv.

Har bara haft den i ca. 2 månader. Men ja, den har vatt så hela tiden. Förra ägaren sa att lambda lampan hade lyst ett tag, sen slocknat igen.
Har även kollat så att lamban reglerar. Och de gör den, så den funkar.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
15 december 2009 · 3 180 Inlägg

har du kollat om den drar tjuvluft som jag sa? går den på tre och smäller och har sig så lär den gå snålt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
-Brink-
16 december 2009 · 378 Inlägg

NITROUS skrev:
har du kollat om den drar tjuvluft som jag sa? går den på tre och smäller och har sig så lär den gå snålt.

Ska kolla de imorgon. Den går bara på 3 i typ 1min när den är kall. Men baktänder gör den hela tiden. Och snålt går den inte=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
-Brink-
16 december 2009 · 378 Inlägg

Får felkoden 3-1-1 (hastighetsmätarsignal saknas) hela tiden. Men hastighetsmätaren funkar ju. Eller det är inte det?
Provade även att byta bränsletrycksregulator idag. Se om det gör nån skillnad kanske.

Felsökandet fortsätter=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
855gl
26 december 2009 · 59 Inlägg

Har samma problem, avgassmällar från 4 till 5 växel om jag ska köra om oftast. puttrar på 3 när den är kall!  Kollat felkoder och allt är okej.

-Brink-
5 januari 2010 · 378 Inlägg

855gl skrev:
Har samma problem, avgassmällar från 4 till 5 växel om jag ska köra om oftast. puttrar på 3 när den är kall!  Kollat felkoder och allt är okej.

Kvittar vilken växel jag ska växla till. Baktänder väldigt mycke när man motorbromsar. Alltså precis när man släpper upp kopplingen. Och håller man på och snaffsar på gasen när man motorbromsar så kan man få till några riktiga smällar. De ska väll inte va så här?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
volvo740glt16v
5 januari 2010 · 151 Inlägg

-Pade- skrev:

meatos skrev:
kolla luftmassemätaren

Men den går ju som en klocka. Förutom när den är kall, då går den bara på 3 cylindrar.
Felkoder har jag kollat. Och har fått 3-1-1 (hastighetsmätarsignal saknas)

Går den på tre cylindrar då den är kall e det kallstartsgivaren. De var de på min smile

Volvo 740 16v Turbo "601hk-760nm" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang