2835
Sök

Lådritning för 10" Coustic sub.

107 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Tjena. Jag behöver en lådritning för en 10" bas till bilen. Har nu en 44liters portad låda som är helt rektangulär och tar en jävla massa plats i skuffen.

Behöver nu en annan låda.

Vill gärna ha med vinklar om det ska vara med. Den får vara max 265mm hög. Vet att det kan bli svår men uppskattar all hjälp jag kan få.

7 Inlägg
7 januari 2010
vilken modell på bas e det? ht610 eller ht610V??

om du anger alla max mått så e de lite lättare å fixa det, bredd, höjd, djup, vinkel på ryggstöd,

vad för biltyp?

www.bilstereohornan.se
BilstereoHörnan, västmanlands äldsta bilstereoföretag.

107 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
HT610 modellen är det.

Hittade en gammal ritning som jag gjort för en 10:a för många är sen.

42*39/baksida
42*41/front
42*23/botten
42*12/topp

Kan detta vara något tro, och ska den vara portad eller sluten?

Finns det några standarder som man kan använda?

Det är en gammal Nissan Bluebird. Men har tänkt mig att den ska kunna användas i andra bilar när man väl byter. Kanske blir lite svårt.
Senast redigerat av Izzo (8 januari 2010)

21 761 Inlägg
8 januari 2010
Om de där måtten är yttermått och materialtjockleken är 19 mm, då blir innervolymen ca 18,3 liter. Ritningen bör rimligtvis vara till en sluten låda, det ser så ut när jag matar in basens parametrar och kikar hur en 18 liters låda verkar bli. Basen är dock mer lämplig för basreflex enligt parametrarna.

30 liter basreflex avstämd till 40-45 Hz borde fungera, portens diameter är jag dock lite fundersam på. Basen har inte så stort X-max och därför kan det möjligen fungera med 3" port, men lufthastigheten kan ändå bli i högsta laget om du spelar högt. Skarven mellan rör och trattar måste vara helt släta, annars kan det bli flåsljud.

Här är ett förslag på yttermått för ca 30 liter netto basreflex med 3" port som är 16 cm lång:

Höjd: 265 mm
Bredd: 750 mm
Djup övre: 200 mm
Djup nedre: 275 mm

Vinkeln blir ungefär 74 grader, dvs som i ritningen. Materialtjokleken är 19 mm. smile

107 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Bygger ihop den och kollar om ljudet blir bra. Du får en rescension på denna senare i februari.

Tackar ödmjukast för hjälpen.

Sök