6180
Sök

Är det en bränd signaljord som krabbar?

730 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
För att klarlägga först av allt vad det är för system jag har i bilen så kommer en komplett innehålls lista av bilen här:
Huvudenhet: Kenwood DPX503UY
Framsystem: Focal kit 165 v slim
Bakdörrarna: Focal koaxialer 165CA1
Baselement: Hertz ES200 (8") x4
Slutsteg till basarna: Mutant Ascension 1
Slutsteg till övriga element: Kenwood KAC-8404
Strömkabel mellan batteri och chassi (jord) 50mm2 som sedan är jordad i bärande balk i motorrummet
Strömkabel mellan batteri och sedan bak till fördelningsblocket 50mm2
Strömkabel mellan fördelningsblocket till vardera slutsteg är 25mm2 om jag inte minns fel.
Jordkabel till slutstegen är samma grovlek som strömkablen.

Problemet är ett svagt tjutande/surrande som påminner om generatorvin men det låter även om bilen är avstängd samt att det även hörs när man kör med bilen. Ljudet pendlar i frekvens till och från samt påverkas av hur basen slår. Remotesladden ligger i den högra tröskellådan medans strömkablen ligger i den vänstra. Dock la jag även högtalarsladdarna som går från 4-kanalssteget fram till isokablaget bakom huvudenheten i den högra tröskellådan, om det kan ha någon inverkan?
Jag har haft iväg huvudenheten på koll för bränd signaljord och hade en annan huvudenhet i bilen då, då var störningen svagare än vanligt. Men efter jag fick tillbaka min egna HU så var problemet ungefär det samma som tidigare. Kan det vara en bränd signaljord i 4-kanalssteget eller är det så att HU:n inte klarar av att driva 2 steg på samma remote så att man måste bygga om med ett relä i skuffen som blir matad med spänning från annat håll så remoten bara styr det relät??

Alla tips mottages.

Tack på förhand.

730 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Ingen som vet??

ljudfantast
1 372 Inlägg
7 januari 2010
Sjodahl skrev:
Dock la jag även högtalarsladdarna som går från 4-kanalssteget fram till isokablaget bakom huvudenheten i den högra tröskellådan, om det kan ha någon inverkan? Kan det vara en bränd signaljord i 4-kanalssteget eller är det så att HU:n inte klarar av att driva 2 steg på samma remote så att man måste bygga om med ett relä i skuffen som blir matad med spänning från annat håll så remoten bara styr det relät??

Alla tips mottages.

Tack på förhand.

1. Du menar lågnivån. Så länge lågnivån ligger så långt från strömmen som den kan så är den störningsfaktorn oftast lugn, Som jag förstår det drar du remote och signalkabeln/lågnivån i samma fack medan strömkabeln är i vänstra. Det är OK. Var drar du lågnivån för steget åt basarna?

2. Du kan driva fler steg än bara 2 på remoten från stereon. Det är en liten pluttkabel som endast används för att sätta på stegen. Den är inte boven.

Störningar uppkommer oftast av dessa faktorer.

* Signalkabeln/Lågnivåkabeln från din HU (2 rca kontakter i varsin ände) ligger för nära en strömförande kabel.
* Du har dålig jord i dina steg eller batteriet fram, det ska vara plåtrent och ordentligt pressade kablar.

I ditt fall skulle jag kolla över jordpunkter överallt och verkligen ta en funderare på hur du transporterar signal i bilen. Signal och ström ska vara så åtskilda som möjligt alltså.

2 665 Inlägg
7 januari 2010
Intressant ord du skriver. Är det någon form av dialekt, ordet "krabbar" ??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
7 januari 2010
Rickard-v skrev:
Intressant ord du skriver. Är det någon form av dialekt, ordet "krabbar" ??

Jag som bor i norra skåne använder det iaf ibland som en variant av "spökar","jävlas" osv.
eller bara "är felet" big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

730 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
michieff skrev:
Sjodahl skrev:
Dock la jag även högtalarsladdarna som går från 4-kanalssteget fram till isokablaget bakom huvudenheten i den högra tröskellådan, om det kan ha någon inverkan? Kan det vara en bränd signaljord i 4-kanalssteget eller är det så att HU:n inte klarar av att driva 2 steg på samma remote så att man måste bygga om med ett relä i skuffen som blir matad med spänning från annat håll så remoten bara styr det relät??

Alla tips mottages.

Tack på förhand.

1. Du menar lågnivån. Så länge lågnivån ligger så långt från strömmen som den kan så är den störningsfaktorn oftast lugn, Som jag förstår det drar du remote och signalkabeln/lågnivån i samma fack medan strömkabeln är i vänstra. Det är OK. Var drar du lågnivån för steget åt basarna?

2. Du kan driva fler steg än bara 2 på remoten från stereon. Det är en liten pluttkabel som endast används för att sätta på stegen. Den är inte boven.

Störningar uppkommer oftast av dessa faktorer.

* Signalkabeln/Lågnivåkabeln från din HU (2 rca kontakter i varsin ände) ligger för nära en strömförande kabel.
* Du har dålig jord i dina steg eller batteriet fram, det ska vara plåtrent och ordentligt pressade kablar.

I ditt fall skulle jag kolla över jordpunkter överallt och verkligen ta en funderare på hur du transporterar signal i bilen. Signal och ström ska vara så åtskilda som möjligt alltså.

1: Strömkablen ligger i den vänstra tröskellådan tillsammans med remoten. I den högra tröskellådan ligger både lågnivå samt högtalarsladdarna från 4-kanalssteget fram till stereon för att sedan kopplas på kablarna som går ut i dörrarna.

Samtliga jordpunkter är slipade metallrent samt fastsatta i chassit med rejäla rörkabelskor (M10 bultade) och sedan varmlödade för bästa kontakt både i motorrummet samt i skuffen.

Rickard, jag har fått höra att jag använder mig utav en hel del "skånska" ord utav skåningar nu när jag gör lumpen, även om jag är smålänning. Dock har jag alltid använt det ordet.
Senast redigerat av Sjodahl (8 januari 2010)

ljudfantast
1 372 Inlägg
8 januari 2010
alltså högtalarkablarna går till elementen i dörrarna från steget inget annat, lågnivån går till stereon från steget, säkert så du menar men du skriver det lite suddigt.

Om du stänger av stegen (alltså stänger av steron) surrar det fortfarande då i elementen?

730 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Kan hålla med om att det låter suddigt. Ska försöka förklara lite bättre en gång. har en lågnivå från stereon bak till 4-kanalssteget. Från 4-kanalssteget har jag sedan 4 st högtalarkablar (en till varje dörr) som går tillbaka sen till stereon för att bli påkopplad i isokablaget. Dvs kopplar på 4-kanalssteget på dom ordinarie högtalarkablarna där. Lite svårt att få ut ljudet i dörrarna om man inte kopplar högtalarkablarna till högtalarna. Vet att det hade varit bättre att dra ut dom direkt i dörrarna men det får bli ett senare tillfälle. Hoppas att det blev lite tydligare nu.

Om jag stänger av stereon så blir allt helt knäpptyst.

michieff skrev:
alltså högtalarkablarna går till elementen i dörrarna från steget inget annat, lågnivån går till stereon från steget, säkert så du menar men du skriver det lite suddigt.

Om du stänger av stegen (alltså stänger av steron) surrar det fortfarande då i elementen?

ljudfantast
1 372 Inlägg
8 januari 2010
Sjodahl skrev:
Från 4-kanalssteget har jag sedan 4 st högtalarkablar (en till varje dörr) som går tillbaka sen till stereon för att bli påkopplad i isokablaget. Dvs kopplar på 4-kanalssteget på dom ordinarie högtalarkablarna där. Lite svårt att få ut ljudet i dörrarna om man inte kopplar högtalarkablarna till högtalarna. Vet att det hade varit bättre att dra ut dom direkt i dörrarna men det får bli ett senare tillfälle. Hoppas att det blev lite tydligare nu.

Kan vara där problemet sitter. Jag har aldrig hört om någon som gjort som du gjort. Det är för mig att kasta allt vad bra signal heter i sjön. Du bör orka dra ut kablarna direkt i dörrarna så ska du se att allt blir bättre. Speciellt när du kör med 4 kanaler!

730 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Svårt att tro det är gainen då den är nervriden, men det kan heltklart vara värt att vrida ner ännu mer... Det är jävligt störande att höra det tjutandet när man inte vet var det kommer ifrån...

Swedenrockers skrev:
Så har jag gjort måååånga gånger, tillräckligt många för att kunna säga att det troligtvis inte beror på det. Samtidigt har jag ju varit med om så många konstiga fenomen att jag med säkerhet kan säga att man aldrig kan vara säker.

Du kan ju börja med att kolla hur mycket du har gainat stegen. Det finns ingen anledning att på t.ex en Pioneerstereo ha fullt mos i högtalarna vid volym 30 när skalan går till 62. Då är det bättre att sänka gainen och därmed undertrycka störningarna.
michieff skrev:
Kan vara där problemet sitter. Jag har aldrig hört om någon som gjort som du gjort. Det är för mig att kasta allt vad bra signal heter i sjön. Du bör orka dra ut kablarna direkt i dörrarna så ska du se att allt blir bättre. Speciellt när du kör med 4 kanaler!

Sök