Hjälp, kan inte varva upp bilen! Slang sugerihop sig! (Volvo 850 t5)

mattiass Rekondare
8 januari 2010 · 254 Inlägg

Nu för någon dag sen när jag skulle iväg med bilen var det ca 20- grader, den starta som vanligt men när jag skulle gasa så fick jag knappt upp den i 1500 varv.. Öppnade huven och såg att en slang var lixom ihop sugen (platt) som att det vore stopp någonstans.. Jag stog på parkenringen och gasade lite och det vart bättre och bättre sen gick det att varva som vanligt men det tog ett tag.

Samma sak hände någon dag senare så jag stog still och gasa tills det vart bra och sen körde jag bilen sen helt plötsligt när jag skulle köra iväg i en korsning så fick jag samma problem igen, som tur var så var jag nästan hemma! Vad kan det bero på? och hur ska jag åtgärda det?

Här ser ni en bild på vilken slang det är som sugs ihop!

http://thermos.imageshack.us/img20/8347/slangen1.jpg

Volvo XC70 (2001)
Expoze
8 januari 2010 · 2 024 Inlägg

Är det slangen mellan insug och intercooler? Skulle tro att du ditt luftfilter eller luftintag är blockerat av snö eller is. Kolla och gör rent.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
mattiass Rekondare
8 januari 2010 · 254 Inlägg

Expoze skrev:
Är det slangen mellan insug och intercooler? Skulle tro att du ditt luftfilter eller luftintag är blockerat av snö eller is. Kolla och gör rent.

Jag trodde det var luftfilter också så jag gjorde rent men efternågon dag igen så uppstod det. hmm

Volvo XC70 (2001)
Sandberg_racing
8 januari 2010 · 20 Inlägg

kolla luft intaget med

Marlboroman
8 januari 2010 · 8 234 Inlägg

Isklump i intercoolern eller för mjuk slang.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mattiass Rekondare
8 januari 2010 · 254 Inlägg

Marlboroman skrev:
Isklump i intercoolern eller för mjuk slang.

Okej så jag bör ha bilen i varmgarage en natt då? och kolla så glykolhalten är rätt?

Volvo XC70 (2001)
Marlboroman
8 januari 2010 · 8 234 Inlägg

mattiass skrev:

Marlboroman skrev:
Isklump i intercoolern eller för mjuk slang.

Okej så jag bör ha bilen i varmgarage en natt då? och kolla så glykolhalten är rätt?

Ja, det an väl va en bra ide + att det kan vara bra att kolla så att dräneringen i ic'n inte är igensatt. Glykolhalten har inget med detta att göra, men det är ju inte fel att kolla den när det är kallt ute

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mattiass Rekondare
9 januari 2010 · 254 Inlägg

Marlboroman skrev:

mattiass skrev:

Marlboroman skrev:
Isklump i intercoolern eller för mjuk slang.

Okej så jag bör ha bilen i varmgarage en natt då? och kolla så glykolhalten är rätt?

Ja, det an väl va en bra ide + att det kan vara bra att kolla så att dräneringen i ic'n inte är igensatt. Glykolhalten har inget med detta att göra, men det är ju inte fel att kolla den när det är kallt ute

Okej, tack för hjälpen. Då får jag ta och kika på det smile

Volvo XC70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang