11262
Sök

riktiga watt och skoj watt kontra säkrings storlek.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
jag har funderat en tid på om det är teoretiskt möjligt att få ut mer watt än vad slutsteget är upp säkrat för..
-Tänkte mest på att man kan få en ganska stor förstärknings faktor med transistorer.
(lite överkurs, darlington kopplade trissor)
Och förstärkningen ligger ju mellan första transistorn och sista,sen blir  det ju utgången till högtalaren och mellan trissorna och högtalaren så har man ju inte ngn säkring.

kan man eller kan man inte.

Diesel is the blood of satan.

10 287 Inlägg
18 september 2006
Du blandar ihop två helt olika begrepp. Branthet hos transistorer eller transistorkopplingar berättar bara hur hög förstärkning av en insignal du får. Men du måste ändock mata dessa transistorer med den effekt som går ut till högtalarna, oavsett hur hög förstärkning du har.

Jag svarade nyss i en annan tråd om säkringar gentemot max uteffekt, och ja, det går momentant att få ut mera effekt än vad säkringarna säger, men det är inte seriöst.

/Göran

jinxs skrev:
jag har funderat en tid på om det är teoretiskt möjligt att få ut mer watt än vad slutsteget är upp säkrat för..
-Tänkte mest på att man kan få en ganska stor förstärknings faktor med transistorer.
(lite överkurs, darlington kopplade trissor)
Och förstärkningen ligger ju mellan första transistorn och sista,sen blir  det ju utgången till högtalaren och mellan trissorna och högtalaren så har man ju inte ngn säkring.

kan man eller kan man inte.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök