Någon här som gör egen musik?

MST4
11 januari 2010 · 224 Inlägg

Noxxer skrev:
Av dom 3 så är Reason den mest kraftfulla synthizern av dom 3. Extremt mycket VST instrument.

Skulle inte kalla det VST. Reson har inget stöd för VST

Noxxer skrev:
Cubase är mest komplicerat men det låter mest profesionellt när man håller på.

Det kan jag inte riktigt hålla med om, det är personen bakom spakarna som gör soundet om det ska låta bra eller inte.

Noxxer skrev:
Fast Oavsett vad man använder så är det plugginsen som är nyckeln, VSTi

nja hemligheten är nog att ha ett stort musikintresse lyssna gärna på andra hur de gjort och testa olika saker och sen är det många många timmar framför datorn, VST pluggar är bara ett hjälpmedel för att få det att låta som man vill.

mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Engen HEAVY METAL
11 januari 2010 · 765 Inlägg

Körde pro tracker på amigan när jag va 12 nånting sedan fick jag PC och då vart de fast tracker och sedan Madtracker som jag kört med ända till 2000 tal.. använder Cubase nu mera vilket jag trivs riktigt bra med.. Soundforge används oxå flitigt med lite pluggar osv.,!!   Har provat Logic en del och det funkar oxå bra men jag gillar cubase bättre..

Senast redigerat av Engen (11 januari 2010)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 januari 2010 · 1 874 Inlägg

Android skrev:
Håller inte med för 2 ören...

Även om Cubase är riktigt duktigt på att hantera ljudklipp, så fixar det även MIDI extremt bra. Jag antar från ditt uttalande att du kanske inte har jobbat så mycket med MIDI i Cubase förr, men oavsett om man kör med hårdvarusynthar eller VST så fixar det alla tänkbara möjliga kontroller och effekter.

Men du kan inte jämställa Cubase med Soundforge! Cubase kanske inte är skrivet för att "göra musik i dator", men det är skrivet för att "göra musik", punkt. Soundforge är ett ljudredigeringsprogram. Bara för att Cubase klarar det lika bra så är det inte lika smalt som Soundforge.
Jag hävdar att alla program som är lite mer seriösa måste hantera audio och midi samtidigt utan problem, bl a Cubase och Ableton. Jag har aldrig kört Logic, men det skulle förvåna mig om man inte kan "göra musik på datorn" med det.

Som sagt, jag har gjort musik på datorn, både med hårdvaru- och mjukvarusynthar i 15 år, och större delen av tiden har jag kört Cubase, och du kan lita på att det inte bara går, Cubase gör det riktigt bra!

Jag har testat både Fruityloops och Reason, men jag förstår inte varför de skulle vara mer korrekta för att skapa musik på datorn framför Cubase.

Cubase fanboi /out wink

VST funkar förstås bra i Cubase. Det är gjort för att hantera det. Dock är standardutbudet ALDRIG bra i Cubase. Så att säga att "tanka Cubase och du kan göra bra musik" är fel. Att däremot säga; "Tanka Reason och du kan göra bra musik" är rätt - förutsatt att du nu kan programmet.

Dom flesta stora programmen klarar VST-pluggar förstås. Men det är långt ifrån optimalt. Ljudbiblioteken, mixningsmöjligheterna + ReWire i Reason vs Cubase/Logic/Sonar eller vad man nu kör, är helt jävla perfekt!

Jag fastnade aldrig för Cubase när jag körde det. Krångligt, strular mycket, dålig kompatibilitet med ljudkort o.s.v (tänker på drivers ihop med Vista, uppstår ofta latencyproblem o.s.v.). Kör alltid Pro Tools eller Logic numera. Nackdelen (om det nu kan kallas nackdel) med Pro Tools är ju att du måste ha ett M-audio-certifierat ljudkort. Men annars så.

Fruity Loops är jag lite "sådär" till. Men Reason ÄR bättre just av följande anledningar.

1. Ljudbiblioteken är från grunden helt äckligt bra!
2. Du kan kedjekoppla rack, effekter och allt hur fan du vill.
3. Du kan synka det med alla stora programmen; Cubase, Logic, Pro Tools, Sonar genom "ReWire"; dvs du sparar utrymme, du sparar processorhastighet, o.s.v o.s.v.
4. Reason har MASSOR som övriga program inte har som standard. T.ex; optimalt ljudbibliotek från grunden, vocoders, bra mastringsmöjligheter direkt i programmet o.s.v.

Kan säkert komma på mer... men ja... första dagen på jobbet i år... så ja... jag är totalt hjärndöd just nu!

Det är vad jag tycker. big_smile

Android
12 januari 2010 · 892 Inlägg

Hexenhammer skrev:
VST funkar förstås bra i Cubase. Det är gjort för att hantera det. Dock är standardutbudet ALDRIG bra i Cubase. Så att säga att "tanka Cubase och du kan göra bra musik" är fel. Att däremot säga; "Tanka Reason och du kan göra bra musik" är rätt - förutsatt att du nu kan programmet.

Du har helt rätt, MEN...! smile
Cubase är ju ett studio verktyg. Bara i sig själv så är Cubase lika intressant som ett datorchassi utan nått i. Du kan spela in ljud och använda general midi ljud, men vem fan gör det. smile
Om du nu sätter Cubase i sin rätta miljö, en studio med mjukvaru- och hårdvarusynthar, bra inspelningsapparatur osv, DÅ jäklar händer det grejjer, och är ett av de mest kraftfulla verktyg du kan använda!

Reason är absolut bra, men då det är väldigt begränsad möjlighet att utöka det (samt att det stöder inte midi sequencing va?), så ser jag det inte som ett studio verktyg. Om man sitter hemma och inte har något instrument eller nått, men bestämmer sig för att man vill göra lite musik, så är nog Reason/Fruityloops/Whatever bäst för man får mycket med programmet, men vill man ha något som klarar i stort sett ALLT, så väljer man nått mer avancerat program... smile

Hexenhammer skrev:
Jag fastnade aldrig för Cubase när jag körde det. Krångligt, strular mycket, dålig kompatibilitet med ljudkort o.s.v (tänker på drivers ihop med Vista, uppstår ofta latencyproblem o.s.v.). Kör alltid Pro Tools eller Logic numera. Nackdelen (om det nu kan kallas nackdel) med Pro Tools är ju att du måste ha ett M-audio-certifierat ljudkort. Men annars så.

Men! Åh! VISTA! lol
Min erfarenhet har varit det motsatta, har man ett kort med vettiga ASIO drivare så är det normalt inga problem. Klart det finns program som kan vara mer optimerade...men en hel del är ju faktiskt upp till de mjukvarusynthar man slänger omkring sig. smile


Nämen hur som helst, jag säger inte att Reason skulle vara dåligt, har en polare som kör Reason och han är GRYM! Vad jag reagerade på med din förra post, Hexen, var att du tyckte att Cubase inte var något "göra musik i datorn"-program, och det var jag tvungen att omdebattera. wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang