olagligt?

Muz Wallraff
7 juni 2006 · 319 Inlägg

Föräldrarna får betala EXTRA i försäkringen om någon under 24 ska få köra bilen!!! .

Merclone Leg. Spådam
7 juni 2006 · 816 Inlägg

Muz skrev:
Föräldrarna får betala EXTRA i försäkringen om någon under 24 ska få köra bilen!!! .

Ja, och egentligen ska man stå för bilen man äger själv, så hur stora är oddsen att de gör det...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Madhouse
7 juni 2006 · 1 079 Inlägg

Personligen så kan det tyckas att "äh jag skriver bilen på morsan så blir det billigare" inte är så farligt, men tänker man efter så är det för det första inte rättvist mot dom som gör rätt för sig som står för sin egen försäkring, för det andra så undgår du premien som du egentligen skulle betalt.

Problemen brukar inte vara sålänge du betalar men om du ska ha ut någon ersättning då får du troligtvis problem. De kan fråga grannar/kompisar/bekanta vem som brukat bilen även om du bott hemma fattar de minsta misstanke om skenförsäkring så utgår ingen ersättning. Har även hört att man kan åka på att betala "innestående skuld" som man inte betalt under den tid bilen varit i "din" ägo samt självrisken därefter för att försäkringen ska täcka men jag tror det är rätt så ovanligt nuförtiden.

Stå för dina egna fordon och låt andra slippa få höjda premier när ni krashar "morsans" bil/motorcykel/ferrari, finns exempel där ens farmor står som ägare på sportmotorcyklar och där den personen sparar 20 000:- i försäkring.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Volvo_Mannen Volvoskadad
7 juni 2006 · 6 017 Inlägg

ruhler skrev:
Personligen så kan det tyckas att "äh jag skriver bilen på morsan så blir det billigare" inte är så farligt, men tänker man efter så är det för det första inte rättvist mot dom som gör rätt för sig som står för sin egen försäkring, för det andra så undgår du premien som du egentligen skulle betalt.

Problemen brukar inte vara sålänge du betalar men om du ska ha ut någon ersättning då får du troligtvis problem. De kan fråga grannar/kompisar/bekanta vem som brukat bilen även om du bott hemma fattar de minsta misstanke om skenförsäkring så utgår ingen ersättning. Har även hört att man kan åka på att betala "innestående skuld" som man inte betalt under den tid bilen varit i "din" ägo samt självrisken därefter för att försäkringen ska täcka men jag tror det är rätt så ovanligt nuförtiden.

Stå för dina egna fordon och låt andra slippa få höjda premier när ni krashar "morsans" bil/motorcykel/ferrari, finns exempel där ens farmor står som ägare på sportmotorcyklar och där den personen sparar 20 000:- i försäkring.

men betalar du det extra som det kostar för mej?!

Jonas
StiFf Wankel
7 juni 2006 · 1 080 Inlägg

det är säkert olagligt, men hur ska dom kunna bevisa att det är just din bil?
min nya bil "ska hela familjen använda på cruisingar och sånt" hehehe

MDS Västerås
OverBoosted AUTOBAHNRASER
7 juni 2006 · 3 804 Inlägg

lalalalallalala


Bmw osv..
Zeraph
7 juni 2006 · 19 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
edit: alltså ja fattar inte.. vi  säger på skojj nu om jag är jätte rik pappa o vill köpa en bil till min son och BETALA allt va den nu kostar skatt,försäkring bensin mm är de olagligt då? sjukt land vi lever i så fall..

Han kan väll ställa in sitt bank konto så han skickar en klump summa pengar till dig varje månad, som du sedan betalar försäkring osv med.

volvo__mannen skrev:
men betalar du det extra som det kostar för mej?!

Varför köpa en bil som du inte har råd att ha skriven på dig?


Jag förstår inte vad som är så jobbigt att ha bilen skriven på sig själv.
Köpte en golf mk2 -92 för ca 1 vecka sedan, eftersom det är en perfekt bil för min ekonomi just nu.
Omkring 460kr i månaden för halvförsäkring tycker inte jag är så farligt dyrt med en "inkomst" på 3000kr månaden. Visst kan jag skriva bilen på farsan och tjäna några kroner, men det kan säkert ställa till med några problem om man skulle krocka eller något annat tokigt.

Senast redigerat av Zeraph (7 juni 2006)

Madhouse
7 juni 2006 · 1 079 Inlägg

volvo__mannen skrev:

ruhler skrev:
Personligen så kan det tyckas att "äh jag skriver bilen på morsan så blir det billigare" inte är så farligt, men tänker man efter så är det för det första inte rättvist mot dom som gör rätt för sig som står för sin egen försäkring, för det andra så undgår du premien som du egentligen skulle betalt.

Problemen brukar inte vara sålänge du betalar men om du ska ha ut någon ersättning då får du troligtvis problem. De kan fråga grannar/kompisar/bekanta vem som brukat bilen även om du bott hemma fattar de minsta misstanke om skenförsäkring så utgår ingen ersättning. Har även hört att man kan åka på att betala "innestående skuld" som man inte betalt under den tid bilen varit i "din" ägo samt självrisken därefter för att försäkringen ska täcka men jag tror det är rätt så ovanligt nuförtiden.

Stå för dina egna fordon och låt andra slippa få höjda premier när ni krashar "morsans" bil/motorcykel/ferrari, finns exempel där ens farmor står som ägare på sportmotorcyklar och där den personen sparar 20 000:- i försäkring.

men betalar du det extra som det kostar för mej?!

Troligt, jag har redan betalt mina försäkringar sen jag fått körkort jag vet hur det känns även om mina försäkringar nu ändå är dyra så gör inte din och andras skenförsäkringar premien bättre. Dessutom kan det löna sig rejält att jämföra försäkringsbolagen, Länsförsäkringar tycker jag har rätt ok premier.

Senast redigerat av ruhler (7 juni 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Fredrik.Gustavsson
7 juni 2006 · 2 123 Inlägg

Haha, synd om killen som skrev tråden när de flesta sitter och ljuger han rakt upp i ansiktet och säger att man inte får göra så.
Min pappa äger 2 bilar. En Kingcab och en a6.
Mor min kör A6:an varje dag och pappa kingcaben men han äger båda bilarna.
Så ni säger att mamma inte får köra bilen för det är pappas.
Han har ju betalt hela bilen, försäkring o.s.v.
Vilket skit snack det är om att man inte får ha bilen på sin förälder.
Tänk er för innan ni snackar, okej ?

Echelon
7 juni 2006 · 186 Inlägg

Klar du kan ha den skriven på din mor/far utan att det är olagligt!
Man fyller ju i hur många som kör bilen, hur många som är under 25 osv. Så varför skulle det vara olagligt?!!?!?! Det var ingen som undrade/klagade när jag blev påkörd på motorvägen i min gamla 900, den var försäkrad och skriven på min mor. Jag var brukaren av bilen, men det stod även med i försäkringen, och det kostade, hmm 50kr extra i månaden eller liknande..
Tyckte jag var billigt och bra, hade jag skrivit den på mig hade jag betalat 990kr i månaden
och på min mor 150kr månaden.. (trafikförsäkring)..

Vet dock inte hur det funkar om DU står skriven på bilen och din far/mor har försäkringen på sig dock.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
Zeraph
7 juni 2006 · 19 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Haha, synd om killen som skrev tråden när de flesta sitter och ljuger han rakt upp i ansiktet och säger att man inte får göra så.
Min pappa äger 2 bilar. En Kingcab och en a6.
Mor min kör A6:an varje dag och pappa kingcaben men han äger båda bilarna.
Så ni säger att mamma inte får köra bilen för det är pappas.
Han har ju betalt hela bilen, försäkring o.s.v.
Vilket skit snack det är om att man inte får ha bilen på sin förälder.
Tänk er för innan ni snackar, okej ?

Taget ifrån folksam.
http://img257.imageshack.us/img257/8589/folksam1yl.jpg
Sen beror det kanske på vad man har för försäkringsbolag.

Senast redigerat av Zeraph (7 juni 2006)

Phaetoon
7 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Haha, synd om killen som skrev tråden när de flesta sitter och ljuger han rakt upp i ansiktet och säger att man inte får göra så.
Min pappa äger 2 bilar. En Kingcab och en a6.
Mor min kör A6:an varje dag och pappa kingcaben men han äger båda bilarna.
Så ni säger att mamma inte får köra bilen för det är pappas.
Han har ju betalt hela bilen, försäkring o.s.v.
Vilket skit snack det är om att man inte får ha bilen på sin förälder.
Tänk er för innan ni snackar, okej ?

Det beror ju helt på försäkringsbolaget.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
M103
7 juni 2006 · 1 570 Inlägg

Låt morsan stå som ägare, du pröjsar henne och hon pröjsar försäkringen. Lätt!

civic Naturally Aspiranted
16 september 2006 · 543 Inlägg

Har man inte råd att ha bilen på sig själv behöver man inte ha bil heller.

Har kört skadefritt i 3 år å försäkringsgubben sa jag hade 75% bonus (är 19 år).
Det skiljde 28.000 kr mellan mej å en kompis i försäkring på hans Audi S4.

Visst är de sjukt att betala 40.000 i försäkring men då får man väl tänka lite innan man köper en sån bil?
Självklart står den på hans pappa....

jinxs 90mil+ på en tank.
16 september 2006 · 484 Inlägg

registrera bilen på morsan eller farsan.

Jag har haft alla mina bilar på mormor 75+ som aldrig har haft körkort,och har krockat 2ggr (jag som förare båda ggr)och hon har fått ut pengar på försäkringen.Försäkrings bolagen var skandia och folksam, jag skötte tom förhandlingen med bolagen båda ggr
Bilarna som hon har ägt är en mazda 323 gtx och en audi v8. Och jag kan ju säga att skillnaden VAR RUSKIG.

Om jag skulle ha ägt mazdan så skulle jag ha betalt 18K(år) i försäkring,men hon betalade bara ca:600:-(mån/hel) och på v8 så betalade hon ca:800:- (mån/hel) och om jag hade ägt v8 så skulle jag ha betalat över 1100:- iallafall.
En annan bil som morsan ägde,var en citroen bx gti för 200:- mån helförsäkrat mot mina 650:-

Så om du frågar mej så sälj bilen till morsan eller farsan och låt dom försäkra bilen,Sen att du lånar den spelar ingen roll.
Och om du krockar så kommer du aldrig få ngr pengar av bolaget,Det får han/hon som står på bilen din morsa elr farsa.

Jag har råd att stå på försäkringarna,Men jag ser det som en STOR onödig utgift som jag kan ha bra mycke roligare för..

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Stefan Varberg Supraman
16 september 2006 · 2 300 Inlägg

man gör som så att man kan försäkra den på en annant men man ska stå med som brukare av bilen.
Då är det ok att försäkra på sin förälder.
Självrisken stiger med 1000 kr och kanske premien lite men blir billigare.
Gjorde så tills för några år sedan.
har gått smärtfritt alla ggr även om man var med om något.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Volvo_Mannen Volvoskadad
16 september 2006 · 6 017 Inlägg

Zeraph skrev:

volvo__mannen skrev:
men betalar du det extra som det kostar för mej?!

Varför köpa en bil som du inte har råd att ha skriven på dig?.

1050kr i månaden är min inkomst!

Jonas
Alphasonic Piratpartiet
16 september 2006 · 339 Inlägg

visst hade jag kunnat betala försäkrningen själv... har inkomst på 2500 kr i månaden dom närmaste 5 åren... jag tänker verkligen inte sälja min bil... en kompis har letat en likadan.. finns inte många i sverige (har sett min och en till).. knappt det finns i tyskland heller... försäkringen går lös på 8k per år för min mor...
jag blev stoppad av polisen i vintras (med gmala bilen) och de frågade vem som ägde bilen.. svarade: "jag.. eller ja... min pappa äger den men det e jag som..." polisen: "rår för den?" jag: "jo" polisen: "jaja ok.. då var vi klara" dom brydde sig inte speciellt mycket

twin_cam Smålänning
18 september 2006 · 7 877 Inlägg

Men hos de flesta försäkringsbolag kan ju farsan försäkra bilen men skriva eller kryssa i nånstans att personer under 25 kommer att nyttja bilen. visseligen lite dyrare, men ändå billigare än att stå på den själv. typ 1500 på farsan 5000 på mig eller typ 2500 - 3000 om man gör som ovan. eller är jag helt ute och cyklar? I amerika, har jag hört, så börjar man med låg premie, gammal som ung, men får kraftigt höjd premie om man skulle orsaka en olycka. sen håller det på så tills man inte har råd att ha bil längre. det vore det bästa. fler som tycker som jag?

Senast redigerat av twin_cam (18 september 2006)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
18 september 2006 · 991 Inlägg

Jag har omegan stående på min far, polisen har stannat mig och frågat varför jag kör den när han står som ägare. jag svarade att eftersom jag fick låna pengar av pappa för att köpa den får jag inte stå på den försen lånet är betalt. så var det med den saken.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "Supercharged.se" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang