Blött på golvet vänster fram- och bak | Volvo 940

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 januari 2009 · 946 Inlägg

Hej!
Har märkt att det är ganska ordentligt blött på golvet vid pedalerna och vid "fötterna" på vänster passargerarsida. Det är ingen glykol i vattnet, ja jag har smakat (smile), dessutom försinner inte en droppe ur kylsystemet. Ej heller blött på kanten upp mot värmekranen, varför jag inte tror det har med en läckande sådan att göra. Blåste igår ur dräneringskanalerna från takluckan med tryckluft och luften går fint rakt igenom.

Nu har jag inte kört så mycket efter jag blåste ur dem, dessutom är det ju kallt så inget vatten rinner ju ner nu iaf, men tänkte om det finns andra "kända" orsaker till vatten på golvet?

Jag kan inte hitta några hål i golvet heller. Enda hålen är ju de där bultarna till sätena sitter, men de är täta. Bytte nämligen stolar häromsistens och kollade just det särskilt noga. Problemet med vattnet fanns också innan stolsbytet.

Nån som kan tänkas veta vart vattnet kan komma från?
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
wildboy_87_
8 januari 2009 · 1 062 Inlägg

hade det så på min förra 940

där läckte framrutan som ett såll när det regnade

samt att när man tvättade bilen så kom det in vatten mellan dörren och dörrlisten pga att den va redigt utsliten

mvh

Team Björkeryd
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 januari 2009 · 946 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
hade det så på min förra 940

där läckte framrutan som ett såll när det regnade

samt att när man tvättade bilen så kom det in vatten mellan dörren och dörrlisten pga att den va redigt utsliten

mvh

Aha, men läckte rann det inte på panelen också då när det läckte från rutan? Det där med listen ja... Vet att det är dålig på höger sida, men där läcker det inte juh... roll
Hehe! Jaja, bara att byta ut listerna runt om då till att börja med.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
franssonJr
8 januari 2009 · 214 Inlägg

prova kolla innanför dörrsidan så att plasten är kvar, har samma problem med min volvo 740, där är dörrsidan borta och plasten med, men alla lister på utsidan o så är nya, men ja antar att desamma kan hänt för dig, är bilen begagnad? eller har du haft av dörrsidan någon gång?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
wildboy_87_
8 januari 2009 · 1 062 Inlägg

asså ang rutan så syntes det vattenfläckar i taket sen så droppade det typ från backspegeln å ner mellan sätena men det var nog för att det kom in precis  i mitten på ovankant av rutan

den kan ju säkert läcka på andra ställen än det

mvh

Team Björkeryd
gRiLLiS945 Allt i allo
8 januari 2009 · 183 Inlägg

har ni kollat så de inte är fullt med skit upp under torped plåten ja hade en 740 de var så mycket löv där så ja tog bort den o plåste ur o tog dän fram skärmen för det låg en hel skog där o blåste rent kanalerna i tröskeln sen des har det int evart några problem men de kan ju vart just på min smile

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 januari 2009 · 946 Inlägg

Frasse1 skrev:
prova kolla innanför dörrsidan så att plasten är kvar, har samma problem med min volvo 740, där är dörrsidan borta och plasten med, men alla lister på utsidan o så är nya, men ja antar att desamma kan hänt för dig, är bilen begagnad? eller har du haft av dörrsidan någon gång?

Tack för tipset! Sitter det nån sorts plastfilm där inne då eller? Har haft bilen i ca 3,5 år och 7000 mil men problemet har jag haft i ca ett år.

MVH

EDIT: Nej, jag har aldrig haft bort någon av dörrsidorna

Senast redigerat av Dave_C70 (8 januari 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 januari 2009 · 946 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
asså ang rutan så syntes det vattenfläckar i taket sen så droppade det typ från backspegeln å ner mellan sätena men det var nog för att det kom in precis  i mitten på ovankant av rutan

den kan ju säkert läcka på andra ställen än det

mvh

Ja, det läcker lite därifrån ibland, men trodde det hade och göra med att dräneringen från takluckan var igensatt. Nu är den rensad iaf, får se när det blir milt om det hjälpte. smile Tack iaf!

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 januari 2009 · 946 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:
har ni kollat så de inte är fullt med skit upp under torped plåten ja hade en 740 de var så mycket löv där så ja tog bort den o plåste ur o tog dän fram skärmen för det låg en hel skog där o blåste rent kanalerna i tröskeln sen des har det int evart några problem men de kan ju vart just på min smile

Har haft bort både torped och framskärm i höstas, ingen skog där inte. smile Vad är det för kanaler i tröskeln då?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
gRiLLiS945 Allt i allo
8 januari 2009 · 183 Inlägg

dräneringen hela tröskeln är ju full av hål i botten typ 3cm långa.. ta dän mattan.. på insidan av tröskeln..sitter plast plugar 6cm i diameter så ser du in i tröskeln om den är full

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 januari 2009 · 946 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:
dräneringen hela tröskeln är ju full av hål i botten typ 3cm långa.. ta dän mattan.. på insidan av tröskeln..sitter plast plugar 6cm i diameter så ser du in i tröskeln om den är full

Jaha, du menar så... Jag hade bort den för nåt årsen, men det kan ju ha satt sig efter det. Tack för tipset! smile MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
9 januari 2009 · 272 Inlägg

Problemet uppstår när folk byter trösklar och svetsar igen hålen i botten av tröskeln eller rostskyddar och inte rensar hålen efteråt ! Då rinner alltid vattnet in på golvet .

Schipperke rules !
TurbOsse
9 januari 2009 · 1 Inlägg

när jag har haft det problemet så har det varit runt ventilationsluckan som sitter på vänster sida ut mot skärmen som vattnet kommit in mellan tätningen där. prova byt den. finns på volvo... mvh osse

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 januari 2009 · 946 Inlägg

TurbOsse skrev:
när jag har haft det problemet så har det varit runt ventilationsluckan som sitter på vänster sida ut mot skärmen som vattnet kommit in mellan tätningen där. prova byt den. finns på volvo... mvh osse

Tack för tipset, ska kolla upp det!

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 januari 2009 · 946 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Problemet uppstår när folk byter trösklar och svetsar igen hålen i botten av tröskeln eller rostskyddar och inte rensar hålen efteråt ! Då rinner alltid vattnet in på golvet .

Tack för tipset, dock har ingen rostlagning eller rostskyddning gjorts. Bra att veta iaf, ska kolla upp hålen där och se om de är igentäppta. smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
zlobban
15 januari 2009 · 328 Inlägg

du har inte dragit ström kabel då? kankse kommer in därifrån?! om du inte har tätat hålet?

Senast redigerat av zlobban (15 januari 2009)

Volvo V70 (2010)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 januari 2009 · 6 017 Inlägg

hade ganska blott i min gamla 740, de var ett liiitet rosthol i golvet framfor domkraftsfastet. skrapade lite sa vart de stooort, bild finns om man kollar in gamla bilar.

och gnall inte pa att aao inte funkar pa min dator just nu

Jonas
snapshot
16 januari 2009 · 908 Inlägg

min 740 läcker genom framrutan och det kommer bara på golvet.. har ett stort rost hål i golvet pga det nu lol

Ricky
14 januari 2010 · 1 062 Inlägg

nån som har bild på hur ventilen ser ut?

turboforssen Telge Drifting Team
14 januari 2010 · 5 398 Inlägg

Ricky skrev:
nån som har bild på hur ventilen ser ut?

vilken ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang